[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 120-106 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر
پیمان کامکار1 ، فریبرز درتاج* 2، اسماعیل سعدی پور2 ، علی دلاور3 ، احمد برجعلی4
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (883 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای توانایی­ های شناختی از جمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام­ های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق کاربردهای آموزشی مختلفی را برای ارتقای توانایی­های شناختی دارد. با توجه‌ به محدود بودن مطالعات انجام شده درباره اثربخشی آموزش مؤلفه­های هوش موفق بر افزایش توانایی­های شناختی پایه، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مؤلفه­ های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش­آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع طرح پیش ­آزمون - پس ­آزمون و گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش‌آموزان جامعه ذکر شده بودند که ابتدا از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در گروه­های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون، دانش‌آموزان گروه آزمایش در 30 جلسه 60 دقیقه­ای تحت آموزش مؤلفه­ های هوش موفق قرار گرفتند و افراد گروه گواه آموزش‌های معمول مدارس خود را دریافت کردند. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای گردآوری داده­ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم) استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. برای این منظور از نسخه 24 نرم­افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آموزشی باعث افزایش معنادار نمره متغیرهای توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات در دانش­ آموزان گروه آزمایش شده است (001/0p<).
نتیجه‌گیری: آموزش مؤلفه‌های هوش موفق با تأثیر بر افزایش نمرات توانایی بصری فضایی و سرعت پردازش اطلاعات، موجب ارتقای توانایی­ های شناختی پایه دانش آموزان می­شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: مؤلفه های هوش، هوش موفق، توانایی بصری - فضایی، سرعت پردازش اطلاعات، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1186 kb]   (469 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/16 | پذیرش: 1401/2/23 | انتشار: 1401/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamkar P, Dortaj F, Saedipour E, Delavar A, Borjali A. The Effectiveness of Successful Intelligence Components Education on Increasing Visual-Spatial Ability and Information Processing Speed of Male Students. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 8
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1100-fa.html

کامکار پیمان، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، برجعلی احمد. اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش توانایی بصری - فضایی و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان پسر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :106-120

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1100-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645