[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 139-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه آموزشی تعامل مادر کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن بر مؤلفه‌های دلبستگی دانش آموزان با اختلال های اضطرابی
مهسا پوست چی* 1، پرویز شریفی درآمدی2 ، محمد عسگری3 ، فرنگیس کاظمی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1425 مشاهده)
زمینه و هدف: اصلاح سبک­ دلبستگی کودک یکی از روش­ های کاهش آسیب­های ناشی از اختلال­ ها و هیجان­ های منفی است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر­بخشی برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن بر مؤلفه‌های دلبستگی دانش ­آموزان دوره ابتدایی دارای اختلال­ های اضطرابی انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه­ آزمایشی با استفاده از طرح پیش ­آزمون­-­ پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دانش ­آموزان دختر دارای اختلال­ های اضطرابی منطقه 3 شهر تهران شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 در پایه ­های دوم و سوم دبستان و مادران آنها بود. با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند،30 دانش ­آموز دارای اختلال­ های اضطرابی به همراه مادرانشان وارد مطالعه شده و به‌صورت تصادفی در گروه آموزش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه دلبستگی (کاپنبرگ و هالپرن، 2006) استفاده شد. گروه آموزش برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن را در 12 جلسه دریافت کرد، ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. در پایان هر دو گروه در مراحل پس­ آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ­ها توسط نسخه 24 نرم­افزار SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد در مرحله پس ­آزمون تفاوت معنا­دار کلی بین گروه آموزش و گروه گواه در نمرات مؤلفه‌های دلبستگی وجود داشت (0/05>p)، به نحوی که برنامه آموزشی به بهبود مؤلفه‌های تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، و دوری­گزینی منجر شد. همچنین این معنا­داری (0/05>p) در مرحله پیگیری پس از 50 روز، پایدار بود.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن به بهبود سبک دلبستگی در دانش­ آموزان دوره ابتدایی دارای اختلال ­های اضطرابی منجر شد. در نتیجه می ­توان از این برنامه آموزشی به‌عنوان مداخله ­ای مناسب برای بهبود مشکلات ناشی از دلبستگی کودکان دارای اختلال­ های اضطرابی در دوره ابتدایی استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: درمان تعامل مادر کودک، سبک دلبستگی، اختلال های اضطرابی کودکان
متن کامل [PDF 1624 kb]   (681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/19 | پذیرش: 1401/8/2 | انتشار: 1401/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poostchi M, Sharifi-Daramadi P, Asgari M, Kazemi F. Effectiveness of a Mother-Child Interaction Instructional Program based on the Secure Attachment Style on Attachment Components of Students with Anxiety Disorders. J Child Ment Health 2022; 9 (2) : 9
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1285-fa.html

پوست چی مهسا، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد، کاظمی فرنگیس. اثر بخشی برنامه آموزشی تعامل مادر کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن بر مؤلفه‌های دلبستگی دانش آموزان با اختلال های اضطرابی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (2) :123-139

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657