[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های ‌دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی
مهدی خدابخش1 ، هادی هاشمی رزینی* 2، ربابه نوری قاسم آبادی2
1- گروه روان شناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (719 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانی‏ های یادگیری عاملی مؤثر بر بسیاری از جنبه‏ های زندگی فرد از جمله مهارت اجتماعی است، به گونه ‏ای که عمده کودکانی که مهارت اجتماعی ضعیف دارند، افسرده و منزوی می‏شوند. بنابرین هدف پژوهش تدوین الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های‌ دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش: مطالعه­ حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. تعداد 200 نفر از دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری مراجعه­کننده به مرکز درمان ناتوانی‏های یادگیری بوجیکای شهر تهران در سال 98-1397 با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و فرم والدین پرسشنامه مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990)، فرم والدین پرسشنامه سبک دلبستگی (هالپرن و کاپنبرگ، 2006)، و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکینز و مورگان، 1999) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. تحلیل داده­های پژوهش با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و آزمون اثرهای واسطه ­ای در مدل پیشنهادی با روش بوت استراپ انجام شد.
یافته‏ ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده­ها برخوردار است. بر اساس نتایج، سبک ­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب پیش­بین منفی و مثبتی برای مهارت اجتماعی بودند (05/0>P). یافته ­ها همچنین نقش میانجی­گر خودکارآمدی تحصیلی را در رابطه بین سبک­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با مهارت اجتماعی مورد تأیید قرار دادند.
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که سبک ­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی موجب کاهش مهارت­های اجتماعی در کودکان با  ناتوانی­های یادگیری شده و سبک­های دلبستگی از طریق خودکارآمدی تحصیلی به طور غیرمستقیم به ارتقاء مهارت اجتماعی در این کودکان کمک می­کند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌ ‌اجتماعی، سبک‌‌دلبستگی، خودکارآمدی تحصیلی، ناتوانی‌ یادگیری
متن کامل [PDF 1297 kb]   (346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/12/17 | انتشار: 1400/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoda Bakhsh M, Hashemi Razini H, Nouri Ghasemabadi R. Structural Model of Social Skills of Children with Learning Disabilities based on Attachment Styles with Mediating the Role of Academic Self-efficacy. J Child Ment Health. 2021; 8 (1) :1-13
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1063-fa.html

خدابخش مهدی، هاشمی رزینی هادی، نوری قاسم آبادی ربابه. الگوی ساختاری مهارت‌ ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های ‌دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :1-13

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1063-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331