[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 52-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازی شناختی چاکی و نلی بر مهارت‌های کنش اجرایی سرد و گرم در جهت گسترش مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه در کودکان پیش‌دبستانی
فاطمه فرزادی1 ، ناصر بهروزی* 1، منیجه شهنی ییلاق1 ، مرتضی امیدیان1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
چکیده:   (1649 مشاهده)
زمینه و هدف: کنش­های اجرایی در اوایل کودکی نقش تعیین‌کننده داشته و به‌عنوان یکی از پیش‌بین‌های آمادگی برای ورود به مدرسه شناخته شده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی بازی آموزشی- شناختی چاکی و نلی در جهت گسترش مهارت‌های کنش­ اجرایی سرد و گرم در کودکان پیش‌دبستانی و مقایسه دو گروه از نظر مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-99 بود که از این تعداد به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 204 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (102 نفر) و گواه (102 نفر) جای‌دهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 10 جلسه (30 دقیقه‌ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کنش­ اجرایی سرد شامل ابزار برو- نرو (هافمن، 1984)، جعبه وظیفه (کسل و پوستما، 2018)، آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (گرنت و برگ، 1948)؛ کنش­های­ اجرایی گرم شامل تکلیف 3 گزینه‌ای انتخاب ماده در انعطاف‌پذیری هیجانی (مارکوس و همکاران، 2016) و آزمون درک ارزش آینده (نجاتی و همکاران، 1399)؛ و آمادگی ورود به مدرسه شامل آزمون ارزیابی آمادگی برای ورود به مدرسه براکن- ویرایش سوم (پنتر و براکن، 2009) و مقیاس آمادگی احساسی-اجتماعی ورود به مدرسه (بوستین، 2007) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی چاکی- نلی بر بهبود مهارت‌های کنش­ اجرایی سرد (حافظه کاری- بازداری و انعطاف‌پذیری شناختی) و کنش­ اجرایی گرم (تأخیر در دریافت پاداش و انعطاف‌پذیر عاطفی) مؤثر بوده است (0/01>p) و نتایج مقایسه میانگین دو گروه از نظر آمادگی ورود به مدرسه (تحصیلی از 17/56 به 25/17 و اجتماعی- احساسی 76/56 به 75/06) نشان داد که گروه آزمایش نمره بالاتری به دست آوردند.
نتیجه‌گیری: استفاده از بازی‌های گروهی به‌خصوص در سن پیش‌دبستانی که مرحله حساس تحول کنش‌های اجرایی گرم و سرد است با تحریک کودکان از طریق بازی با همسالان و استفاده از یک موقعیت زندگی واقعی مانند بازی در یک محیط پیش‌دبستانی می‌تواند برای کمک به کودکان در تعمیم پیشرفت‌های شناختی حداقل در سایر موقعیت‌ها یا وظایف مشابه مفید باشد؛ و همچنین کنش­های اجرایی به‌عنوان پیش‌بین‌ مهمی برای مهارت آمادگی ورود به مدرسه شناخته شدند.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: کنش های اجرایی گرم و سرد، آمادگی ورود به مدرسه، پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 1530 kb]   (463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/12/20 | انتشار: 1401/3/16
فهرست منابع
1. Lin B, Liew J, Perez M. Measurement of self-regulation in early childhood: Relations between laboratory and performance-based measures of effortful control and executive functioning. Early Child Res Q. 2019; 1(47):1-8. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.10.004]
2. Lohndorf RT, Vermeer HJ, Cárcamo RA, De la Harpe C, Mesman J. Preschoolers' problem behavior, prosocial behavior, and language ability in a Latin-American context: The roles of child executive functions and socialization environments. Early Child Res Q. 2019; 1)48(:36-49. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2019.02.005]
3. Leshem R, De Fano A, Ben-Soussan TD. The implications of motor and cognitive inhibition for hot and cool executive functions: The case of quadrato motor training. Front Psychol. 2020; 19:11-94. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.00940]
4. Zelazo PD, Carlson SM. The neurodevelopment of executive function skills: Implications for academic achievement gaps. Psychology & Neuroscience. 2020; 13(3):273-298. [Link] [DOI:10.1037/pne0000208]
5. Wolf S, McCoy DC. The role of executive function and social‐emotional skills in the development of literacy and numeracy during preschool: a cross‐lagged longitudinal study. Dev Sci. 2019; 22(4):e12800. [Link] [DOI:10.1111/desc.12800]
6. Pellizzoni S, Apuzzo GM, De Vita C, Agostini T, Passolunghi MC. Evaluation and training of executive functions in genocide survivors. The case of Yazidi children. Dev Sci. 2019; 22(5):e12798. [Link] [DOI:10.1111/desc.12798]
7. Zamzow J, Ernst J. Supporting school readiness naturally: Exploring executive function growth in nature preschools. International Journal of Early Childhood Environmental Education (IJCEE). 2020; 7(2):6-16. [Link]
8. Ahmed SF, Tang S, Waters NE, Davis-Kean P. Executive function and academic achievement: longitudinal relations from early childhood to adolescence. J Educ Psychol. 2019; 111(3):446-458. [Link] [DOI:10.1037/edu0000296]
9. Fong VC, Iarocci G. The Role of executive functioning in predicting social competence in children with and without Autism spectrum disorder. Autism Res. 2020; 13(11):1856-66. [Link] [DOI:10.1002/aur.2350]
10. Garon N, Bryson S, Smith IM. Executive function in preschoolers: a review using an integrative framework. Psychol Bull. 2008; 134(1):31-60. [Link] [DOI:10.1037/0033-2909.134.1.31]
11. Fonseca M. Smoothing out the bumps of transitioning to kindergarten. State technical assistance report. Preschool Development and Expansion Grant Technical Assistance (PDG TA). 2017; 1-11. [Link]
12. Stevenson MP, Dewhurst R, Schilhab T, Bentsen P. Cognitive restoration in children following exposure to nature: evidence from the attention network task and mobile eye tracking. Front Psychol. 2019; 10:42-52. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00042]
13. Howard SJ, Vasseleu E. Self-regulation and executive function longitudinally predict advanced learning in preschool. Front Psychol. 2020; 11:49-58. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.00049]
14. Fitzpatrick C, McKinnon RD, Blair CB & Willoughby MT. Do preschool executive function skills explain the school readiness gap between advantaged and disadvantaged children? Learning and Instruction. 2014; 30:25-31. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2013.11.003]
15. Homer BD, Plass JL, Rose MC, MacNamara AP, Pawar S, Ober TM. Activating adolescents'"hot" executive functions in a digital game to train cognitive skills: The effects of age and prior abilities. Cognitive Development. 2019; 1(49):20-32. [Link] [DOI:10.1016/j.cogdev.2018.11.005]
16. Distefano R, Schubert EC, Finsaas MC, Desjardins CD, Helseth CK, Lister M, Carlson SM, Zelazo PD, Masten AS. Ready? Set. Go! A school readiness programme designed to boost executive function skills in preschoolers experiencing homelessness and high mobility. Eur J Dev Psychol. 2020; 1; 17(6):877-94. [Link] [DOI:10.1080/17405629.2020.1813103]
17. Bierman KL, Domitrovich CE, Nix RL, Gest SD, Welsh JA, Greenberg MT, Blair C, Nelson KE, Gill S. Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child Dev. 2008; 79(6):1802-1817. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2008.01227.x]
18. Raver CC, Jones SM, Li‐Grining C, Zhai F, Bub K, Pressler E. CSRP's impact on low‐income preschoolers' preacademic skills: self‐regulation as a mediating mechanism. Child Dev. 2011; 82(1):362-378. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2010.01561.x]
19. Rothlisberger M, Neuenschwander R, Cimeli P, Michel E, Roebers CM. Improving executive functions in 5‐and 6‐year‐olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten children. Infant Child Dev. 2012; 21(4):411-429. [Link] [DOI:10.1002/icd.752]
20. Traverso L, Viterbori P, Usai MC. Effectiveness of an executive function training in Italian preschool educational services and far transfer effects to pre-academic skills. Front Psychol. 2019; (10)10:2053. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02053]
21. Rosas R, Espinoza V, Porflitt F, Ceric F. Executive functions can be improved in preschoolers through systematic playing in educational settings: Evidence from a longitudinal study. Front Psychol. 2019; 3(10):2024. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02024]
22. Li Q, Liu P, Yan N, Feng T. Executive function training improves emotional competence for preschool children: The roles of inhibition control and working memory. Front Psychol. 2020; 11:347. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.00347]
23. Silkenbeumer J, Schiller EM, Holodynski M, Kärtner J. The role of co-regulation for the development of social-emotional competence. Journal of Self-regulation and Regulation. 2016; 2:17-32. [Link]
24. Klingberg T, Fernell E, Olesen PJ, Johnson M, Gustafsson P, Dahlström K, Gillberg CG, Forssberg H, Westerberg H. Computerized training of working memory in children with ADHD-a randomized, controlled trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2005; 1; 44(2):177-86. [Link] [DOI:10.1097/00004583-200502000-00010]
25. Holmes J, Gathercole SE, Dunning DL. Adaptive training leads to sustained enhancement of poor working memory in children. Dev Sci. 2009; 12(4):F9-15. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-7687.2009.00848.x]
26. Diamond A, Lee K. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science. 2011; 19; 333(6045):959-64. [Link] [DOI:10.1126/science.1204529]
27. Sonuga‐Barke EJ, Halperin JM. Developmental phenotypes and causal pathways in attention deficit/hyperactivity disorder: Potential targets for early intervention? J Child Psychol Psychiatry. 2010; 51(4):368-89. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2009.02195.x]
28. Melby-Lervag M, Hulme C. Is working memory training effective? A meta-analytic review. Dev Psychol 2013; 49(2):270. [Link] [DOI:10.1037/a0028228]
29. Tan CC, Lumeng JC. Associations between cool and hot executive functions and children's eating behavior. Curr Nutr Rep. 2018; 7(2):21-28. [Link] [DOI:10.1007/s13668-018-0224-3]
30. Baddeley A. Working memory and emotion: Ruminations on a theory of depression. Rev Gen Psychol. 2013; 17(1):20-27. [Link] [DOI:10.1037/a0030029]
31. Zelazo PD, Carlson SM. The neurodevelopment of executive function skills: Implications for academic achievement gaps. Psychology & Neuroscience. 2020; 13(3):273-298. [Link] [DOI:10.1037/pne0000208]
32. Nguyen T, Duncan GJ. Kindergarten components of executive function and third grade achievement: A national study. Early Child Res Q. 2018; 46:49-61. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.05.006]
33. Keown LJ, Franke N, Triggs CM. An evaluation of a classroom-based intervention to improve executive functions in 4-year old children in New Zealand. Early Child Educ J. 2020; 48:621-631. [Link] [DOI:10.1007/s10643-020-01023-x]
34. Wodka EL, Mark Mahone E, Blankner JG, Gidley Larson JC, Fotedar S, Denckla MB, Mostofsky SH. Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD. J Clin Exp Neuropsychol. 2007; 29(4):345-56. [Link] [DOI:10.1080/13803390600678046]
35. Fattahi Andebil, A., Saberi, H., kazemi kavaki, A. Effectiveness of cognitive behavioral group play therapy and transcranial direct current stimulation on executive function of working memory and response inhibition of children with attention deficit- hyperactivity disorder. Neuropsychology, 2018; 4(14):73-90. [Persian]. [Link]
36. Ghadiri F, Jazayeri A, Ashaeri H, Ghazi Tabatabaei M. Deficit in executive functioning in patients with Schizo-obsessive disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 8(3):11-24. [Persian]. [Link]
37. Schulz KP, Fan J, Magidina O, Marks DJ, Hahn B, Halperin JM. Does the emotional go/no-go task really measure behavioral inhibition? Convergence with measures on a non-emotional analog. Arch Clin Neuropsychol. 2007; 22(2):151-160. [Link] [DOI:10.1016/j.acn.2006.12.001]
38. Grant DA, Berg E. A behavioral analysis of degree of reinforcement and ease of shifting to new responses in a Weigl-type card-sorting problem. J Exp Psychol. 1948; 38(4):404-411. [Link] [DOI:10.1037/h0059831]
39. Shahgholian M, Azadfallah P, Fathi-Ashtiani A, khodadadi M. Design of the wisconsin card sorting test (WCST) computerized version: Theoretical fundamental, developing and psychometrics characteristics. Journal of Clinical Psychology Studies. 2011; 4(4): 110-134. [Persian]. [Link]
40. Javanmard H, Mahmod Alilo M, Ahmadi P, Babapour J, Ranjbar F. Performance of a Schizophrenic patient group with negative and positive symptoms on bender-gestalt neuropsychological test and correlation of its scores with performance on Wisconsin card sorting test. Quarterly Journal of New Psychological Research. 2008; 3(10):41-59 [Persian]. [Link]
41. Lung FW, Chen PF, Shu BC. Performance of Wisconsin card sorting test in five-year-old children in Taiwan: Relationship to intelligence and cognitive development. PloS one. 2018; 13(8): e0202099 [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0202099]
42. Kessels RP, Postma A. The box task: A tool to design experiments for assessing visuospatial working memory. Behav Res Methods. 2018; 50(5):1981-1987. [Link] [DOI:10.3758/s13428-017-0966-7]
43. Marcus O, Stanciu O, MacLeod C, Liebregts H, Visu-Petra L. A FISTful of emotion: Individual differences in trait anxiety and cognitive-affective flexibility during preadolescence. J Abnorm Child Psychol. 2016; 44(7):1231-42. [Link] [DOI:10.1007/s10802-015-0110-z]
44. Nejati V, Sarraj Khorrami A, Sharifian M, Jafarzade M. Delay discounting test: Development and evaluation of psychometric properties in a sample of Iranian children. Journal of Applied Psychology, 2020; 14(4): 472-459. [Persian]. [Link]
45. Kirby KN. Bidding on the future: Evidence against normative discounting of delayed rewards. J Exp psychol Gen. 1997; 126(1):54-70. [Link] [DOI:10.1037/0096-3445.126.1.54]
46. Kirby KN, Petry NM, Bickel WK. Heroin addicts have higher discount rates for delayed rewards than non-drug-using controls. J Exp psychol Gen. 1999; 128(1):78-87. [Link] [DOI:10.1037/0096-3445.128.1.78]
47. Panter JE, Bracken BA. Validity of the Bracken school readiness assessment for predicting first grade readiness. Psychol Sch. 2009; 46(5):397-409. [Link] [DOI:10.1002/pits.20385]
48. Mirzamani S. Psychometric Properties of the Berken School Readiness Assessment Test (Third Edition). [Thesis for Master of Science]. [Tehran, Iran]: Faculty of Psychology, Islamic Azad University Central Tehran Branch; 2014, 57-63. [Persian]. [Link]
49. Bustin C. The development and validation of a social emotional school readiness scale [Doctoral dissertation]. [Kwa-Zulu Natal, South Africa]: Faculty of Humanities, University of the Free State; 2007, pp 95-101. [Link]
50. Traverso L, Viterbori P, Usai MC. Improving executive function in childhood: evaluation of a training intervention for 5-year-old children. Front Psychol. 2015; 30: 6:525. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2015.00525]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, Behroozi N, Shahni Yilagh M, Omidian M. The Effect of Chucky & Nelly Cognitive Game on Hot and Cold Executive Function Skills in order to Develop School Readiness Skills in Preschool Children. J Child Ment Health 2022; 9 (1) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1128-fa.html

فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. تأثیر بازی شناختی چاکی و نلی بر مهارت‌های کنش اجرایی سرد و گرم در جهت گسترش مهارت‌های آمادگی ورود به مدرسه در کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :32-52

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645