[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 296-284 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اعتیاد به اینترنت با تمایل به ورزش دانش آموزان مقطع ابتدایی
غلامرضا ذوالفقاری1 ، فهیمه ادیب صابر* 2
1- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (1958 مشاهده)
زمینه و هدف: نتایج مطالعات متعدد حاکی از آن است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین و شیوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی موجب کاهش گرایش کودکان به تحرک و اجرای فعالیت بدنی شده است؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میزان گرایش به اینترنت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین با تمایل به ورزش دانش­ آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.
روش: نوع پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. به این منظور، 230 دانش­آموز از بین دانش ­آموزان شاغل به تحصیل در مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-98 ، با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1998)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی قدرت ­نما (1392) و پرسشنامه تمایل به ورزش ناجی (1389) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان درآمد و سطح تحصیلات والدین به ترتیب توانستند 0/013 و 0/027 از واریانس تمایل به ورزش کودکان را پیش ­بینی کنند (0/05>p). همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که بین گرایش به ورزش و اعتیاد به فضای مجازی رابطه معنا­داری وجود ندارد.
نتیجه­ گیری: طبق یافته ­های به­دست ­آمده می­ توان نتیجه گرفت که وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین می­تواند به ­طور مستقیم و غیرمستقیم بر میزان تمایل کودکان به اجرای ورزش و فعالیت بدنی تأثیر داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، تمایل به ورزش، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، دانش-آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 1291 kb]   (1152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/9/21 | انتشار: 1399/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolfaghari G, Adib Saber F. The Relationship between Socioeconomic Status and Cyberspace Addiction and Sport Tendency in Primary School Students. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :284-296
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1062-fa.html

ذوالفقاری غلامرضا، ادیب صابر فهیمه. رابطه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اعتیاد به اینترنت با تمایل به ورزش دانش آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :284-296

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1062-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645