[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های ‌دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی
مهدی خدابخش1 ، هادی هاشمی رزینی* 2، ربابه نوری قاسم آبادی2
1- گروه روان شناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (2607 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانی‏ های یادگیری عاملی مؤثر بر بسیاری از جنبه‏ های زندگی فرد از جمله مهارت اجتماعی است، به گونه ‏ای که عمده کودکانی که مهارت اجتماعی ضعیف دارند، افسرده و منزوی می‏شوند. بنابرین هدف پژوهش تدوین الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های‌ دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش: مطالعه­ حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. تعداد 200 نفر از دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری مراجعه­کننده به مرکز درمان ناتوانی‏های یادگیری بوجیکای شهر تهران در سال 98-1397 با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و فرم والدین پرسشنامه مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990)، فرم والدین پرسشنامه سبک دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006)، و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکینز و مورگان، 1999) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و آزمون اثرهای واسطه ­ای در مدل پیشنهادی با روش بوت استراپ انجام شد.
یافته‏ ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده­ها برخوردار است. بر اساس نتایج، سبک ­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب پیش­بین منفی و مثبتی برای مهارت اجتماعی بودند (05/0>P). یافته ­ها همچنین نقش میانجی­گر خودکارآمدی تحصیلی را در رابطه بین سبک­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با مهارت اجتماعی مورد تأیید قرار دادند.
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که سبک ­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی موجب کاهش مهارت­های اجتماعی در کودکان با  ناتوانی­های یادگیری شده و سبک­های دلبستگی از طریق خودکارآمدی تحصیلی به طور غیرمستقیم به ارتقاء مهارت اجتماعی در این کودکان کمک می­کند.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: مهارت‌ ‌اجتماعی، سبک‌‌دلبستگی، خودکارآمدی تحصیلی، ناتوانی‌ یادگیری
متن کامل [PDF 1299 kb]   (1089 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/12/17 | انتشار: 1400/3/18
فهرست منابع
1. Ambika A, Vijayasamundeeswari P, David A. Effectiveness of planned teaching program among primary school teachers regarding awareness of learning disabilities in children. J Family Med Prim Care. 2019 [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_722_19]
2. 8(12):3845-3849. Doi: 10.4103/jfmpc .j fmpc_722_19. eCollection 2019 Dec. [Link]
3. Lyman RD, Sanders E, Abbott RD, Berninger VB. Translating Interdisciplinary Research on Language Learning into Identifying Specific Learning Disabilities in Verbally Gifted and Average Children and Youth. J Behav Brain Sci. 2017 [DOI:10.4236/jbbs.2017.76017]
4. 7(6):227-246. Doi: 10.4236/jbbs.2017.76017. Epub 2017 Jun 16. [Link] [DOI:10.4236/jbbs.2017.76017]
5. Fletcher JM, Grigorenko EL. Neuropsychology of Learning Disabilities: The Past and the Future. J Int Neuropsychol Soc. 2017; 23(9-10):930-940. Doi: 10.1017/S1355617717001084. [Link] [DOI:10.1017/S1355617717001084]
6. Kenten C, Wray J, Gibson F, Russell J, Tuffrey‐Wijne L, Oulton K. To flag or not to flag: Identification of children and young people with learning disabilities in English hospitals. J Appl Res Intellect Disabil. 2019; 32(5):1176-1183. Doi: 10.1111/jar.12608 [Link] [DOI:10.1111/jar.12608]
7. Baker-Ericzén MJ, Fitch MA, Kinnear M, Jenkins MM, Twamley EW, Smith L, et al. Development of the Supported Employment, Comprehensive Cognitive Enhancement, and Social Skills program for adults on the autism spectrum: Results of initial study. Autism. 2018; 22(1):6-19. Doi: 10.1177/136236 13 17724294. Epub 2017 Oct 14. [Link] [DOI:10.1177/1362361317724294]
8. Vahedi M, Abbas G, Charkhabi P. The Effect of Teaching Concepts of Science in the Storytelling Method on Social Skills and Verbal Intelligence of Bilingual Pre-school Students. Culture Counseling. 2019; 10(38):81-100. [Persian] [Link]
9. Kuhn H, Cunha PR, Matthews NH, Kroumpouzos G. Body dysmorphic disorder in the cosmetic practice. G Ital Dermatol Venereol. 2018 [DOI:10.23736/S0392-0488.18.05972-2]
10. 153(4):506-515. Doi: 10.23736/S0392-0488.18.05972-2. Epub 2018 Apr 18. [Link] [DOI:10.23736/S0392-0488.18.05972-2]
11. Farhadi M, Mohagheghi H, Nesai Moghadam B. The relationship between attachment styles and student interpersonal problems: The role of mediating emotional intelligence. Razi J Med Sci. 2020; 27(1):73-84. Doi: 10.1016/s0306-4603(02)00224-1. [Link] [DOI:10.1016/S0306-4603(02)00224-1]
12. Bowlby J. Attachment and loss. Vol. 3: Loss. London: Hogarth. 1980. pp: 45-49.
13. Pyc MA & Rawson KA. Costs and benefits of dropout schedules of test-restudy practice: Implications for student learning. Applied Cognitive Psychology. 2011; 25(1):87-95. Doi: 10.1002/acp.1646 [Link] [DOI:10.1002/acp.1646]
14. Rafati, A., Tajik Esmaeli, S., & Torbati, S. The role of attachment styles in students' communication skills and educational status. Educational Development of Judishapur, 2021, 12(1), 49-61.‌ https://dx.doi.org/10. 22118/edc.2020.235571.1407 [Link]
15. Kim JI, Schallert DL, Kim M. An integrative cultural view of achievement motivation: Parental and classroom predictors of children's goal orientations when learning mathematics in Korea. Journal of Educational Psychology. 2010; 102(2):418-427. Doi. org/10.1037/a0018676 [Link] [DOI:10.1037/a0018676]
16. Caplan B, Morgan J, Noroña AN, Tung I, Lee SS, Baker BL. The nature and nurture of social development: The role of 5-HTTLPR and gene-parenting interactions. J Fam Psychol. 2019; 33 (8):927-937. Doi: 10.1037/fam0000572 [Link] [DOI:10.1037/fam0000572]
17. Arıkan F, Körükçü O, Küçükçakal A, Coşkun HS. Determination of Self-Efficacy, Body Image and Sexual Adjustment of Women with Breast Cancer. Eur J Breast Health. 2020; 16(4):282-289. Doi: 10.5152/ejbh.2020.5188. eCollection 2020 Oct. [Link] [DOI:10.5152/ejbh.2020.5188]
18. Klassen RM, Klassen JRL. Self-efficacy beliefs of medical students: a critical review. Perspect Med Educ. 2018; 7(2):76-82. Doi: 10.1007/s40037-018-0411-3. [Link] [DOI:10.1007/s40037-018-0411-3]
19. Smith G, Williams L, O'Donnell C, McKechnie J. A series of n-of-1 studies examining the interrelationships between social cognitive theory constructs and physical activity behavior within individuals. Psychol Health. 2019 [DOI:10.1080/08870446.2018.1500576]
20. 34(3):255-270. Doi: 10.1080/08870446.2018.1500576. Epub 2018 Oct 8. [Link] [DOI:10.1080/08870446.2018.1500576]
21. Mafla AC, Divaris K, Herrera-López HM, Heft MW. Self-Efficacy and Academic Performance in Colombian Dental Students. J Dent Educ. 2019 [DOI:10.21815/JDE.019.079]
22. 83(6):697-705. Doi: 10.21815/JDE.019.079. Epub 2019 Mar 25. [Link] [DOI:10.21815/JDE.019.079]
23. Salsman JM, Schalet BD, Merluzzi TV, Park CL, Hahn EA, Snyder MA, et al. Calibration and Initial Validation of a General Self-Efficacy Item Bank and Short Form for the NIH PROMIS. Qual Life Res. 2019 [DOI:10.1007/s11136-019-02198-6]
24. 28(9):2513-2523. Doi: 10.1007/s11136-019-02198-6. Epub 2019 May 28. [Link] [DOI:10.1007/s11136-019-02198-6]
25. Mohamadikarkani, A., Dortaj, F., & Kiamanesh, A. The Effectiveness of Social-Emotional Skills with YCDI on Behavioural Disorders and Academic Performance of female high school students of district 1 Tehran city. Journal of Instruction and Evaluation, 2019, 12(45), 133-150.‌ https://dx.doi.org/ 10.30495/jinev .2019.665921 [Link]
26. Vayskarami, H., Mir Darikvand, F., Ghara Veysi, S., & Solaymani, M. On the Relationship of Academic Self-efficacy with Academic Buoyancy: the Mediating Role of Basic Psychological Needs. Journal of Instruction and Evaluation, 2019, 12(47), 141-158. https://dx.doi.org/10.30495/jinev.2019.670579 ‌[Link]
27. Yu JH, Chae SJ, Chang KH. The relationship among self-efficacy, perfectionism and academic burnout in medical school students. Korean J Med Educ. 2016 [DOI:10.3946/kjme.2016.9]
28. 28(1):49-55. Doi: 10.3946/kjme.2016.9. Epub 2016 Jan 27. ‌[Link] [DOI:10.3946/kjme.2016.9]
29. Zahed Babelan A, Karimianpour G. The Relationship between Academic Optimism and Buoyance, the Mediator Role of Academic Self-efficacy. Educational and Scholastic Studies. 2020; 9(22):149-170. [Persian] ‌[Link]
30. Assari S. General Self-Efficacy and Mortality in the USA; Racial Differences. J Racial Ethn Health Disparities. 2017; 4(4):746-757. Doi: 10.1007/ s40 615-016-0278-0. ‌[Link] [DOI:10.1007/s40615-016-0278-0]
31. ARDALAN, E., & HOSSEINCHARI, M. Predicting academic adjustment based on communication skills: the mediation role of self-efficacy.‌ 2010, 6(17): 1-28. [Persian] ‌[Link]
32. Sharifi H. P. Sharifi N. Principles of Psychometrics and Psychoanalysis. Ninth Edition. Tehran: Roshd. 2019; pp: 252-376. [Persian]
33. Elliott, S. N., & Gresham, F. M. Social skills interventions for children. Behavior modification, 1993, 17(3), 287-313. ‌ https://doi.org/10.1177/01454455930173004 [DOI:10. 1177%2F01454455 930173004 ‌[Link]]
34. Abbasi Asfjir, A. A., & Khatibi, F. The standardize Social Skills Rating System for Parents and Teachers, Preschool Level (SSRS-PT) Gresham & Elliott in AMOl. PSYCHOMETRY, 2016, 5(17), 77-96. [Persian] ‌[Link]
35. Kappenberg ES, Halpern DF. Kinship center attachment questionnaire: development of a caregivercompleted attachment measure for children younger than 6 years. Educ Psychol Meas. 2006; 66(5): 852- 573. https://doi.org/10.1177/0013164405285545 [DOI:10.1177%2F00 1316440528554 ‌[Link]]
36. Soleimani, H, Bashash, L., Latifian, M. Psychometric properties of the Interpersonal Attachment Questionnaire for the middle age of childhood. Psychological methods and models. 2014; 4 (16): 41-63. [Persian] ‌[Link]
37. Jinks, J., & Morgan, V. Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 1999, 72(4), 224-230. https://doi.org/10.1080/00098659909599398 [DOI:10.1080/000986 59909599398 ‌[Link]]
38. Sabzian S, Ghadampour E, Mirderikvand F. Presenting a causal model of academic engagement and academic ethics with academic cheating: The mediating role of academic self-efficacy. Journal of school psychology. 2020; 8(4):217-227. [Persian] ‌[Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. Structural Model of Social Skills of Children with Learning Disabilities based on Attachment Styles with Mediating the Role of Academic Self-efficacy. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1063-fa.html

خدابخش مهدی، هاشمی رزینی هادی، نوری قاسم آبادی ربابه. الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های ‌دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :1-13

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1063-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645