[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه والدگری ادراک‌شده در دانش آموزان دختر شهرری
فروزان کولیوند1 ، مصطفی نوکنی* 2، حمیدرضا جمیلیان2 ، علیرضا محمدی آریا3
1- واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
3- گروه پیش دبستانی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (642 مشاهده)
زمینه و هدف: والدگری به همه کنش ­ها و رفتارهای مرتبط با پرورش فرزندان گفته می ­شود. پرسشنامه­ هایی درباره سنجش این سازه روان‌شناختی تدوین شده است. هدف این پژوهش تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه والدگری ادراک‌شده در دانش‌آموزان دختر شهر ری بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توسعه‌ای، مقطعی و پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه شامل 174 دانش ­آموز دختر از یک دبیرستان دولتی شهر ری در سال 1400-1399 بودند که به روش نمونه ­گیری در دسترس و داوطلب انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه والدگری ادراک‌شده (پاسکوالی، 2012) را تکمیل کردند. همچنین این پرسشنامه روی یک نمونه 50 نفری به‌طور مجدد به فاصطه دو هفته اجرا شد. داده ­ها با نر م­افزارهای SPSS-26 و SmartPLS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که پرسشنامه والدگری ادراک‌شده، همسانی درونی قابل قبولی دارد (0/72=α)؛ ضریب اعتبار دونیمه­ سازی پرسشنامه (0/68=r) و ضریب بازآزمایی دوهفته ­ای (0/81=r) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی دو خرده ‏مقایس پاسخگویی و مطالبه­ گری را تأیید کرد. همچنین مشخص شد این پرسشنامه اعتبار ترکیبی، روایی همگرا، و روایی افتراقی قابل قبولی دارد.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش می ­توان نتیجه­ گیری کرد که پرسشنامه والدگری ادراک‌شده دارای روایی و اعتبار مناسبی است؛ بنابراین پژوهشگران و بالینگران می ­توانند از این پرسشنامه در پژوهش و عمل استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: ویژگی های روان سنجی، پرسشنامه والدگری ادراک شده، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1329 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/13 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1402/2/13
فهرست منابع
1. Raj PS, Raval VV. Parenting and Family Socialization within a Cultural Context. In: Anderson EL, Thomas S, editors. Socialization: Theories, Processes and Impact. New York: Nova Publishers; 2013. p. 57-78. [Link]
2. Heidari S, Moshkbid Haghighi MMH, Shojaee AA. The Effectiveness of Family Life Education in Reducing Parenting Stress of Mothers of Children with Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2022; 9(1):15-31. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.9.1.3 [DOI:10.52547/jcmh.9.1.3 [Link]]
3. Torabi M, Taghiloo S, Jadidi M. Explaining the Causal Correlations between Maternal Parenting Styles and Emotional Problems of Daughters based on the Mediating Role of Interpersonal Problems. J Child Ment Health. 2021; 8(3):30-43. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.8.3.4 [DOI:10.52547/jcmh.8.3.4 [Link]]
4. VandenBos GR. APA dictionary of psychology. 2nd ed. Washington, DC: American Psychological Association; 2015. https://doi.org/10.1037/14646-000 [DOI:10.1037/14646-000 [Link]]
5. Baumrind D. Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genet Psychol Monogr. 1967; 75(1):43-88. [Link]
6. Baumrind D. Authoritarian vs. authoritative parental control. J Adolesc. 1968; 3(11):255-72. [Link]
7. Baumrind D. Current patterns of parental authority. Dev Psychol. 1971; 4(1):1-103. https://doi.org/10.1037/h0030372 [DOI:10.1037/ h0030372 [Link]]
8. Baumrind D. Patterns of parental authority and adolescent autonomy. New Dir Child Adolesc Dev. 2005; 2005(108):61-9. https://doi.org/10.1002/cd.128 [DOI:10.1002/cd.128 [Link]]
9. Maccoby EE, Martin JA. Socialization in the Context of the Family: Parent-Child Interaction. In: Mussen PH, Hetherington EM, editors. Handbook of Child Psychology, Socialization, Personality and Social Development 4. New York: Wiley; 1983. p. 1-101. [Link]
10. Robinson CC, Mandleco B, Olsen SF, Hart CH. Authoritative, Authoritarian, and Permissive Parenting Practices: Development of a New Measure. Psychol Rep. 1995; 77(3):819-30. https://doi.org/10.2466/pr0.1995.77.3.819 [DOI:10.2466/pr0.1995.77.3.819 [Link]]
11. Önder A, Gülay H. Reliability and validity of parenting styles & dimensions questionnaire. Procedia Soc Behav Sci. 2009; 1(1):508-14. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.092 [DOI:10.1016/j.sbspro. 2009.01.092 [Link]]
12. Abdul Gafoor K, Kurukkan A. Construction and Validation of Scale of Parenting Style. Guru J Behav Soc Sci. 2014; 2(4):315-23. [Link]
13. Beyers WIM, Goossens LUC. Emotional autonomy, psychosocial adjustment and parenting: interactions, moderating and mediating effects. J Adolesc. 1999; 22(6):753-69. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0268 [DOI:10.1006/jado.1999.0268 [Link]]
14. Madhu G, Dimple M. Construction and Validation of Parenting Style Scale. Shikshan Anveshika. 2017; 7(1):1-8. https://doi.org/10.5958/2348-7534.2017.00001.0 [DOI:10.5958/2348-7534.2017.00001.0 [Link]]
15. Teixeira MAP, Bardagi MP, Gomes WB. Improvement of an instrument to assess perceived parental responsiveness and demandingness in adolescence. Psychological Assessment. 2006; 3(1):1-12. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e190139 [DOI:10.1590/1982-0275202037e190139 [Link]]
16. Grolnick WS, Slowiaczek ML. Parents' Involvement in Children's Schooling: A Multidimensional Conceptualization and Motivational Model. Child Development. 1994; 65(1):237-52. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1994.tb00747.x [DOI:10.2307/ 1131378 [Link]]
17. Schaefer ES. Children's reports of parental behavior: An inventory. Child Dev. 1965; 36(2):413-24. https://doi.org/10.2307/1126465 [DOI:10.2307/1126465 [Link]]
18. Riany YE, Cuskelly M, Meredith P. Psychometric Properties of Parenting Measures in Indonesia. Makara Human Behavior Studies in Asia. 2018; 22(2):75-90. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1160118 [DOI:10.7454/hubs.asia.1160118 [Link]]
19. Rebecka K, Kent NW, Cecilia A. Measuring parental dimensions: A psychometric evaluation of the parents as social context questionnaire, Swedish version. Cogent Psychology. 2020; 7(1):1757856. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1757856 [DOI:10.1080/ 23311908.2020.1757856 [Link]]
20. Martins C, Ayala-Nunes L, Nunes C, Pechorro P, Costa E, Matos F. Confirmatory analysis of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) short form in a Portuguese sample. Eur J Investig Health Psychol Educ. 2018; 11(2):77-91. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i2.223 [DOI:10.30552/ejep.v11i2.223 [Link]]
21. Sadr MM, Khademolreza N, Akhbari S, Olamaei M, Hashemian SS. Index Style Parenting of Version Persian of Characteristics Psychometric. IJPCP. 2018; 24(1):80-91. https://doi.org/10.29252/nirp.ijpcp.24.1.80 [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.24.1.80 [Link]]
22. Zare F, Mohammadi M. Psychometric properties of mindfulness parenting scale. Psychological Methods and Models. 2020; 11(40):133-50. [Persian] [Link]
23. Ahmadboukani S, Soheili F, Mashayekhinia N, Sharifi G. Psychometric Properties of the Parenting Behaviours and Dimensions Questionnaire in Iranian parents. RRJ. 2022; 11(9):79-90. [Persian] [Link]
24. Mansouri K, Hamzezade S, Ashouri A, Khanjani S, Rahimi H. Persian Adaptation of Young Parenting Inventory-Revised (YPI-R2). J Mazandaran Univ Med Sci. 2022; 32(212):129-39. [Persian] [Link]
25. Avarand F, Rafiipour A, Haji Alizadeh K. Comparison of Parental Styles and Parental Self-efficacy among Mothers with One Child vs. Those with More than One Child of 6-12 Year-Old Age Groups in Bandar Abbas. Preschool and Elementary School Studies. 2017; 2(7):61-74. [Persian] [Link]
26. Pasquali L, Araújo JMA. Parents' Perception Questionnaire (PPQ) [Questionário de Percepção dos Pais-(QPP)]. Psychology: Theory and Research. 1986; 2(1):56-72. [Link]
27. Pasquali L, Gouveia VV, dos Santos WS, da Fonsêca PN, de Andrade JM, de Lima TJS. Perceptions of Parents Questionnaire: Evidence for a Measure of Parenting Styles. Paidéia. 2012; 22(52):155-64. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000200002 [DOI:10.1590/ S0103-863X2012000200002 [Link]]
28. Muthén LK, Muthén BO. How to Use a Monte Carlo Study to Decide on Sample Size and Determine Power. Struct Equ Modeling. 2002; 9(4):599-620. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0904_8 [DOI:10.1207/S15328007SEM0904_8 [Link]]
29. Mohammadi AAF, Zamani R, Fata L. Validation of the Persian Version of the Obsessive-Compulsive Inventory-Revised in a Student Sample. Psychological Research. 2008; 11(1-2 (21)):66-78. [Persian] [Link]
30. Salmaniardani M, Shahriariahmadi M, Davaee M. An Investigation of Psychometric Properties of Wisdom Assessment Scale for Students. J Child Ment Health. 2021; 7(4):129-47. [Persian] https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.9 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.9 [Link]]
31. Alavizadeh SM, Sepah Mansour M, Nokani M, Entezari S, Sabet M, Seirafi M, et al. Development of Germophobia Questionnaire: Pilot Study on psychometric characteristics. J Arak Uni Med Sci. 2021; 24(4):496-511. [Persian] https://doi.org/10.32598/jams.24.4.1587.2 [DOI:10.32598/jams.24.4.1587.2 [Link]]
32. Alavizadeh SM, Sepahmansour M, Entezari S, Seirafi M, Sabet M. Development and Validation of Emotion Regulation Strategies in Germophobia Questionnaire in Iran. PCP. 2020; 8(4):307-16. [DOI:10.32598/ jpcp.8.4.695.1 [Link]]
33. Alavizadeh SM, Mohammadzadeh J, Entezari S, Caselli G. Psychometric Properties of the Metacognitions about Gambling Questionnaire among Iranian University Students as a normal population. Quarterly of Educational Measurement. 2020; 11(41):81-95. [Persian] https://doi.org /10.22054/jem.2021.50405.2016 [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolivand F, Nokani M, Jamilian H, Mohammadi Aria A. The Psychometric Properties of Persian Form of Perceived Parenting Questionnaire among Shahr-e-Rey’s Girl Students. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1271-fa.html

کولیوند فروزان، نوکنی مصطفی، جمیلیان حمیدرضا، محمدی آریا علیرضا. تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه والدگری ادراک‌شده در دانش آموزان دختر شهرری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1271-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4624