[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 46-61 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش تقویت حواس پنج‌گانه بر توانمندی شناختی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی
ملکه سادات سیدی1 ، سمانه سادات طباطبائی* 2، تکتم سادات طباطبائی2 ، فاطمه شهابی زاده3
1- واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (169 مشاهده)
زمینه و هدف: کم ­توانی یادگیری خاص اختلالی است که با توانایی دانش ­آموز در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، نوشتن، هیجی کردن، یا انجام محسابات ریاضی تداخل ایجاد می­ کند. دانش ­آموزان با کم­توانی یادگیری خاص ممکن است در خواندن، نوشتن، یا ریاضی مشکل داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر­بخشی آموزش تقویت حواس­ پنج‌گانه بر توانمندی ­شناختی و مهارت­های ­اجتماعی دانش­آموزان با اختلال­ یادگیری ریاضی بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با دو گروه گواه و آزمایش و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزانی بود که در سال تحصیلی 99-1398 به مرکز مشکلات ­یادگیری شهرستان فردوس مراجعه کردند. از این جامعه تعداد 30 دانش­آموز به‌صورت نمونه­گیری هدفمند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس آزمون هوش وکسلر کودکان (2003) اجرا و از پرسشنامه مهارت­ های اجتماعی ماتسون (1983) و سیاهه درجه ­بندی رفتاری کنش­ های اجرایی (جیویا وهمکاران،2000) به عنوان ابزارهای جمع­آوری داده ­ها در دو مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 70 دقیقه ­ای تحت آموزش تقویت حواس ­پنج‌گانه قرار گرفت و گروه گواه مداخله­ ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مجدداً به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پس­ آزمون) و در پایان دوره پیگیری پس از دو ماه انجام شد. داده ­ها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه در محیط نرم ­افزار spss نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که اثر گروه بر ترکیب متغیرهای توانمندی­ شناختی (0/847=اندازه اثر، 0/001>p، 149/942=F) و مهارت­ های ­اجتماعی (0/824=اندازه اثر، 0/001>p، 126/809=F) در دانش­ آموزان با اختلال ­یادگیری معنادار است.
نتیجه­گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش، آموزش تقویت حواس­ پنج‌گانه می­ تواند به‌عنوان یک مداخله موثر بر توانمندی ­شناختی و مهارت­ های ­اجتماعی دانش­ آموزان با اختلال­ یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: حواس پنج‌گانه، توانمندی شناختی، مهارت های اجتماعی، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 1159 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/11 | پذیرش: 1400/3/3 | انتشار: 1400/6/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayedie M S, Tabatabaee S S, Tabatabaee T S, Shahabizadeh F. The Effectiveness of the Five Senses Enhancement Training on Cognitive Ability and Social Skills of Students with Mathematical Learning Disabilities. J Child Ment Health. 2021; 8 (2) :46-61
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1113-fa.html

سیدی ملکه سادات، طباطبائی سمانه سادات، طباطبائی تکتم سادات، شهابی زاده فاطمه. اثر بخشی آموزش تقویت حواس پنج‌گانه بر توانمندی شناختی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (2) :46-61

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( دوره هشتم شماره دوم تابستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341