[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 17-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه در دانش‌آموزان ایرانی
غزاله نهاوندی1 ، اشکان ناصح*2 ، عباسعلی حسین‌خانزاده2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (1960 مشاهده)
زمینه و هدف: خلاقیت عموماً به‌عنوان یک ویژگی مثبت شناخته ‌شده است. باوجوداین، جنبه‌هایی در خلاقیت وجود دارد که می‌تواند آن‌ را به ویژگی بدخواهانه تبدیل کند. سنجش این جنبه از خلاقیت، نیازمند ابزاری معتبر است. هدف این پژوهش تعیین شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه (هاو و همکاران، 2016) برای سنجش خلاقیت بدخواهانه در دانش‌آموزان ایرانی بود.
روش: در پژوهش توصیفی_ پیمایشی حاضر، شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه از جمله انواع روایی و اعتبار محاسبه شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه (15 تا 18 سال) ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 393 نفر به‌عنوان نمونه مورد مطالعه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه پاسخ دادند. برای تعیین روایی از روش‌های روایی صوری، محتوایی، و تحلیل عاملی تأییدی؛ و برای تعیین اعتبار از روش‌های همسانی درونی (آلفای کرونباخ)، تنصیف، و پایایی مرکب استفاده شد. تحلیل داده‌ها نیز با نسخه 26 نرم­افزار SPSS و نسخه 24 نرم‌افزار AMOS انجام شد.
یافته‌ها: برای به دست آوردن شاخص‌های روان‌سنجی در بخش روایی از روایی صوری کیفی و کمی و روایی محتوایی با استفاده از شیوه نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد. نتایج مربوط به روایی صوری کیفی و کمی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه مناسب بود و نمره تأثیر تمامی گویه‌ها بالاتر از 5/1 بود و نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی گویه‌های این مقیاس نیز مناسب و بالاتر از 8/0 به دست آمد. بر اساس یافته‌های تحلیل عاملی تأییدی، هر سه عامل آسیب رساندن به افراد، دروغ گفتن، و حقه‌بازی مورد تأیید قرار گرفت و برازش‌های مطلوبی به دست آمد. در بخش اعتبار، این مقیاس با روش آلفای کرونباخ، تنصیف، و پایایی مرکب ارزیابی شد. آلفای کرونباخ به ترتیب برای سه عامل آن 79/0، 82/0، 68/0 بود و برای کل مقیاس معادل 83/0 به دست آمد. نتایج تنصیف (66/0) و پایایی مرکب (91/0) نیز مطلوب بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتیجه پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی خلاقیت بدخواهانه، می‌توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه، ابزاری مناسب برای ارزیابی این مفهوم در دانش‌آموزان است. پیشنهاد می‌شود این ابزار روی گروه‌های سنی و با ویژگی‌های مختلف نیز اجرا و هنجاریابی شود.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: شاخص‌های روان‌سنجی، دانش‌آموزان، مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه
متن کامل [PDF 1606 kb]   (3716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/4 | پذیرش: 1403/8/9 | انتشار: 1403/12/9
فهرست منابع
1. Runco MA, Jaeger GJ. The standard definition of creativity. Creat Res J. 2012; 24(1): 92-6. https://doi: 10.1080/104 00419.2012.650092 [Link] [DOI:10.1080/10400419.2012.650092]
2. Mumford MD, Gustafson SB. Creativity syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological bulletin. 1988; 103(1): 27. https://doi: 10.1037/0033-2909. 103.1.27 [Link] [DOI:10.1037//0033-2909.103.1.27]
3. Ahangar Ghorbani Z, Atadokht A, Mikaeili N, Hajloo N. Causal modeling of creativity based on psychological well-being with the mediating role of self-efficacy among students. J Child Ment Health. 2022; 9(2): 108-22. http:// dx.doi: 10.52547/jcmh.9.2.9 [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.2.9]
4. Cropley DH, Cropley AJ, Kaufman JC, Runco MA, editors. The dark side of creativity. Cambridge university press; 2010. http://dx.doi: 10.1017/CBO9780511761225 [Link] [DOI:10.1017/CBO9780511761225]
5. Fu H, Zhang Z. The inhibitory effect of moral emotions on malevolent creativity: Exploring the mediation role of emotional valence and prosocial behavior. Frontiers in psychology. 2022 [DOI:10.3389/fpsyg.2022.945848]
6. 13: 945848. https://doi: 10.3389/fpsyg. 2022.945848 [Link] [DOI:10.3389/fpsyg]
7. Plucker JA, Beghetto RA, Dow GT. Why isn't creativity more important to educational psychologists? Potentials, pitfalls, and future directions in creativity research. Educational psychologist. 2004; 39(2): 83-96. https://doi: 10.1207/s15326985ep3902_1 [Link] [DOI:10.1207/s15326985ep3902_1]
8. Cropley DH, Kaufman JC, Cropley AJ. Malevolent creativity: A functional model of creativity in terrorism and crime. Creat Res J. 2008; 20(2): 105-15. https://doi: 10.1080/10400410802059424 [Link] [DOI:10.1080/10400410802059424]
9. Hao N, Tang M, Yang J, Wang Q, Runco MA. A new tool to measure malevolent creativity: The malevolent creativity behavior scale. Frontiers in psychology. 2016; 7: 682. https://doi: 10.3389/fpsyg.2016.00682 [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2016.00682]
10. Hao N, Qiao X, Cheng R, Lu K, Tang M, Runco MA. Approach motivational orientation enhances malevolent creativity. Acta Psychologica. 2020; 203: 102985. https://doi: 10.1016/j.actpsy.2019.102985 [Link] [DOI:10.1016/j.actpsy.2019.102985]
11. Perchtold‐Stefan CM, Fink A, Rominger C, Papousek I. Creative, antagonistic, and angry? Exploring the roots of malevolent creativity with a real‐world idea generation task. J Creat Behav. 2021; 55(3): 710-22. https://doi: 10.100 2/jocb.484 [Link] [DOI:10.1002/jocb.484]
12. Reiter-Palmon R. Are the outcomes of creativity always positive?. Creativity. Theories-Research-Applications. 2018; 5(2): 177-81. https://doi: 10.1515/ctra-2018-0016 [Link] [DOI:10.1515/ctra-2018-0016]
13. Al-Mahdawi AM, Dutton E, Osman HA, Bakhiet SF, Mohammad NA, Khair S, Madison G. Sex differences in malevolent creativity among Sudanese students. Personality and Individual Differences. 2022; 196: 111724. https://doi: 10.1016/j.paid.2022.111724 [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2022.111724]
14. Gill P, Horgan J, Hunter ST, D. Cushenbery L. Malevolent creativity in terrorist organizations. J Creat Behav. 2013; 47(2): 125-51. https://doi: 10.1002/jocb.28 [Link] [DOI:10.1002/jocb.28]
15. Gutworth MB, Cushenbery L, Hunter ST. Creativity for deliberate harm: Malevolent creativity and social information processing theory. J Creat Behav. 2018; 52(4): 305-22. https://doi: 10.1002/jocb.155 [Link] [DOI:10.1002/jocb.155]
16. Harris DJ, Reiter-Palmon R, Kaufman JC. The effect of emotional intelligence and task type on malevolent creativity. Psychol Aesthet Creat Arts. 2013; 7(3): 237. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0032139 [Link] [DOI:10.1037/a0032139]
17. Walczyk JJ, Runco MA, Tripp SM, Smith CE. The creativity of lying: Divergent thinking and ideational correlates of the resolution of social dilemmas. Creat Res J. 2008; 20(3): 328-42. https://doi: 10.1080/10400410802355 152 [Link] [DOI:10.1080/10400410802355152]
18. Silvia PJ, Kaufman JC, Reiter-Palmon R, Wigert B. Cantankerous creativity: Honesty-Humility, Agreeableness, and the HEXACO structure of creative achievement. Personality and individual differences. 2011; 51(5): 687-9. https://doi: 10.1016/j.paid.2011.06.011 [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2011.06.011]
19. DePaulo BM, Kashy DA. Everyday lies in close and casual relationships. Journal of personality and social psychology. 1998; 74(1): 63. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.74.1.63 [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.74.1.63]
20. DePaulo BM, Ansfield ME, Kirkendol SE, Boden JM. Serious lies. Basic and applied social psychology. 2004; 26(2-3): 147-67. https://doi: 10.1080/01973533.2004.9646 402 [Link] [DOI:10.1080/01973533.2004.9646402]
21. Bailin S. Critical and creative thinking. Informal logic. 1987; 9(1). https://doi: 10.22329/il.v9i1.2656 [Link] [DOI:10.22329/il.v9i1.2656]
22. Fu H, Zhang Z. The relationship between Honesty-Humility and malevolent creativity: Sequential mediation models with prosocial moral emotional traits and prosocial tendencies. Current Psychology. 2024; 43(8): 7424-36. https://doi: 10.1007/s12144-023-04941-2 [Link] [DOI:10.1007/s12144-023-04941-2]
23. Ceballos NA, Watt TT. The Influence of Adverse Childhood Experiences on Malevolent Creativity in Young Adulthood. Behavioral Sciences. 2023; 13(12): 961. https://doi: 10.3390/bs13120961 [Link] [DOI:10.3390/bs13120961]
24. Waldie CW, Gillespie VJ, Coleman CL, Cropley DH, Oppert ML, Webb SN. An Exploration of the Validity of the Malevolent Creativity Behavior Scale (MCBS). 2021. https://doi: 10.31234/osf.io/s3prx [Link] [DOI:10.31234/osf.io/s3prx]
25. James K, Clark K, Cropanzano R. Positive and negative creativity in groups, institutions, and organizations: A model and theoretical extension. Creat Res J. 1999; 12(3): 211-26. https://doi: 10.1207/s15326934crj1203_6 [Link] [DOI:10.1207/s15326934crj1203_6]
26. Spooner MT. Commentary on malevolent creativity. Creat Res J. 2008; 20(2): 128-9. https://doi: 10.1080/10400410 802059689 [Link] [DOI:10.1080/10400410802059689]
27. Lee SA, Dow GT. Malevolent creativity: Does personality influence malicious divergent thinking?. Creat Res J. 2011; 23(2): 73-82. https://doi: 10.1080/10400419.2011.571179 [Link] [DOI:10.1080/10400419.2011.571179]
28. Harris DJ, Reiter-Palmon R. Fast and furious: The influence of implicit aggression, premeditation, and provoking situations on malevolent creativity. Psychol Aesthet Creat Arts. 2015; 9(1): 54. http://dx.doi.org/10.1037/a0038 499 [Link] [DOI:10.1037/a0038499]
29. Runco MA, Walczyk JJ, Acar S, Cowger EL, Simundson M, Tripp S. The incremental validity of a short form of the ideational behavior scale and usefulness of distractor, contraindicative, and lie scales. J Creat Behav. 2014; 48(3): 185-97. https://doi: 10.1002/jocb.47 [Link] [DOI:10.1002/jocb.47]
30. Buss AH, Perry M. The aggression questionnaire. Journal of personality and social psychology. 1992; 63(3): 452. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.63.3.452 [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.63.3.452]
31. Broder HL, McGrath C, Cisneros GJ. Questionnaire development: face validity and item impact testing of the Child Oral Health Impact Profile. Community Dent Oral Epidemiol. 2007; 35: 8-19. https ://doi:10.1111/j.1600-052 8.2007.00401.x [Link] [DOI:10.1111/j.1600-0528.2007.00401.x]
32. Ayre C, Scally AJ. Critical values for Lawshe's content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and evaluation in counseling and development. 2014 Jan;47(1):79-86. https://doi: 10.1177/0 748175613513808 [Link] [DOI:10.1177/0748175613513808]
33. Rasouli Foshtami A, Hashemi T, Kiamarsi A, Ghaffari A. Determination of psychometric indicators and standardization of intelligence test of children's raven colored progressive matrices in elementary school students. J Child Ment Health. 2022; 9(1): 158-75. http://dx.doi. org/10.52547/jcmh.9.1.11 [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.11]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahavandi G, Naseh A, Hosseinkhanzadeh A A. Psychometric properties of persian version of malevolent creativity behavior scale in a sample of iranian students. J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1429-fa.html

نهاوندی غزاله، ناصح اشکان، حسین‌خانزاده عباسعلی. تعیین شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه در دانش‌آموزان ایرانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (4) :1-17

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710