[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 51-35 برگشت به فهرست نسخه ها
ذهنیت کودکان در دبستان؛ رشدیافتگی یا ثابت؟ تحلیل محتوای کتاب‌های درس فارسی دوره ابتدایی
وحید خلخالی*1 ، مجتبی اسفندیاری صالح2
1- گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (662 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهنیت ­ها، پیش­ فرض ­های هر فرد درباره انعطاف ­پذیری یا ثابت بودن ویژگی­ های آدمی هستند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های درس فارسی دوره ابتدایی بر اساس نظریه دئوک از ذهنیت بود تا تعیین شود که ذهنیت ­ها را تا چه اندازه و چگونه به دانش ­آموزان معرفی می­کنند.
روش: این پژوهش توصیفی با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل 6 جلد کتاب درس فارسی دوره ابتدایی، چاپ سال تحصیلی 1403-1402، بود. نمونه‌گیری به صورت تمام ­شمار و حجم نمونه برابر با جامعه بود. برای جمع‌آوری داده ­ها از فهرست ­وارسی سنجش چهار مؤلفه ذهنیت استفاده شد که روایی محتوایی آن از نظر متخصصان با روش ضریب توافق کدگذاری تأیید شد. پایایی نتایج ارزیابی با شاخص هولستی 96/0 به دست آمد. دادهها با نرم­افزار SPSS27 و آزمون
x 2 تحلیل شد.
یافته ­ها: تحلیل کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی براساس نظریه دئوک نشان داد که تأکید بر ذهنیت­ها و مؤلفه‌های آن یکسان نیست و تأکید بر ذهنیت رشدیافتگی به­ طور معناداری بیشتر از ذهنیت ثابت است (001/0 p=). در مؤلفهها، بیشترین تأکید به ترتیب بر باور به فایده تلاش، راهبرد بعد از شکست، هدف‌های پیشرفت، و اسناد شکست است. سیر توجه به مفهوم ذهنیت­ها در کتابهای فارسی از پایه یکم تا ششم ، برخلاف روند تحولی آن در نظریه دئوک، غیرخطی است. 
نتیجه­ گیری: کتاب­های فارسی دوره ابتدایی بیشتر بر ذهنیت رشدیافتگی تأکید دارند تا ذهنیت ثابت؛ با وجود این، سیر آن از پایه یکم تا ششم با روند تحولی ذهنیت در تناسب کامل نیست و در پایه ­های چهارم تا ششم، نیاز بیشتری به محتوای مشوق ذهنیت رشدیافتگی وجود دارد.  
x
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ذهنیت، ذهنیت رشدیافتگی، ذهنیت ثابت، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 1777 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/15 | پذیرش: 1403/8/25 | انتشار: 1403/9/3
فهرست منابع
1. Yeager DS. Carroll JM. Buontempo J. Cimpian A. Woody S. Crosnoe R. et al. (2022). Teacher Mindsets Help Explain Where a Growth-mindset Intervention Does and Doesn't Work. Psychological Science. 2022; 33(1): 18-32. https:/ /doi: 10.1177/09567976211028984. [Link] [DOI:10.1177/09567976211028984]
2. Dweck CS. Can personality be changed? The role of beliefs in personality and change. Current Directions in Psychological Science. 2008; 17(6): 391-394. https://doi: 10.1111/j.1467-8721.2008.00612. [Link] 10.1111/j.1467-8721.2008.00612.x []
3. Dweck CS, Yeager DS. Mindsets: A View From Two Eras. Perspectives on Psychological Science. 2019; 14(3): 481-496. https://doi: 10.1177/1745691618804166. [Link] [DOI:10.1177/1745691618804166]
4. Frydenberg E. Deans J. Liang R. Promoting Well-Being in the Pre-School Years: Research, Applications and Strategies; Routledge: New York, NY, USA, 2020. https: //doi: 10.4324/9780429019180. [Link] [DOI:10.4324/9780429019180]
5. Khalkhali V. Zolqadr A. Khalili R. Examining the impact of teacher intelligence beliefs on students' self-handicapping and performance at mathematic lesson. GESJ: Education Science and Psychology. 2015; 4(36): 20-26. [Link]
6. Rowe M. Leech K. A parent intervention with a growth mindset approach improves children's early gesture and vocabulary development. Developmental Science. 2019; 22(4): 1-20. https://doi: 10.1111/desc.12792. [Link] [DOI:10.1111/desc.12792]
7. Compagnoni M. Karlen Y. Maag K. Play it safe or play to learn: Mindsets and behavioral self-regulation in kindergarten. Metacognition and Learning. 2019; 14(3): 291-314. https://doi: 10.1007/s11409-019-09190-y. [Link] [DOI:10.1007/s11409-019-09190-y]
8. Lorenzo D. Doug L. Fred PC. Sofie MM. How a growth mindset can change the climate: The power of implicit beliefs in influencing people's view and action. Journal of Environmental Psychology. 2020; 70(10): 1-14. https://doi: 10.1016/j.jenvp.2020.101461. [Link] [DOI:10.1016/j.jenvp.2020.101461]
9. Zafiropoulou M. Thanou A. Laying the foundations of wellbeing: A creative psycho-educational program for young children. Psychol. Rep. 2007; 100(1): 136-146. https://doi: 10.2466/pr0.100.1.136-146. [Link] [DOI:10.2466/pr0.100.1.136-146]
10. Schreiber C. Schotanus-Dijkstra M. Enhancing mental wellbeing by changing mindsets? Results from two randomized controlled trials. BMC Psychol. 2024; 12(1): 1-14. https://doi: 10.1186/s40359-023-01470-2. [Link] [DOI:10.1186/s40359-023-01470-2]
11. Schroder HS. Callahan CP. Gornik AE. Moser JS. The Fixed Mindset of Anxiety Predicts Future Distress: A Longitudinal Study. Behav Ther. 2019; 50(4): 710-717. https://doi: 10.1016/j.beth.2018.11.001. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2018.11.001]
12. Jeni L. Burnette J. Pollack J. Forsyth R. Hoyt C. Babij A. Thomas F. et al. A Growth Mindset Intervention: Enhancing Students' Entrepreneurial Self-Efficacy and Career Development. Entrepreneurship Theory and Practice. 2020; 44(5): 878-908. https://doi: 10.1177/1042258719864293. [Link] [DOI:10.1177/1042258719864293]
13. O'Keefe PA. Horberg EJ. Dweck CS. Walton GM. A growth-theory-of-interest intervention increases interest in math and science coursework among liberal arts undergraduates. Journal of Educational Psychology. 2023; 115(6): 859-876. https://doi: 10.1037/edu0000798. [Link] [DOI:10.1037/edu0000798]
14. Kaya S. Eryilmaz N. Yuksel D. The Effects of Growth Mindset and Resilience on Immigrant Students' PISA Science Achievement: The Mediating Role of Attitudes toward School. International Journal of Educational Research. 2024; 14(1): 1-15. https://doi: 10.1177/215824 40231225870. [Link] [DOI:10.1177/21582440231225870]
15. Campbell, J.A.; Løkken, I.M. Inside Out: A Scoping Review on Optimism, Growth Mindsets, and Positive Psychology for Child Well-Being in ECEC. Educ. Sci. 2023; 13(1): 1-23. https://doi: 10.3390/educsci13010029. [Link] [DOI:10.3390/educsci13010029]
16. Yeager DS. Dweck CS. Mindsets That Promote Resilience: When Students Believe That Personal Characteristics Can Be Developed. Educational Psychologist. 2012; 47(4): 302-14.https://doi:10.1080/00461520.2012.722805. [Link] [DOI:10.1080/00461520.2012.722805]
17. Teresa KD. Benjamin CH. Julianna LK. Michael C. Kristyna L. Jacqueline AG. Effects of a one-shot growth mindset intervention on beliefs about intelligence and achievement goals, Educational Psychology. 2018; 38(6): 711-733. https://doi: 10.1080/01443410.2018.1426833. [Link] [DOI:10.1080/01443410.2018.1426833]
18. Schmidt JA. Shumow L. Testing a mindset intervention as a resilience factor among Latino/a students in science. Journal of Latinos and Education. 2020; 19(1): 76-92. https://doi: 10.1080/15348431.2018.1478295. [Link] [DOI:10.1080/15348431.2018.1478295]
19. Chao MM. Visaria S. Mukhopadhyay A. Dehejia R. Do rewards reinforce the growth mindset?: Joint effects of the growth mindset and incentive schemes in a field intervention. Journal of Experimental Psychology: General. 2017; 146(10): 1402-1419. https://doi: 10.1037/xge0000355. [Link] [DOI:10.1037/xge0000355]
20. Khalkhali V. Yousefi H. The effects of mastery versus social-comparison praise on students' persistence: a role of fixed versus growth mindset. GESJ: Education Science and Psychology. 2020; 1(55): 3-9. [Link]
21. Canning EA. Ozier E. Williams HE. AlRasheed R. Murphy MC. (2022). Professors Who Signal a Fixed Mindset about Ability Undermine Women's Performance in STEM. Social Psychological and Personality Science. 2022; 13(5): 927-937. https://doi: 10.1177/194855062110 30398. [Link] [DOI:10.1177/19485506211030398]
22. Rowe ML. Leech KA. A parent intervention with a growth mindset approach improves children's early gesture and vocabulary development. Developmental Science. 2019; 22(4): 1-10. https://doi: 10.1111/desc.12792. [Link] [DOI:10.1111/desc.12792]
23. Gunderson E. Sorhagen N. Gripshover S. Dweck CS. Goldin-Meadow S. Levine S. Parent praise to toddlers predicts fourth grade academic achievement via children's incremental mindsets. Dev. Psychol. 2018; 54(3): 397-409. https://doi: 10.1037/dev0000444. [Link] [DOI:10.1037/dev0000444]
24. Dweck CS. Yeager DS. Global Mindset Initiative Introduction: Envisioning the Future of Growth Mindset Research in Education [Cifeg 2021 August 25]. Available from URL: https://ssrn.com/abstract=3911564 or https://doi:10.2139/ssrn.3911564. [Link] [DOI:10.2139/ssrn.3911564]
25. Ünal ZD. Menteşe Y. Sevimli-Celik S. Analyzing Creativity in Children's Picture Books. Children's Literature in Education. 2023; 54(2): 1-30. https://doi: 10.1007/s10583-023-09535-x. [Link] [DOI:10.1007/s10583-023-09535-x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalkhali V, Esfandyari Saleh M. Mindset of children at elementary school; growth or fixed? content analysis of Farsi elementary school books. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1431-fa.html

خلخالی وحید، اسفندیاری صالح مجتبی. ذهنیت کودکان در دبستان؛ رشدیافتگی یا ثابت؟ تحلیل محتوای کتاب‌های درس فارسی دوره ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :35-51

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1431-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4704