1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 4- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (883 مشاهده)
زمینه و هدف:ارتقای توانایی های شناختی از جمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق کاربردهای آموزشی مختلفی را برای ارتقای تواناییهای شناختی دارد. با توجه به محدود بودن مطالعات انجام شده درباره اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش موفق بر افزایش تواناییهای شناختی پایه، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزانانجام شد. روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانشآموزان جامعه ذکر شده بودند که ابتدا از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دانشآموزان گروه آزمایش در 30 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مؤلفه های هوش موفق قرار گرفتند و افراد گروه گواه آموزشهای معمول مدارس خود را دریافت کردند. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای گردآوری دادهها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. برای این منظور از نسخه 24 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آموزشی باعث افزایش معنادار نمره متغیرهای توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان گروه آزمایش شده است (001/0p<). نتیجهگیری:آموزش مؤلفههای هوش موفق با تأثیر بر افزایش نمرات توانایی بصری – فضایی و سرعت پردازش اطلاعات، موجب ارتقای توانایی های شناختی پایه دانش آموزان میشود.
Kamkar P, Dortaj F, Saedipour E, Delavar A, Borjali A. The Effectiveness of Successful Intelligence Components Education on Increasing Visual-Spatial Ability and Information Processing Speed of Male Students. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 8 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1100-fa.html
کامکار پیمان، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، برجعلی احمد. اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :106-120