[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 297-312 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی قصه‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش‌آموزان
نبی فتاحی ، محمد رضا بردیده ، رودابه طالبی بهمن بیگلو ، زهرا غلامی ، ماندانا اکبری نژاد ، نجمه هوشیار
گروه روان شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده:   (294 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری کودکان می‌تواند آثاری طولانی مدت بر کنش‌وری رفتاری، جسمانی، و شناختی آنها داشته باشد و به تجربه‌ شکست و احساس ناشایستگی در دوران تحصیل منجر شود. استمرار این وضعیت بر ادراک کودک از خود به عنوان فردی فعال، هوشیار، و با اراده، تأثیر نامطلوب گذاشته و مشکلات او را دوچندان می‌کند. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش‌آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه­ تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه‌ آماری که شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر شیراز سال تحصیلی 1399-1398 بودند، تعداد 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه60 دقیقه‌ای تحت قصه‌درمانی قرار گرفتند، اما افراد گروه گواه هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. ابزارهای جمع‌آوری این پژوهش شامل پرسش‌نامه ادراک خود هارتر (1989) و مشکلات رفتاری شهیم و یوسفی (1378) بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس با نسخه 23 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که قصه‌درمانی بر ادراک‌ خود (0/001>p) مؤثر بوده و به افزایش این مؤلفه در دانش‌آموزان منجر می‌شود. همچنین، قصه‌درمانی بر مشکلات رفتاری و مؤلفه‌های آن (ترس و نارسایی توجه) (0/01>p) مؤثر بوده و باعث کاهش این مؤلفه‌ها در دانش‌آموزان می‌شود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به کارگیری قصه‌درمانی باعث کاهش ترس و مشکلات مربوط به نارسایی توجه و در نهایت بهبود ارتباط کودک با اطرافیان شده و در نتیجه میزان ادراک خود آنها افزایش پیدا می‌کند. بدین منظور پیشنهاد می­شود که از قصه‌درمانی برای بهبود مشکلات رفتاری کودکان و ارتقای اعتماد به خود و ادراک خود آنها استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: قصه‌درمانی، مشکلات رفتاری، ادراک خود
متن کامل [PDF 1454 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1399/11/21 | انتشار: 1399/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatahi N, Bardideh M, Talebi Bahman Biglou R, Gholami Z, Akbarinejad M, Hoshyar N. The Effectiveness of Narrative Therapy on Reducing Behavior Problems and Improving Self-Perception in Students. J Child Ment Health. 2021; 7 (4) :297-312
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1093-fa.html

فتاحی نبی، بردیده محمد رضا، طالبی بهمن بیگلو رودابه، غلامی زهرا، اکبری نژاد ماندانا، هوشیار نجمه. اثربخشی قصه‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود ادراک خود دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :297-312

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1093-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319