1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران 3- گروه آموزش ابتدایی و متوسطه، آموزش اجتماعی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه هامبورگ، آلمان
چکیده: (689 مشاهده)
زمینه و هدف:کودکان دارای مشکلات در سازشیافتگی رفتاری- هیجانی، نیازمند حمایت و شیوههای متفاوت جهت شکلدهی رفتار مطلوب و پیشگیری از آسیبهای روانشناختی هستند. بنابراین رویآوردهای والدگری در راستای کاهش مشکلات سازشی کودکان با نیازهای خاص و بهزیستی روانشناختی والدین در حال توسعه هستند. بدین ترتیب این پژوهش با دو هدف انجام شد؛ ابتدا به معرفی و کاربرد رویآورد قلب پرورشیافته در والدگری کودکان با نیازهای خاص پرداخته شد و سپس اثربخشی این مداخلات مورد بررسی قرار گرفته است. روش: روش پژوهش مرور نظاممند بود که با روش نمونهگیری هدفمند و دستورالعمل پریزما (2010) انجام شد. متون نوشتاری در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar، Eric، SSRN، Wiley، PubMedبا کلیدواژههای The nurtured heart approach، Intervention، Parenting، Parent education programs جستجو شد. ابتدا 1421منبع و پس از غربالگری تعداد 32 منبع (22 پژوهش؛ 10 کتاب) یافت شد که مطابق با ملاکهای ورود و خروج، 19منبع انتخاب شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد 13 پژوهش که مبتنی بر رویآورد قلب پرورشیافته که در سالهای 1997 تا 2022 با حجم نمونه کل 1409 انجام شدهاند بر کاهش علائم رفتاری کودکان با اختلالات یادگیری،نافرمانی مقابلهای، اختلال رفتار هنجاری، و نارسایی توجه- فزونکنشی اثربخش بوده است و در سایر متون بررسی شده نیز این رویآورد روانشناختی و خانوادهمحور تأیید شده است. نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نظاممند نشان داد رویآورد قلبپرورشیافته مبتنی بر تعامل والد-کودک است و با آگاهیبخشی و آموزش والدین در پرورش کودکان دارای رفتارهای سازشنایافته، موجب سازشیافتگی و ارتقاء مهارتهای رفتاری- اجتماعی این کودکان میشود. بنابراین پیشنهاد میشود این رویآورد در والدگری کودکان با نیازهای خاص در ایران مورد توجه قرار گیرد.
Rashidi B, Faramarzi S, Abedi A, Schroeder J. The Application of the Nurtured Heart Approach in Parenting of Children with Special Needs: A Systematic Review. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 1 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1323-fa.html
رشیدی بهار، فرامرزی سالار، عابدی احمد، شرودر یوآخیم. کاربرد رویآورد قلب پرورشیافته در والدگری کودکان با نیازهای خاص: مرور نظاممند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :1-15