[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 106-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه درمانی شناختی- اجتماعی اختلال­ های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه­ های اضطراب اجتماعی
طاهره نجفی فرد1 ، حمید علیزاده* 2، محمد عسگری3 ، احمد برجعلی4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1476 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اضطراب  اجتماعی، ترس از موقعیت­ های اجتماعی و عملکردی است. این نگرانی به احساسات اضطرابی، افکار و احساسات منفی، هم در موقعیت ­های واقعی و هم در پیش­بینی موقعیت ­های اجتماعی منجر می­شود. هدف از انجام این پژوهش تدوین برنامه درمانی شناختی- اجتماعی اختلال­ های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه ­های اضطراب اجتماعی است.
روش: این مطالعه از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه و جلسه پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان 13 تا 15 سال با اختلال­ اضطراب اجتماعی و مادران آنها در منطقه 5 شهر تهران در سال 1397 تشکیل می­­ دادند. با استفاده از نمونه­ گیری در دسترس تعداد 32  نوجوان از جامعه آماری مذکور، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. جهت جمع­ آوری داده­ها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (لاجرکا و لوپز، 1998) استفاده شد. گروه مداخله برنامه درمانی شناختی- اجتماعی اختلال ­های اضطرابی را در 12 جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کرد، ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. در پایان هر دو گروه در مراحل پس ­آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند­متغیری و آزمون تی استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه­ های درمان و گواه در اختلال اضطراب اجتماعی و مؤلفه‌ها‌ی آن وجود دارد (0/001>P). همچنین نتایج آزمون تی همبسته نشان داد تأثیر برنامه درمانی شناختی- اجتماعی در مرحله پیگیری نیز در اختلال اضطراب اجتماعی و مؤلفه­ های آن اثربخش و پایدار بوده است.
نتیجه ­­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برنامه مداخله ­ای تدوین شده با تأکید بر توانمندی­ های فرد، افزایش آگاهی، بینش و تغییر سبک زندگی نوجوانان باعث بهبود نشانه­ های اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان شده است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی- اجتماعی، اضطراب اجتماعی، نوجوانی
متن کامل [PDF 1071 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1400/1/17 | انتشار: 1400/6/31
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders DSM_5 (5th ed.). Washington, DC: Author. 2013. [Link] [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Morgan AJ, Rapee RM, Bayer JK. Prevention and early intervention of anxiety problems in young children: A pilot evaluation of Cool Little Kids Online. Internet Intervention. 2016; 4:105-12. [Link] [DOI:10.1016/j.invent.2016.05.001]
3. Costello EJ, Mustillo S, Erkanli A, Keeler G, Angold A. Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Arch Gen Psychiatry. 2003; 60(8): 837-44. [Link] [DOI:10.1001/archpsyc.60.8.837]
4. Karami J, Zabet M. Efficacy of Child-Parent Relationship Therapy in Reducing Anxiety Syndrome in Preschool children. J Child Ment Health. 2015; 2(3): 39-47. [Persian] [Link]
5. Khojasteh S. The effectiveness of sand play therapy on anxiety and achievement motivation of primary school students. J Child Ment Health. 2020; 7(1): 68-80. Doi: 10.29252/jcmh.7.1.7 [Persian] [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.1.7]
6. Mousavi SV, Javanparast H, Rezaei S. The Role of Early Maladaptive Schemas in Explaining Social Anxiety. J Child Ment Health. 2016; 2(4): 35-47. [Persian]. [Link]
7. Finning K, Ukoumunne OC, Ford T, Danielson‐Waters E, Shaw L, Romero De Jager I, et al. The association between anxiety and poor attendance at school-a systematic review. J Child Adolesc Ment Health. 2019; 24(3): 205-16. [Link] [DOI:10.1111/camh.12322]
8. Hasani J, Sheikhan R, Aryanakia E, Mahmoodzadeh A. Adolescents 'Social Anxiety: The Role of Attachment Styles and Cognitive Emotion Regulation Strategies. J Developmental Psychology. 2013; 36 (9): 363-75. [Persian] [Link]
9. Mosak HH, Maniacci MP. A primer of Adlerian psychology: the analytic-behavioral-cognitive psychology of Alfred Adler. Philadelphia. PA: Brunner/Mazel; 1999. pp: 18-24. [Link]
10. Oberst UE, Stewart AE. Adlerian psychotherapy: An advanced approach to individual psychology. New York: Psychology Press; 2003, pp: 119-122. [Link]
11. Foster T, Steen L, O'Ryan L, Nelson J. Examining how the Adlerian life tasks predict anxiety in first-year counseling students. J Individ Psychol. 2016; 72(2), 104-120. [Link] [DOI:10.1353/jip.2016.0009]
12. John K. Adlerian Theory and Practice Wisdom Promote Democratic Leadership and Organizational Health. J Individ Psychol. 2020; 76(1): 84-98. [Link] [DOI:10.1353/jip.2020.0020]
13. Roohi A. Theoretical and applicable approaches in anxiety disorders in children. Exceptional Education. 2014; 3 (125): 47-58. [Persian]. [Link]
14. Leak GK, Williams DE. Relationship between social interest and perceived family environment. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice. 1991; 47(1): 159-165.[Link]
15. Mosak HH. Adlerian psychotherapy. In R. J. Corsini & D. Wedding (Eds.), Current psychotherapies; Peacock Publishers; 2013, pp: 65-116. [Link]
16. Watts RE. Adlerian, cognitive, and constructivist therapies: An integrative dialogue. Springer Publishing Company; 2003, pp: 46-47. [Link]
17. Wong YJ. The psychology of encouragement: Theory, research, and applications. The Counseling Psychologist. 2015; 43(2):178-216. [Link] [DOI:10.1177/0011000014545091]
18. Agarwal SM, Meany-Walen K. Application of Adlerian play therapy with multiracial children. International Journal of Play Therapy; 2019; 28 (4): 207-17. [Link] [DOI:10.1037/pla0000102]
19. Alizadeh H, Nasirifard N, Karami A. Adlerian-based Encouragement Training, Self-efficacy and Self-esteem of Female Adolescents Studying the Effectiveness. Women's Studies Sociological and Psychological. 2010; 8 (4): 143-168. [Persian]. [Link]
20. Watts RE, Ergüner-Tekinalp B. Positive psychology: A neo-Adlerian perspective. The Journal of Individual Psychology; 2017, 73 (4): 328-337. [Link] [DOI:10.1353/jip.2017.0027]
21. Watts RE. Adlerian and constructivist therapies: A neo-Adlerian perspective. The Journal of Individual Psychology. 2017; 73(2):139-55. [Link] [DOI:10.1353/jip.2017.0012]
22. Akay S, Bratton S. The effects of Adlerian play therapy on maladaptive perfectionism and anxiety in children: A single case design. International Journal of Play Therapy. 2017; 26 (2): 96-110. [Link] [DOI:10.1037/pla0000043]
23. Bahlmann R, Dinter L. Encouraging Self-Encouragement: An Effect Study of the Encouraging-Training Schoenaker-Concept. Journal of Individual Psychology. 2001; 57 (3): 273-88. [Link]
24. Carlson J, Watts R, Maniacci M. Adlerian therapy: Theory and practice. Washington, DC: American Psychological Association. 2006. [Link] [DOI:10.1037/11363-000]
25. Meany-Walen KK, Teeling S. Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy. 2016; 25 (2): 64-77. [Link] [DOI:10.1037/pla0000022]
26. Dillman Taylor D, Meany-Walen KK, Nelson KM, Gungor A. Investigating group Adlerian play therapy for children with disruptive behaviors: A single-case research design. International Journal of Play Therapy. 2019; 28 (3): 168- 182. [Link]. [DOI:10.1037/pla0000094]
27. Ostovar S, Razavieh A. The Study of Psychometric Properties of Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) for Use in Iran. Journal Management System. 2013; 3 (12): 69-78 [Link]
28. Allen P, Bennett K. SPSS for the health & behavioural sciences. Thomson; 2008. [Link]
29. Dinkmeyer DC, Sperry L. Counseling and psychotherapy: An integrated, individual psychology approach. Merrill; 2000. [Link]
30. Kałużna-Wielobób A. The community feeling versus anxiety, self-esteem and well-being-introductory research. Polish Psychological Bulletin. 2017; 48(2): 167- 174. [Link] [DOI:10.1515/ppb-2017-0020]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi Fard T, Alizadeh H, Asgari M, Borj'ali A. Developing of a social-cognitive treatment program for anxiety disorders and evaluation its effectiveness on symptoms of social anxiety. J Child Ment Health 2021; 8 (2) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1038-fa.html

نجفی فرد طاهره، علیزاده حمید، عسگری محمد، برجعلی احمد. تدوین برنامه درمانی شناختی- اجتماعی اختلال­ های اضطرابی و ارزیابی اثربخشی آن بر نشانه­ های اضطراب اجتماعی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :94-106

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1038-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645