زمینه و هدف: ارتباط به پیگیری اطلاعات اجتماعی، زبانی و بدنی و در عین حال مدیریت جریان این اطلاعات بین شرکای محاوره ای نیاز دارد. ارتباط موفق، مستلزم آن است که شرکای محاورهای نسبت به حالتهای ذهنی یکدیگر مطلع و آگاه باشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، مقایسه دیدگاه گیری عاطفی و میزان همدلی در کودکان زورگو و قربانی زورگویی است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پسرویدادی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودند. برای نمونهگیری، بصورت تصادفی چندمرحلهای، 192 دانش آموز زورگو و دانشآموز قربانی زورگویی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه محققساخته دیدگاه گیری عاطفی (1384) و پرسشنامه همدلی برایانت (1982) بود.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه ها در متغیرهای پژوهش وجود دارد (001/0P<). همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یکمتغیره نشان داد که تفاوت گروهها در متغیر همدلی معنادار نیست (05/0P>)، اما این تفاوت در متغیر دیدگاهگیری معنادار است. بدین معنا که گروه بندی در متغیر دیدگاه گیری 8 درصد واریانس را تبیین می کند (05/0P<).
نتیجهگیری: دیدگاهگیری عاطفی و همدلی به عنوان دو مؤلفه مؤثر در شناخت اجتماعی و موفقیت در روابط با همگنان، باید در قالب مهارتهای ابتدایی و اساسی در آموزش رسمی و مهارتهای فرزندپروری قرار بگیرد تا از مشکلات بینفردی در نتیجه ضعف در مهارتهای همدلی و دیدگاهگیری جلوگیری نمود.
Mohammadi Z, Amiri S. Comparing the Affective Perspective Taking and the Empathy Level of Bully Students and the Victims of Bullying . J Child Ment Health 2016; 3 (1) :19-27 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-110-fa.html
محمدی زهرا، امیری شعله. مقایسه دیدگاه گیری عاطفی و میزان همدلی در دانش آموزان زورگو و قربانی زورگویی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :19-27