[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 132-114 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌های زبان‌شناختی مبتنی بر مهارت‌های واج‌شناختی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن
سید محسن اصغری نکاح* 1، مهسا سمیعی فرد2 ، کلثوم ایثاری2
1- گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده:   (522 مشاهده)
زمینه و هدف: خواندن از منظر زبان‌شناختی نوعی زبان دریافتی مکتوب محسوب می‌شود که از دو مؤلفه رمزگشایی و درک معنا تشکیل یافته است. کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به دلیل محرومیت و قرار گرفتن در محیط‌های زبان‌شناختی کم ­تحریک در معرض اختلالات خواندن هستند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر غنی‌سازی مهارت‌های واج‌شناختی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن بود.
روش: دو دانش‌آموز پسر با اختلال ویژه خواندن در پایه‌های یکم و دوم ابتدایی از یک مدرسه ابتدایی در ناحیه 6 آموزش‌وپرورش شهر مشهد (1400) به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش، تکآزمودنی از نوع طرح چند خط پایه‌ای با آزمودنی‌های متفاوت بود. برای تشخیص اختلال ویژه خواندن از بررسی بالینی- آموزشی به همراه آزمون تشخیصی خواندن سمیا‌ شیرازی و نیلی­پور (1384) و برای احراز بهنجاری هوشی از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان (1974) استفاده شد. در شرایط مداخله آزمایشی، هر آزمودنی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای مورد آموزش قرار گرفت.
یافته‌ها: مقایسه فراوانی خطاها از پیش‌آزمون تا پیگیری نشان داد که بازی‌درمانی زبان‌شناختی مبتنی بر غنی‌سازی مهارت‌های واج‌شناختی در بهبود مهارت‌های خواندن آزمودنی‌ها تأثیر مثبت داشت و این یادگیری در زمان پایدار مانده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، بازی‌درمانی زبان‌شناختی مبتنی بر غنی‌سازی مهارت‌های واج‌شناختی با کاهش خطاهای خواندن دانش ­آموزان بی‌سرپرست و بدسرپرست موجب افزایش مهارت خواندن در آنها می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: اختلال ویژه خواندن، بازی‌درمانی، بازی‌های زبان‌شناختی، مهارت واج‌شناختی
متن کامل [PDF 1424 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/10 | پذیرش: 1402/10/1 | انتشار: 1402/10/2
فهرست منابع
1. Snow PC, "SOLAR": The science of Language and Reading. Child Language Teaching and Therapy. 2021 Oct; 37(3):222-33. https://doi.org/10.1177/0265659020947817 [DOI:10.1177/0265659020947817 [Link]]
2. Johnson AP. Designing meaning-based interventions for struggling readers. Guilford Publications; 2021 Jan 26. [Link]
3. Narimani, M., Nori, R., Abolghasemi, A. Comparison of the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of dyslexia students. Journal of Learning Disabilities, 2015; 4(3): 104-120. [Persian] [Link]
4. Ahadi, H. (2021). 'The relationship between reading skills and syntactic and lexical abilities in dyslexic and normal Persian-speaking children', ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 13(39), pp. 9-32. https://doi: 10.22051/jlr.2020.29435.1817 [Persian] [Link]
5. Araújo S, Bramão I, Faísca L, Petersson KM, Reis A. Electrophysiological correlates of impaired reading in dyslexic pre-adolescent children. Brain and Cognition. 2012 Jul 1 [DOI:10.1016/j.bandc.2012.02.010]
6. 79(2):79-88. https://doi.org/10.17992/lbl.2012.02.411 [DOI:10.1016/j.bandc. 2012. 02.010 [Link]]
7. Halliday AC. Strengthening phonological processing and working memory to support early reading acquisition. St. John's University (New York); 2022. [Link]
8. Soleimani Z, Mahmoudi Bakhtiari B, Jalaei S. Relationship of phonological awareness and dictation score in second grade primary school children. Advances in Cognitive Science. 2008 Apr 10; 10(1):21. [Persian] [Link]
9. Asgharinekah SM, Kalani S, Ghanaee Chaman Abad A. An introduction to designing educational-computer games with the linguistics approach in the area of disorders especially in learning. J Except Educ. 2013; 118(5):36-48. [Persian] [Link]
10. Pirzadi H, Ghobari-Bonab B, Shokoohi-Yekta M, Yaryari F, Hasanzadeh S, Sharifi A. The impact of teaching phonemic awareness by means of direct instruction on reading achievement of students with reading disorder. Aud Vestib Res. 2012 Mar 10; 2(1):83-93. [Persian] [Link]
11. Ziatabar Ahmadi SZ, Arani Kashani Z, Mahmoudi Bakhtiyari B, Keyhani MR. The development and evaluation of Persian rhyme awareness tasks for normal 5-6 year-old Persian-speaking children. Audiol. 2010 Jun 10; 19(2):47-56. [Persian] [Link]
12. Uittert AV, Verhoeven L, Segers E. Responsiveness to a game‐based intervention to enhance reading efficiency in first graders. J Comput Assist Learn. 2022 Feb; 38(1):178-91. https://doi.org/10.1111/jcal.12599 [DOI:10.1111/jcal.12599 [Link]]
13. American Psychiatric Association DS, American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Washington, DC: American psychiatric association; 2013 May 22. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
14. Hosseini lor F, Pouretemad H, Heidari M. Comparison of phonological abilities in two subgroups with either perceptual or linguistic dyslexia. Advances in Cognitive Sciences 2005; 7(3):25-35. [Persian] [Link]
15. Ahmad Panah M, Pakadannaya P. Dyslexia: A review study on recent researches. JOEC. 2007 Dec 10; 7(3):337-52. [DOI:20.1001.1.16826612.1386.7.3.6.0 [Persian] [Link]]
16. Hashemi T, Bayrami M, Esmaeilpour K, Nemati Sogolitappeh F, Khosheghbal M. Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation focused on phonological awareness and cognitive rehabilitation focused on working memory in improving symptoms of dyslexia in primary school students. Journal of Learning Disabilities. 2019 Nov 22; 9(1):138-57. [DOI:10. 22098/jld.2019.837 [Persian] [Link]]
17. Asgharinekah S M. Designing a structured linguistic play therapy program for reading disorder: Basics and Strategies. J Except Educ. 2022 May 22. 22(168):69-82. [Persian] [Link]
18. Bahadorikhosroshahi J, Habibi-Kaleybar R, Mesrabadi J, Vagef L. The effectiveness of teaching self-monitoring strategies of attention on phonological awareness and attention functions in dyslexic students. Thinking and Children. 2022 Feb 20; 12(2):29-53. [DOI:10. 30465/FABAK.2022.7056 [Persian] [Link]]
19. Mikaeli F, Farahani MN. A study on phonological processing model for reading in dyslexic boys students. JOEC. 2006 Feb 10; 5(4):379-416. [Link]
20. Pfost M, Blatter K, Artelt C, Stanat P, Schneider W. Effects of training phonological awareness on children's reading skills. Journal of Applied Developmental Psychology. 2019 Nov 1; 65:101067. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101067 [DOI:10.1016/j.appdev.2019.101067 [Link]]
21. Momeni MS, Zargham-Hajebi M, Monirpoor N. Predicting working memory (visual-spatial) based on selective attention and phonological awareness in 8-12 year old male students with dyslexia in 5th discrete of Tehran, Iran. J Res Rehabil Sci. 2020 Apr 1; 16(1):295-302. [DOI:10.22122/jrrs.v16i0.3630 [Persian] [Link]]
22. Khodadoust M, Mohamadi R, Janani L, Javadi Z, Sadeghi A. The effect of phonological awareness on rapid automatized naming. Med J Islam Repub Iran. 2019; 33:32. https://doi.org/10.47176/mjiri.33.32 [DOI:10.34171/mjiri.33.32 [Link]]
23. Papadopoulos TC, Spanoudis G, Ktisti C, Fella A. Precocious readers: a cognitive or a linguistic advantage? Eur J Psychol Educ. 2021 Mar; 36:63-90. [Link] [DOI:10.1007/s10212-020-00470-9]
24. Soleimani Z. Phonological Awareness and Effect of Reading in 5.5 and 6.5 Years Old Persian Children. Jrehab 2000; 1 (2):27-35. URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.i r/article-1-513-en.html. [Persian] [Link]
25. Karimi Lichahi R, Azarian A, Akbari B. The effectiveness of play therapy on reading performance, adaptive skills and behavioral problems in students with dyslexia. J Child Ment Health. 2019 Nov 10; 6(3):200-14. [Persian] https://doi.org/ 10. 29252/ jcmh.6.3.18 [Link] https://doi.org/10.29252/jcmh.6.3.18 [DOI:10. 29252/ jcmh.6.3.18 [Link]]
26. Moshkani M, Nuori E, Lotfi M, Ebadinya G. Effect of Phonological Awareness on Improving Reading and Self-esteem of Students with Dyslexia. J Child Ment Health. 2017; 4 (3):107-118. [Persian] [Link]
27. Rajabpour Azizi Z, Akhavan Tafti M, Mohsenpour M. Dyslexia and the Visual- Spatial Talents: A Critical Review of New Difference- Oriented Research. J Child Ment Health 2021; 7 (4):197-214. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.4.13]
28. Van De Voorde S, Roeyers H, Verté S, Wiersema JR. The influence of working memory load on response inhibition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder or reading disorder. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. 2011 Aug 1; 33(7):753-64. https://doi. org/10.1080/13803395.2011.554385 [Link] [DOI:10.1080/13803395.2011.554385]
29. Gillon GT. Follow‐up study investigating the benefits of phonological awareness intervention for children with spoken language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders. 2002 Oct 12; 37(4):381-400. https://doi.org/10.1080/1368282021000007776 [DOI:10.1080/1368282021000007 776 [Link]]
30. Karami J, Abbasi Z, Zakei A. The effect of phonological awareness training on speed, accuracy and comprehension of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 2013 Mar 21; 2(3):38-53. [DOI:JLD-2-3-92-2-3 [Link]]
31. Sadeghi, A., Rabiee, M., Abedi, M. R. Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. , 2011; 7(28): 377-386. [Persian].[Link]
32. Sima-Shirazi T, Nili-Pour R. Developing and Standardization of a Diagnostic Reading Test. jrehab 2004; 5 (1 and 2):7-11. [Persian] [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AsghariNekah S M, Samiefard M, Isari K. Investigating the Effectiveness of linguistic Play based on Phonological Skills on Improvement of Reading Skills of Orphans and Vulnerable Children with Specific Reading Disorder. J Child Ment Health 2023; 10 (3) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1343-fa.html

اصغری نکاح سید محسن، سمیعی فرد مهسا، ایثاری کلثوم. اثربخشی بازی‌های زبان‌شناختی مبتنی بر مهارت‌های واج‌شناختی بر بهبود مهارت‌های خواندن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارای اختلال ویژه خواندن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (3) :114-132

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1343-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( دوره دهم شماره سوم پاییز 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4652