[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 107-94 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و افسردگی دانش آموزان
عاطفه رضاییان* 1، لیاه آقا علی اکبری2 ، فاطمه امیرزاده3 ، نغمه ملک محمدی4
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2- واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1796 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین مشکلات دانش­ آموزان در دوره‌های­ مختلف سنی، افسردگی است که پژوهشگران در سبب‌شناسی افسردگی مؤلفه‌های مختلفی از جمله تحمل پریشانی را بررسی کرده‌اند. بدین ترتیب هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در تحمل پریشانی و افسردگی دانش ­آموزان بود.
 روش: طرح پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر پایه هفتم شهر قائن در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که 30 نفر از آنها به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جای‌دهی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه تجدیدنظر شده افسردگی بک و همکاران (1996) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. سپس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تنها بر روی گروه آزمایش انجام شد و گروه گواه در آموزش شرکت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از نسخه 24 نرم‌افزار SPSS و تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات تحمل پریشانی و افسردگی در گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد، به طوری که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش افسردگی و بهبود تحمل پریشانی دانش‌آموزان شده است (0/01>P).
 نتیجه‌گیری: در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق تمرین‌های ذهن­ آگاهی، پذیرش افکار، باورها، احساسات و دریافت‌های حسی و بدنی تسهیل می‌شود. در نتیجه مجموعه مکانیسم­ های زیربنایی این شیوه درمان باعث کاهش افسردگی و بهبود تحمل پریشانی در دانش ­آموزان در این مطالعه شده است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: پذیرش و تعهد، تحمل پریشانی، افسردگی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1339 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/9/29 | انتشار: 1400/12/14
فهرست منابع
1. Badeleh A, Toomaj A. Structural equations of relationships between learning disorder, emotional intelligence and depression in primary school students. J Child Ment Health. 2018; 4(4):59-70. [Persian]. [Link]
2. Rostamzadeh Z, khalilzadeh K. Prevalence and severity of depression in high school girls in Urmia. Nurs Midwifery J. 2007; 5(2):12-8. [Persian]. [Link]
3. Amini-Javid L, Zandipoor T, Karami J. The effectiveness of spiritual intelligence training on female students' depression and happiness. Quarterly Journal of Women and Society. 2015; 6(22):141-68. [Persian]. [Link]
4. Goran Arbanas M. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Alcoholism and Psychiatry Research. 2015; 51(1):61-64. [Link]
5. Salehi Omran E, Abedini baltork M, Azizi Shomami M, Keshavarz K. Relationship between Internet Addiction and depression among secondary school students in kordkuy, iran, with an emphasis on the type of virtual network. J Educ Community Health. 2018; 5(1):13-8. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jech.5.1.13]
6. Mowery D, Smith H, Cheney T, Stoddard G, Coppersmith G, Bryan C, et al. Understanding depressive symptoms and psychosocial stressors on Twitter: a corpus-based study. JMIR. 2017; 19(2): 48-66. [Link] [DOI:10.2196/jmir.6895]
7. Casement MD, Guyer AE, Hipwell AE, McAloon RL, Hoffmann AM, Keenan KE, et al. Girls' challenging social experiences in early adolescence predict neural response to rewards and depressive symptoms. Developmental cognitive neuroscience. 2014; 8(4):18-27. [Link] [DOI:10.1016/j.dcn.2013.12.003]
8. Chauhan S, Lal P, Nayak H. Prevalence of depression among school children aged 15 years and above in a public school in Noida, Uttar Pradesh. JAIR. 2014; 3(6):269-273. [Link]
9. Albert PR. Why is depression more prevalent in women? Journal of psychiatry & neuroscience: JPN. 2015; 40(4):219-221. [Link] [DOI:10.1503/jpn.150205]
10. Montazeri A, Mousavi S, Omidvari S, Tavousi M, Hashemi A, Rostami T. Depression in iran: a systematic review of the literature (2000-2010). Payesh. 2013; 12(6):567-94. [Persian]. [Link]
11. O'Cleirigh C, Ironson G, Smits JA. Does distress tolerance moderate the impact of major life events on psychosocial variables and behaviors important in the management of HIV? Behavior therapy. 2007; 38(3):314-323. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2006.11.001]
12. Reitzel LR, Smith NG, Obasi EM, Forney M, Leventhal AM. Perceived distress tolerance accounts for the covariance between discrimination experiences and anxiety symptoms among sexual minority adults. Journal of anxiety disorders. 2017; 48(5):22-27. [Link] [DOI:10.1016/j.janxdis.2016.07.006]
13. Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion. 2005; 29(2):83-102. [Link] [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3]
14. McHugh RK, Kertz SJ, Weiss RB, Baskin-Sommers AR, Hearon BA, Björgvinsson T. Changes in distress intolerance and treatment outcome in a partial hospital setting. Behavior therapy. 2014; 45(2):232-240. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2013.11.002]
15. Forouzanfar A. Distress tolerance: Theory, Mechanism and Relation to Psychopathology. Rooyesh-e-Ravanshenasi. 2017; 6(2):239-262. [Persian]. [Link]
16. Leyro TM, Zvolensky MJ, Bernstein A. Distress tolerance and psychopathological symptoms and disorders: a review of the empirical literature among adults. Psychological bulletin. 2010; 136(4):576-600. [Link] [DOI:10.1037/a0019712]
17. Gaher RM, Hofman NL, Simons JS, Hunsaker R. Emotion regulation deficits as mediators between trauma exposure and borderline symptoms. COTR. 2013; 37(3):466-475. [Link] [DOI:10.1007/s10608-012-9515-y]
18. Madahi ME, Madah L. Eeffectivness of dialectical behavior therapy in reducing depression and suicide thoughts in girl students. Journal of School Psychology. 2014; 3(3):74-85. [Persian]. [Link]
19. Habibollahi A, Soltanizadeh M. The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on obsessions-compulsions in girl adolescents with body dysmorphic disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2016; 2(4):1-10. [Persian]. [Link].
20. Juncos DG, Heinrichs GA, Towle P, Duffy K, Grand SM, Morgan MC, et al. Acceptance and commitment therapy for the treatment of music performance anxiety: a pilot study with student vocalists. Frontiers in Psychology. 2017; 8(7):986-990. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00986]
21. Mirzaeidoostan Z, Zargar Y, Zandi Payam A. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on death anxiety and mental health in women with HIV in Abadan City, Iran. IJPCP. 2019; 25(1):2-13. [Persian]. [Link] [DOI:10.32598/ijpcp.25.1.2]
22. Okati M, Shirazi M, Sanagouye Moharar G. Acceptance and commitment therapy on stress, depression, and Test anxiety in students with Thalassemia. MEJDS. 2020; 10(0):97-97. [Persian]. [Link]
23. Piri s, Hoseininasab D, Livarjani S. The effectiveness of Acceptance and commitment therapy on academic procrastination, resilience and depression in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2020; Accepted online publishing. [Persian]. [Link]
24. Enayati-Shabkolaei M, Dousti Y, Mirzaian B. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Social Adjustment and Depression among Female High School Students with Specific Learning Disorder in Sari in Northern in Iran. Community Health. 2019; 6(3):244-252. [Persian]. [Link]
25. Tajvar Rostami S, Rahimi Khorasgani F, Sadat Kazemi M. The Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy (ACT) on Depression and Adjustment of Blind Girls. Achievements of Clinical Psychology. 2016; 2(2):49-66. [Persian]. [Link]
26. Molavi P, Mikaeili N, Rahimi N, Mehri S. The effectiveness of acceptance and commitment therapy based on reducing anxiety and depression in students with social phobia. J Ardabil Univ Med Sci. 2014; 14(4):412-23. [Persian]. [Link]
27. Swain J, Hancock K, Hainsworth C, Bowman J. Acceptance and commitment therapy in the treatment of anxiety: a systematic review. Clinical psychology review. 2013; 33(8):965-78. [Link] [DOI:10.1016/j.cpr.2013.07.002]
28. Roohi R, Soltani AA, Zinedine Meimand Z, Razavi Nematollahi V. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Increasing the Self-Compassion, Distress Tolerance, and Emotion Regulation in Students with Social Anxiety Disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2019; 6(3):173-87. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.16]
29. Asli azad m, Manshaee gr, Ghamarani A. Effectiveness of acceptance and commitment therapy on cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty of the students with obsessive-compulsive disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2020; 9(36):33-53. [Persian]. [Link]
30. Amirian K, Mami S, Ahmadi V, Mohamadzadeh J. Effectiveness of Group Psychotherapy Based on Acceptance and Commitment Therapy on Difficultes Emotion Regulation and Distress Tolerance in Substance Abusers. J Educ Community Health. 2018; 5(2):53-61. [Persian]. [Link] [DOI:10.21859/jech.5.2.53]
31. Forouzanfar A, Gholamali Lavasani M, Shoa kazemi M. The Effectiveness of Group Counselling based on Acceptance and Commitment Therapy in Distress Tolerance and Anxiety Sensitivity among Female Substance Abusers. Research on Addiction. 2018; 11(44):135-54. [Persian]. [Link]
32. Yarollahi NA, Rahimi M, Khabaz Shirazi A. Investigation the relationship of type D personality and it's sub-scales with depression in female students at Shahin shahr. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5(1):18-28. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/shenakht.5.1.18]
33. Sheykholeslami A, Seyedesmaili ghomi N. Comparing the effect of mindfulness-based stress reduction program and study skills training on the test anxiety in students. Journal of School Psychology. 2014; 3(2):104-21. [Persian]. [Link]
34. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction,Boston: Longman Publishing; 1996. [Link]
35. Beck AT, Steer RA, Brown GK. Beck depression inventory-II. San Antonio. 1996; 78(2):490-8. [Link]. [DOI:10.1037/t00742-000]
36. Dabson K Mohammadkhani P. Psychometric Co-ordinates of Beck Depression Inventory in patients with major depressive disorder during Relapse. Journal of Rehabilitation. 2005; 8(1):80-6. [Persian]. [Link]
37. Shams J, Azizi A, Mirzaei A. Correlation between Distress Tolerance and Emotional Regulation with Students Smoking Dependence. Hakim Health Systems research journal. 2010; 13(1):11-8. [Persian]. [Link]
38. Hayes SC, Levin ME, Plumb-Vilardaga J, Villatte JL, Pistorello J. Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior therapy. 2013; 44(2):180-98. [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2009.08.002]
39. Tarkhan M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Emotion Regulation and Life Meaning of Depressed Women. Journal of Psychological Studies. 2017; 13(3):147-164. [Persian]. [Link]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian A, Agha Akbari L, Amirzadeh F, MalekMohammadi N. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Distress Tolerance and Depression in Students. J Child Ment Health 2021; 8 (4) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1068-fa.html

رضاییان عاطفه، آقا علی اکبری لیاه، امیرزاده فاطمه، ملک محمدی نغمه. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و افسردگی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :94-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1068-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645