[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 114-91 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان کلاس یکم دبستان
محسن بابائی سنگلجی1 ، شهرام واحدی*2 ، زینب خانجانی3
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (4138 مشاهده)

زمینه و هدف: آغاز نخستین سال تحصیلی برای برخی از دانش‌آموزان در مقایسه با سایر دانش‌آموزان بدون کشاکش و تنش نیست و با کشاکش‌هایی همراه است؛ بنابراین تاب‌آوری تحصیلی می‌تواند نقش کلیدی در میزانن سازش‌یافتگی آنان ایفا کند. این پژوهش با هدف ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان پایه‌ یکم شهر بابل انجام شد.

روش: این پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین دارای فرزند پایه‌ یکم ابتدایی شهر بابل در سال 1402-1401 بودند که به شیوه نمونه­گیری خوشه‌ای 517 نفر از والدین انتخاب شدند و به پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی پاسخ دادند. برای ساخت پرسش‌نامه ابتدا با روش مطالعه کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان گویه‌های لازم استخراج شد و نظرات آنها در طی چند مرحله اعمال شد در مرحله بعدی شاخص‌های روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی با استفاده از ده متخصص به دست آمد. حداقل و حداکثر میزان نسبت روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 62/۰ و 1 محاسبه شد و همچنین حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوایی برای هر گویه به ترتیب 8۷/۰ و 1 به دست آمد. درنهایت پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی بر روی نمونه نهایی اجرا شد. درنهایت روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی محاسبه شد و در بخش اعتبار از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و روش باز آزمایی استفاده شد. تحلیل داده­ها نیز با کمک نرم‌افزارهای SPSS-22 وLisrel -8.5 انجام شد.

یافتهها: نتایج در بخش روایی پرسش‌نامه نشان داد که این ابزار از روایی صوری، محتوایی، و عاملی برخوردار است واز اعتبار بازآزمایی و کرونباخ مطلوب نیز برخوردار است. تحلیل عاملی نشان داد که چهار عامل پایداری، تنظیم هیجانی، استقلال عمل، و انطباق‌پذیری با مقدار ویژه بالاتر از ۱ توانسته­اند 65/62 درصد از واریانس گویه‌ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه یکم و دوم نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. آلفای‌کرونباخ برای کل مقیاس 82/۰ و برای هر یک از عوامل بیشتر از ۷/۰ به دست آمد.

نتیجهگیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ‌یکم دبستان (فرم والدین) از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان ابزاری معتبر برای سنجش تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان پایه ‌یکم دبستان مورد استفاده قرار گیرد.

شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، ویژگی‌های روان‌سنجی، پایه‌یکم دبستان
متن کامل [PDF 1762 kb]   (8098 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/6 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1403/12/29
فهرست منابع
1. Marcineková T, Borbélyová D, Tirpáková A. Optimization of children's transition from preschool and family environment to the first grade of primary school in Slovakia by implementation of an adaptation programme. Children and Youth Services Review. 2020 Dec 1;119:105483. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105483 [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105483 [Link]]
2. Hezardastan, F. Salimi Bajestani, H., Kalantar Hormozi, A., Asgari, M. Designing a conceptual model of school refusal for of elementary school students. Educational Psychology, 2021; 17(62): 145-176. [DOI:10.22054/jep.2022.6 5882.3555[Persian] [Link]]
3. Hunsu NJ, Oje AV, Tanner-Smith EE, Adesope O. Relationships between risk factors, protective factors and achievement outcomes in academic resilience research: A meta-analytic review. Educational Research Review. 2023 Jul 7:100548. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100548 [DOI:10.1016/j.edurev.2023.100 548 [Link]]
4. Afzali, L., Esmaeili, S., naghsh, Z. Educational resilience, educational vitality and performance of Students with Learning Disability: mediator role of procrastination. Empowering Exceptional Children, 2019; 10(4): 51-60 [DOI:10.22034/ceciranj.2020.16551 7.1116[Persian] [Link]]
5. Tudor KE, Spray CM. Approaches to measuring academic resilience: A systematic review. International Journal of Research Studies in Education. 2017 Oct 7;7(4). http ://dx.doi.org/10.5861/ijrse.2017.1880 [Link] [DOI:10.5861/ijrse.2017.1880]
6. Vahedi S. Evaluation of psychometric indices of students' academic resilience questionnaire using confirmatory factor analysis. Journal of Psychology. 2021 Dec;99(3):373. https://dorl.net/dor/20.1001.1.18808436.1400.25.3.9.3 [Persian] [ Link]
7. Martin AJ, Marsh HW. Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools. 2006 Mar;43(3):267-81. https://doi.org/10.1002/pits.20149 [DOI:10.1002/pits.20149 [Link]]
8. Ginsburg KR, Jablow MM, American Academy of Pediatrics. Building resilience in children and teens: Giving kids roots and wings. (No Title). 2011 [Link]
9. Zolkoski SM, Bullock LM. Resilience in children and youth: A review. Children and youth services review. 2012 Dec 1;34(12):2295-303. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.08.009 [DOI:10.1016/j.childyouth.20 12.08.009 [Link]]
10. SepahMansour, M., Barati, Z., Behzadi, S. Model for Academic Resilience BBased on Academic Competence and Teacher-Student Relationship. Psychological Methods and Models, 2016; 7(25): 25-44. https://dorl.net/dor/20.10 01.1.22285516.1395.7.25.3.7 [Persian] [Link]
11. Badri Gargari R, adib Y, touraj H, erfaniadab E. Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Learning Curriculum of Strong Kids on Social-Emotional Competence, Academic Resiliency and Sense of Belonging to School among Primary School Children of Affluent and Deprived Areas of Hamedan. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (4):61-76 http://edcbmj.ir/article-1-1610-en.html [Persian] [Link]
12. Behzadpoor, S., Sadat Motahhary, Z., Godarzy, P. The relationship between problem solving and resilience and high risk behavior in the students with high and low educational achievement. Journal of School Psychology, 2014; 2(6-24/4): 25-42. https://doi.org/ d_2_92_12_18_2 [Persian] [Link] [DOI:d_2_92_12_18_2 [Persian] [Link]]
13. Ungar M, Liebenberg L. Cross-cultural consultation leading to the development of a valid measure of youth resilience: The International Resilience Project. Studia psychologica. 2009 Jan 1;51(2-3):259-68.[Link]
14. Trigueros R, Magaz-González AM, García-Tascón M, Alias A, Aguilar-Parra JM. Validation and adaptation of the academic-resilience scale in the Spanish context. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020 Jun;17(11):3779. https://doi.org/10.3390/ijerph17113779 [DOI:10.3390/ijer ph17113779 [Link]]
15. Cassidy S. The Academic Resilience Scale (ARS-30): A new multidimensional construct measure. Frontiers in psychology. 2016 Nov 18;7:1787. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01787 [DOI:10.3389/f psyg.2016.01787 [Link]]
16. Rashidi, A., Amiri, M., Mehravad Giglu, S., Nodehi, H. Examine the Correlation between Perceptions of Class Learning Environment with Educational Tolerance. Teaching and Learning Research, 2016; 12(2): 189-198. [DOI:10.22070/2.7.189[Persian] [Link]]
17. rashidzade, A., rashidzade, A., rashidzade, A., Hashemi, T. Interactive Effectiveness of training Selfregulated -Metacognitive Strategies and Academic Self-Concept on Academic Resilience and Positive Emotions. Social Cognition, 2019; 8(1): 141-164. https://doi.org/ 10.30473/ sc.2019.39956.2191[Persian] [Link] [DOI:10.30473/ sc.2019.39956.2191[Persian] [Link]]
18. Hunsu NJ, Kehinde OJ, Oje AV, Yli-Piipari S. Single versus multiple resilience factors: an investigation of the dimensionality of the academic resilience scale. Journal of Psychoeducational Assessment. 2022 Jun;40(3):346-59. https://doi.org/10.1177/07342829211056391 [DOI:10.1177/07342829211056391 [Link]]
19. Ramezanpour A, Kouroshnia M, Mehryar A, Javidi H. Psychometric evaluation of the academic resilience scale (ARS-30) in Iran. Iranian evolutionary and educational psychology journal. 2019 Sep 10;1(3):144-50. http://dx.doi.org/10.29252/ieepj.1.3.144 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/ieepj.1.3.144]
20. Sandoval-Hernandez A, Cortes D. Factors and conditions that promote academic resilience: A cross-country. [Link]
21. Ricketts SN, Engelhard Jr G, Chang ML. Development and validation of a scale to measure academic resilience in mathematics. European Journal of Psychological Assessment. 2015 Jun 30. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000274 [DOI:10.1027/1015-5759/a000274 [Link]]
22. Scale R. Examining the Phenomenon of Resilience in Schools. European Journal of Psychological Assessment. 2021;37(1):52-64. http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a0 00572 [Link] [DOI:10.1027/1015-5759/a000572]
23. Lereya ST, Humphrey N, Patalay P, Wolpert M, Böhnke JR, Macdougall A, Deighton J. The student resilience survey: psychometric validation and associations with mental health. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2016 Dec;10(1):1-5. https://doi.org/10.1186/s13034-016-0132-5 [DOI:10.1186/s13 034-016-0132-5 [Link]]
24. Badri Gargari R. Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Learning Curriculum of Strong Kids on Social-Emotional Competence, Academic Resiliency and Sense of Belonging to School among Primary School Children of Affluent and Deprived Areas of Hamedan. Education Strategies in Medical Sciences. 2019 Oct 10;12(4):61-76[Persian] [Link]
25. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety. 2003 Sep;18(2):76-82. https://doi. org/10.1002/da.10113 [Link] [DOI:10.1002/da.10113]
26. Ungar M, Liebenberg L. Cross-cultural consultation leading to the development of a valid measure of youth resilience: The International Resilience Project. Studia psychologica. 2009 Jan 1;51(2-3):259-68. [Link]
27. Norris FH, Tracy M, Galea S. Looking for resilience: Understanding the longitudinal trajectories of responses to stress. Social science & medicine. 2009 Jun 1;68(12):2190-8. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.03.043 [DOI:10.1016/j.socscimed.2009.03.043 [Link]]
28. Rashidi A, Amiri M, Mehravad Giglu S, Nodehi H. Examine the Correlation between Perceptions of Class Learning Environment with Educational Tolerance. Teaching and Learning Research. 2016 Feb 20;12(2):189-98. [DOI:10.22070/2.7.189[Persian] [Link]]
29. Cassidy S. The Academic Resilience Scale (ARS-30): A new multidimensional construct measure. Frontiers in psychology. 2016 Nov 18;7:1787. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01787 [DOI:10.338 9/fpsyg.2016.01787 [Link]]
30. Mehrvarz F, Hoseinkhanzadeh AA, Abolghasemi A. Mehrvarz F, Hoseinkhanzadeh AA, Abolghasemi A. The Effect of "Raising a Thinking preteen" Parent Training on Resiliency and Coping Strategies of Children with Low Levels of Adjustment. Child Mental Health. Health. 2021;8(1):175-92. http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.1.13 [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.1.13]
31. Martin AJ, Marsh HW. Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools. 2006 Mar;43(3):267-81. https://doi.org/10.1002/pits.20149 [DOI:10.1002/pits.20149 [Link]]
32. Rudd G, Meissel K, Meyer F. Measuring academic resilience in quantitative research: A systematic review of the literature. Educational Research Review. 2021 Nov 1;34:100402. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100402 [DOI:10.1016/j.edurev.2021.100402 [Link]]
33. Fullerton DJ, Zhang LM, Kleitman S. An integrative process model of resilience in an academic context: Resilience resources, coping strategies, and positive adaptation. Plos one. 2021 Feb 2;16(2):e0246000. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246000 [DOI:10.137 1/journal.pone.0246000 [Link]]
34. Min-Ning Y, Ya-Han H, Jie-Wen T. Measuring academic resilience of socioeconomically disadvantaged students in Taiwan 2011-2017: Two-part latent class growth modeling based on IRT scores. Journal of Educational Research and Reviews. 2022 Dec 15;10(9):128-39. https://doi.org/10.33495/jerr_v10i9.22.136 [DOI:10.334 95/jerr_v10i9.22.136 [Link]]
35. Arslan G. Measuring and promoting resilience in youth. InHandbook of positive psychology in schools 2022 Feb 23 (pp. 493-507). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003013778-38 [DOI:10.43 24/9781003 013778 [Link]]
36. Lawshe, C. H. (1986). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology,28(4), 563-575. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
37. Waltz CF, Bausell BR. Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis Fa; 1981 Jan 1 [Link]
38. Soltaninejad M, Asiabi M, Ahmdi B, Tavanaiee Yosefian S. A study of the psychometric properties of the Academic Resilience Inventory (ARI). Quarterly of Educational Measurement. 2014 Mar 21;4(15):17-35[Persian] [Link]
39. Cui T, Wang C, Xu J. Validation of academic resilience scales adapted in a collective culture. Frontiers in Psychology. 2023 Mar 9;14:1114285. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1114285 [DOI:10. 3389/fpsyg.2023.1114285 [Link]]
40. Turner M, Holdsworth S, Scott-Young CM. Resilience at university: The development and testing of a new measure. Higher education research & development. 2017 Feb 23;36(2):386-400 https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1185398 [DOI:10.1080/07294360.2016.1 185398 [Link]]
41. Prince-Embury S, Saklofske DH, Nordstokke DW. The resiliency scale for young adults. Journal of Psychoeducational Assessment. 2017 Jun;35(3):276-90. https://doi.org/10.1177/0734282916641866 [DOI:10.1177/0734282916641866[Link]]
42. Anderson JR, Killian M, Hughes JL, Rush AJ, Trivedi MH. The adolescent resilience questionnaire: validation of a shortened version in US youths. Frontiers in psychology. 2020 Nov 27;11:606373. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.606373 [DOI:10.3389/fpsyg.202 0.606373 [Link]]
43. Nilsson D, Svedin CG, Hall F, Kazemi E, Dahlström Ö. Psychometric properties of the Adolescent Resilience Questionnaire (ARQ) in a sample of Swedish adolescents. BMC psychiatry. 2022 Jul 14;22(1):468. https://doi.org/10.1186/s12888-022-04099-4 [DOI:10 .1186/s12888-022-04099-4 [Link]]
44. Mirzaei S, Mohammadinia L, Nasiriani K, Dehghani Tafti AA, Rahaei Z, Falahzade H, Amiri HR, Sharif Nia H, Dehghani MH. Design and psychometric evaluation of schools' resilience tool in emergencies and disasters: A mixed-method. PLoS one. 2021 Jul 22;16(7):e0253906. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253906 [DOI:10.1371/journal.pone.0253906 [Persian] [Link]]
45. Hosseinnezhad A, Abolghasemi S, Vatankhah HR, Khalatbari J. Comparison of the effectiveness of anger management training based on cognitive behavioral therapy approach and narrative therapy on academic self-efficiency and academic resilience in students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Quarterly journal of child mental health. 2020 Aug 10;7(2):1-6. http://dx.doi. org/10.29252/jcmh.7.2.2[Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.2]
46. Shengyao Y, Salarzadeh Jenatabadi H, Mengshi Y, Minqin C, Xuefen L, Mustafa Z. Academic resilience, self-efficacy, and motivation: The role of parenting style. Scientific Reports. 2024 Mar 6;14(1):5571. https://doi.org/10.1038/s41598-024-55530-7 [DOI:10.1038 /s41598-024-55530-7[Persian] [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Sangelaji M, Vahedi S, Khanjani Z. Development and validation of academic resilience questionnaire for first grade students (parent form). J Child Ment Health 2024; 11 (4) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1359-fa.html

بابائی سنگلجی محسن، واحدی شهرام، خانجانی زینب. ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه تاب‌آوری تحصیلی (فرم والدین) دانش‌آموزان کلاس یکم دبستان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (4) :91-114

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( دوره یازدهم شماره چهارم زمستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710