[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 120-105 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک والدگری والدین آنان با میانجی گری خودکارآمدپنداری و حرمت خود در کودکان دبستانی
سیدمهدی نواب کاشانی1 ، زهراسادات پورسیدآقایی* 2
1- واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1279 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، به عنوان قشر کارآمد و آینده‌سازان کشور، یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه بلندمدت شغلی و اجتماعی آنان در زندگی است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی میزان موفقیت تحصیلی دانش­آموزان بر اساس سبک والدگری والدین آنان، با میانجی­گری خودکارآمد‌پنداری و حرمت خود در کودکان، انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ­ها از نوع توصیفی - همبستگی بود که با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع ابتدایی منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها، با روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 300 نفر با توجه به ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مقیاس موفقیت تحصیلی (صالحی، 1393)، پرسشنامه سبک­ های والدگری (بامریند، 1991)، مقیاس خودکارآمد‌پنداری کودکان (موریس، 2001) و پرسشنامه حرمت خود (کوپراسمیت، 1981) بود. در نهایت داده ­ها با استفاده از روش پژوهش­ های همبستگی و روش­ مدل معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین سبک والدگری سهل ­گیرانه و مستبدانه با خودکارآمد‌پنداری و موفقیت تحصیلی رابطه منفی و معنادار و بین سبک والدگری مقتدرانه با خودکارآمد‌پنداری، حرمت خود و موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0>P). همچنین بین خودکارآمد‌پنداری و حرمت خود با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد (05/0>P). یافته‌ها نشان داد که اثر غیرمستقیم سبک­های والدگری سهل ­گیرانه و مستبدانه بر موفقیت تحصیلی از طریق خودکارآمد‌پنداری و اثر غیرمستقیم سبک­ والدگری مقتدرانه بر موفقیت تحصیلی از طریق حرمت خود از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می ­توان گفت که با ارتقاء مهارت‌های خودکارآمد‌پنداری و حرمت خود می‌توان به صورت غیرمستقیم، رابطه بین سبک والدگری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی را تقویت کرد.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: موفقیت تحصیلی، سبک والدگری، خودکارآمد‌پنداری، حرمت خود
متن کامل [PDF 1620 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/22 | پذیرش: 1401/11/21 | انتشار: 1402/1/21
فهرست منابع
1. Grant S, Leverett P, D'Costa S, Amie KA, Campbell SM, Wing S. Decolonizing school psychology research: A systematic literature review. Journal of Social Issues.‌ 2022; 78(2):346-365. https://doi.org/10.1111/josi.12513 [DOI:10.1111/josi.12513. [Link]]
2. Van Rooij E, Jansen EP, van de Grift WJ. First-year university students' academic success: the importance of academic adjustment. European Journal of Psychology of Education. 2018; 33(4): 749-767.‌ https://doi.org/10.1007/s10212-017-0347-8 [DOI:10.1007/ s10212-017-0347-8. [Link]]
3. Murray N, Ma X, Tyler K. Examining academic success among African American high school students. Educational Studies. 2021; 2(8): 1-20.‌ https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1944062 [DOI:10.1080/ 03055698.2021.1944062. [Link]]
4. Tinto V. Leaving College: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: The University of Chicago Press. 1993; pp: 14-26. [Link] [DOI:10.7208/chicago/9780226922461.001.0001]
5. Astin AW. Student involvement. A developmental theory for higher education. Journal of College Student Development. 1999; 40 (5): 518-528. [Link]
6. Steinberg L, Lamborn SD, Darling N, Mounts NS, Dornbuch SM. Over-time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families. Child Development. 1994; 65: 754-770. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1994.tb00781.x [DOI:10.1111/j. 1467-8624.1994.tb00781.x. [Link]]
7. Mishra S. Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: A systematic review with a special focus on 'underrepresented'students. Educational Research Review. 2020; 29: 100307.‌ https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100307 [DOI:10.1016/j.edurev.2019.100307. [Link]]
8. Checa P, Abundis-Gutierrez A. Parenting styles, academic achievement and the influence of culture. Psychology and Psychotherapy: Research Study. 2018; 1(4): 1-3.‌ http://dx.doi.org/10.31031/pprs.2018.01.000518. [Link] [DOI:10.31031/PPRS.2018.01.000518]
9. Jeynes W. Parental involvement and academic success. Routledge, 2010; pp:55-76.‌ [Link] [DOI:10.4324/9780203843444]
10. Bornstein MH. Handbook of parenting: Volume I: Children and parenting. Psychology Press, 2005; pp: 1-50. [Link] [DOI:10.4324/9781410612137]
11. Leijten P, Gardner F, Melendez-Torres GJ, Van Aar J, Hutchings J, Schulz S, ... Overbeek G. Meta-analyses: Key parenting program components for disruptive child behavior. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2019; 58(2): 180-190.‌ https://doi.org/10.1016/j.jaac.2018.07.900 [DOI:10.1016/j.jaac.2018.07.900. [Link]]
12. Masud H, Thurasamy R, Ahmad MS. Parenting styles and academic achievement of young adolescents: A systematic literature review. Quality & quantity. 2015; 49(6): 2411-2433. https://doi.org/10.1007/s11135-014-0120-x [DOI:10.1007/s11135-014-0120-x. ‌ [Link]]
13. Greenlee JL, Piro‐Gambetti B, Putney J, Papp LM, Hartley SL. Marital satisfaction, parenting styles, and child outcomes in families of autistic children. Family Process. 2022; 61(2): 941-961.‌ https://doi.org/10.1111/famp.12708 [DOI:10.1111/famp.12708. [Link]]
14. Batool SS. Academic achievement: Interplay of positive parenting, self‐esteem, and academic procrastination. Australian Journal of Psychology. 2020; 72(2), 174-187.‌ https://doi.org/10.1111/ajpy.12280 [DOI:10.1111/ajpy.12280. [Link]]
15. Seddiqi Arfai F, Tamnaifar M, Naini Fard Z. Investigating the relationship between parenting styles and students' self-efficacy and academic progress. Family and Research. 2011; 14(9): 64-47. [Persian]. [Link]
16. Nodeei D, Esmaeili M, Farahbakhsh K. The anticipation of the rate of self-esteem, self efficacy & academic achievement in students based on child fostering with the similarity of their self-differentiation. Counseling Culture and Psycotherapy, 2015; 6(22): 41-60. [Persian]. [Link]
17. Caruth GD. Student engagement, retention, and motivation: Assessing academic success in today's college students. Participatory Educational Research. 2018; 5(1): 17-30.‌ https://doi.org/10.17275/per.18.4.5.1 [DOI:10.17275/per.18.4.5.1. [Link]]
18. Gutiérrez M, Tomás JM. The role of perceived autonomy support in predicting university students' academic success mediated by academic self-efficacy and school engagement. Educational Psychology. 2019; 39(6): 729-748.‌ https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1566519 [DOI:10.1080/01443410.2019.1566519. [Link]]
19. Bandura A, Freeman WH, Lightsey R. Self-efficacy: The exercise of control, 1999; pp: 1-9. [Link]
20. Usher EL, Li CR, Butz AR, Rojas JP. Perseverant grit and self-efficacy: Are both essential for children's academic success?. Journal of Educational Psychology. 2019; 111(5): 877. https://doi.org/10.1037/edu0000324 [DOI:10.3389%2Ffpsyg.2021.783400. [Link]]
21. Keşan C, Kaya D. Mathematics and Science Self-Efficacy Resources as the Predictor of Academic Success. International Online Journal of Educational Sciences. 2020; 10(2).‌ [Link] [DOI:10.15345/iojes.2018.02.004]
22. Rahemi J. A mixed-study of the Relationship between Self-Efficacy and English Achievement of Iranian EFL high School Students with a Focus on the role of Academic Majors. Foreign Language Research Journal. 2020; 10(1): 135-151.‌ [Persian]. [DOI:10.22059/jflr.2020.289276.683. [Link]]
23. Majidi A, Salajegheh S, Taheri M. 'The Relationship between Mindfulness, Problem Solving Styles and Self-Efficacy with Academic Achievement in 10th-grade male students', Journal of School Counseling. 2021; 1(1): 22-40. [Persian]. [DOI:10.22098/jsc.2021.1412. [Link]]
24. Zheng LR, Atherton OE, Trzesniewski K, Robins RW. Are self‐esteem and academic achievement reciprocally related? Findings from a longitudinal study of Mexican‐origin youth. Journal of personality. 2020; 88(6): 1058-1074. https://doi.org/10.1111/jopy.12550 [DOI:10.1111/jopy.12550. [Link]]
25. Orth U, Robins RW. The development of self-esteem. Current directions in psychological science. 2014; 23(5): 381-387.‌ https://doi.org/10.1177/0963721414547414 [DOI:10.1177/096372 1414547414. [Link]]
26. Asakereh A, Yousofi N. Reflective thinking, self-efficacy, self-esteem and academic achievement of Iranian EFL students in higher education: Is there a relationship?. International Journal of Educational Psychology. 2018; 7(1): 68-89.‌ https://doi.org/10.17583/ijep.2018.2896 [DOI:10.17583/ ijep.2018.2896. [Link]]
27. Ayenew BM, Gebremeskal TG. Sexual harassment, self esteem and academic engagement as predictors of academic success of female secondary school students. Science, Technology and Arts Research Journal. 2014; 3(2), 229-236.‌ ‌ https://doi.org/10.4314/star.v3i2.30 [DOI:10.4314/star.v3i2.30. [Link]]
28. Bakhshi sooreshjani L. The role of maternal general health, Attention Deficit-Hyperactivity Disorder and Self Esteem's child on Academic Performance of the child. JPEN. 2021; 8 (1):46-55. [Persian]. [Link]
29. Ross CE, Broh BA. The roles of self-esteem and the sense of personal control in the academic achievement process. Sociology of education. 2000; 1: 270-284.‌ https://doi.org/10.2307/2673234 [DOI:10.2307/2673234. [Link]]
30. Kline R. Data preparation and psychometrics review. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed). New York, NY: Guilford, 2016; pp:64-96. ‌ [Link]
31. Salehi R. Compilation of the academic counseling model and its impact on the academic success of first grade high school students in Shahrekord city. [Doctoral dissertation in the field of career counseling]. [Isfahan Iran]: Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University; 2013, 32-56. [Persian]. [Link]
32. Ghavami M, Abedi M, Nilfrooshan P. Factor structure of high school students' academic success questionnaire of the Isfahan. Quarterly of Educational Measurement. 2017; 8(29): 47-66.‌ [Persian]. [DOI:10.22054/ jem.2017.9768.1290. [Link]]
33. Baumrind D. The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence. 1991; 11(1): 56-95. https://doi.org/10.1177/0272431691111004 [DOI:10.1177/ 0272431691111004. [Link]]
34. Mehrad Sadr M, Khademolreza N, Akhbari S, Olamaei M, Hashemian S S. Psychometric Characteristics of Persian Version of Parenting Style Index. IJPCP. 2018; 24 (1):80-91. [Persian]. http://dx.doi.org/10.29252/nirp.ijpcp.24.1.80. [Link] [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.24.1.80]
35. .Muris P. A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and behavioral Assessment. 2001; 23(3): 145-149.‌ https://doi.org/10.1023/A:1010961119608 [DOI:10.1023/A:1010961119608. [Link]]
36. Tahmassian K. Validation and Standardization of Persian Version of Self-Efficacy Questionnaire- Children. Journal of Applied Psychology. 2007; 1(4): 373-390. [Persian]. [Link]
37. Coopersmith S. Self-esteem inventories. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1981; pp: 76-80. [Link] [DOI:10.1037/t06456-000]
38. Mortazavi S, Nikrahan G, Sadoughi M. Comparison of the Effectiveness of Acceptance-and-Commitment Play Therapy and its Integration with Training Mothers on Elementary School Children'Anxiety, Self-Esteem, and Self-Efficacy. Journal of Clinical Psychology. 2018; 10(3): 77-90.‌ [Persian]. [Link]
39. Blunch N. Introduction to structural equation modeling using IBM SPSS statistics and AMOS. Sage. 2012; 12-56. [Link] [DOI:10.4135/9781526402257]
40. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling" in G.A. Macrolides. (Ed). Modern methods for business research. Mahwah, New Jersey: Laurence Erlbaum Associates. 1998; PP:22-31. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navab Kashani S M, Pour Seyyed Aghaei Z S. Predicting the Level of Academic Success of Students Based on Their Parents' Parenting Style with the Mediation of Self-Efficacy and Self-Respect in Primary School Children. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1301-fa.html

نواب کاشانی سیدمهدی، پورسیدآقایی زهراسادات. پیش بینی میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک والدگری والدین آنان با میانجی گری خودکارآمدپنداری و حرمت خود در کودکان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :105-120

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1301-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4652