[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 104-90 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های اسنادی و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان
ذبیح‌اله موسویان* 1، معصومه محمدی2 ، نیلوفر سرلک3 ، گلناز قدرت4
1- دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (1212 مشاهده)
زمینه و هدف: موفقیت و شکست تحصیلی دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین رویدادهای دوران تحصیل است که اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت اجتماعی و هیجانی بر آنها به جای می‌گذارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های اسنادی و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری را تمامی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه یکم شهر قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌دادند که تعداد 40 دانش‌آموز به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خوش‌بینی تحصیلی (اسچنن-موران و همکاران، 2013) و پرسشنامه سبک‌های اسنادی (پیترسون و سلیگمن، 1984) بود. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را دریافت کردند. داده‌ها به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های سبک‌های اسنادی (01/0>P) و مؤلفه‌های متغیر خوش‌بینی تحصیلی مؤثر بود (01/0>P) و این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (01/0>P).
نتیجه‌گیری: دانش‌آموزانی که تحت تأثیر ذهن‌آگاهی مبتنی بر شناخت‌درمانی قرار داشتند رویدادهای مثبت را بیشتر به علل درونی، پایدار و کلی و رویدادهای منفی را نیز بیشتر به علل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی اسناد داده‌اند. همچنین ذهن‌آگاهی از طریق تدارک یک چارچوب جهت تفسیر تجارب زندگی، بودن در «اینجا و اکنون»، احساس انسجام و به‌هم‌پیوستگی وجودی و اعتماد دانش‌آموزی می‌تواند در ارتقای خوش‌بینی مؤثر باشد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، سبک‌های اسنادی، خوش‌بینی تحصیلی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1198 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1401/7/25 | انتشار: 1401/12/13
فهرست منابع
1. Ansar-al-Hossaini H, Abedi M R, Nilforooshan P. The Effect of Career Adaptability Counseling on Students' Academic Engagement and Performance. QJCR. 2020; 19(75): 88-114. [Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001. 1.2717400.1399.19.75.6.2 [Link] [DOI:10.29252/jcr.19.75.88]
2. AkbariBooreng M, RahimiBooreng H. Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16: 222-231. [Persian]. [Link]
3. Leighton KN, Terrell HK. Attributional Styles. In: Zeigler-Hill V., Shackelford T.K. (eds) Encyclopedia of Personality and Individual Differences. (2020). Springer, Cham. doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_1779 [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-24612-3_1779]
4. Anderson CA, Arnoult LH. Attributional style everyday problems in living: Depression, Loneliness and shyness. Social cognition. 1985; 3: 16-35. doi.org/10.1521/ soco.1985.3.1.16 [Link] [DOI:10.1521/soco.1985.3.1.16]
5. Henry JW, Martinko MJ, Pierce MA. Attributional style as a predictor of success in a first computer science course. Computers in Human Behavior. 1993; 9(4): 341-352. doi.org/10.1016/0747-5632(93)90027-P [Link] [DOI:10.1016/0747-5632(93)90027-P]
6. Martinko MJ, Sikora D, Harvey P. The relationships between attribution styles, LMX, and perceptions of busive supervision. J Leadersh Organ Stud. 2012; 19(4): 397-406. doi.org/10.1177/1548051811435791 [Link] [DOI:10.1177/1548051811435791]
7. Hosseini S, Rezaee A, Keykhosravi Z. A comparison of old men and women's social support, life satisfaction, happiness and depression. Sociol Women Journal. 2012; 2(4): 143-161. [Persian]. [Link]
8. Gordeeva T, Sheldon K, Sychev O. Linking academic performance to optimistic attributional style: attributions following positive events matter most. Eur J Psychol Educ. 2020; 35: 21-48. doi.org/10.1007/s10212-019-00414-y [Link] [DOI:10.1007/s10212-019-00414-y]
9. Delgado B, Aparisi, D, García-Fernández M, Sanmartín R, Redondo J, & Inglés CJ. Attributional styles in Spanish students of Compulsory Secondary Education with high social anxiety self-reported. Revista Latinoamericana de Psicología. 2018
10. 50(2): 89-97. doi.org/10.14349/rlp. 2018.v50.n2.2 [Link]
11. Hoy WK, Tarter CJ, Woolfolk HA. Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal. 2006; 43: 425-446. doi.org/10.3102/00028312043003425 [Link] [DOI:10.3102/00028312043003425]
12. Tschannen Moran M, Bankole RA, Mitchell RM, Moore Jr. Student Academic Optimism: a confirmatory factor analysis". Journal of Educational Administration. 2013; 51(2): 150-157. DOI: 10.1108/09578231311304689 [Link] [DOI:10.1108/09578231311304689]
13. Cannata M, Smith T, Haynes KT. Integrating Academic Press and Support by Increasing Student Ownership and Responsibility. AERA. 2017; 3(3): 1-13. doi.org/10.1177/ 2332858417713181 [Link] [DOI:10.1177/2332858417713181]
14. Brown L. The Importance of Trust. Instructional Superintendent, Teach For America '99. 2014. [Link]
15. Mitchell R, Kensler L, Moran T. Student trust in teachers and student perceptions of safety: positive predictors of student identification with school. International Journal of Leadership in Education. 2018; 21(2): 135-154. [Link] [DOI:10.1080/13603124.2016.1157211]
16. Longobardi C, Prino LE, Marengo D, Settanni M. Student-teacher relationships as a protective factor for school adjustment during the transition from middle to high school. Front. Psychol. 2016 [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01988]
17. 7: 19-88. doi.org/10.3389/fpsyg. 2016.01988 [Link]
18. Maxwell S, Reynolds KJ, Lee E, Subasic E, Bromhead D. The Impact of School Climate and School Identification on Academic Achievement: Multilevel Modeling with Student and Teacher Data. Front. Psychol. 2017; 8: 20-69. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02069]
19. Anderson K, Kochan F, Kensler L, Reames EH. Academic Optimism, Enabling Structures, and Student Achievement: Delving into Relationships. Journal of School Leadership. 2018; 28(4): 434-461. doi: 10.1177/105268461802800401 [Link] [DOI:10.1177/105268461802800401]
20. Bishop SR, Lau M, Shapiro S, Carlson L, Anderson ND, Carmody J, et al. Mindfulness: a proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice. 2004; 11(3): 230-241. doi.org/10.1093/clipsy.bph077 [Link] [DOI:10.1093/clipsy.bph077]
21. Nabipoor Gisi S, Rafieepoor A, Haji Alizadeh K. Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on psychological symptoms in patients with cancer. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2019; 16(3): 333-343. [Persian]. [Link] [DOI:10.52547/rbs.16.3.333]
22. Lu, Shuang & Huang, Chien‐Chung & Rios, Juan. (2017). Mindfulness and academic performance: An example of migrant children in China. Children and Youth Services Review. 2017; 82: 53-59. Doi: 10.1016/j.childyouth.2017.09.008 [Link] [DOI:10.1016/j.childyouth.2017.09.008]
23. Caballero C, Scherer E, West M, Markez M, Gabrieli C, Gabrieli J. Greater Mindfulness is Associated with Better Academic Achievement in Middle School. Mind, Brain and Education. 2019; 13(3): 119-244. doi.org/10.1111/ mbe.12200 [Link] [DOI:10.1111/mbe.12200]
24. Miralles-Armenteros S, Chiva-Gómez R, Rodríguez-Sánchez A, Barghouti Z. Mindfulness and academic performance: The role of compassion and engagement, Innovations in Education and Teaching International. 2021; 58(1): 3-13. DOI: 10.1080/14703297.2019.1676284 [Link] [DOI:10.1080/14703297.2019.1676284]
25. Campos D, Modrego-Alarcón M, López-del-Hoyo Y, González-Panzano M, Van Gordon W, Shonin E, Navarro-Gil M, García-Campayo J. Exploring the Role of Meditation and Dispositional Mindfulness on Social Cognition Domains: A Controlled Study. Front. Psychol. 2019; 10: 809. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00809 [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00809]
26. Manzomeh S, Akbari B. Comparison of the Effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) and Progressive Muscle Relaxation (PMR) on General Health Indicators in the Mothers of Children with Leukemia. J Child Ment Health. 2019; 6(2): 13-26. [Persian]. [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.3]
27. Kazemi N, Hossein khanzadeh A, Rasoulzadeh V, Mohammadi S. The effectiveness of Mindfulness Education on Job Burnout and Educational Optimism in primary school teachers. Career and Organizational Counseling. 2020; 12(43): 51-72. [Persian]. [Link]
28. Hamidi F. The Relationship between Mindfulness, Personality Traits and Academic Optimism among Teachers. QJFR. 2016; 12(4): 57-76. [Persian]. [Link]
29. Rayan A, Ahmad M. Mindfulness and parenting distress among parents of children with disabilities: A literature review. Perspect Psychiatr Care. 2018; 54(2): 324-330. DOI: 10.1111/ppc.12217 [Link] [DOI:10.1111/ppc.12217]
30. Bazzano A, Wolfe C, Zylowska L, Wang S, Schuster E, Barrett C, et al. Mindfulness based stress reduction (MBSR) for parents and caregivers of individuals with developmental disabilities: A community-based approach. J Child Fam Stud. 2015; 24(2): 298-308. doi.org/10.1007/ s10826-013-9836-9 [Link] [DOI:10.1007/s10826-013-9836-9]
31. Ghasemi A, Kadivar P, Keramati H, Arabzadeh M. The Investigation of validity and reliability of academic optimism of individual teacher questionnaire. 2018; 9(32): 131-148. [Persian]. [Link]
32. Peterson C, Seligman ME. Causal explanations as a risk factor for depression: Theory and Evidence. Psychological Review. 1984; 91(3): 347-374. [Link] [DOI:10.1037/0033-295X.91.3.347]
33. Peterson C, Semmel A, Von Baeyer C, Abramson LY, Metalsky GI, Seligman MEP. The attributional style questionnaire. Cognitive Therapy and Research. 1982; 6(3): 287-300. doi.org/10.1007/BF01173577 [Link] [DOI:10.1007/BF01173577]
34. Esmaeili B, Javanmard A. Investigating the mediational role of goal setting between attribution style and self-efficacy of teachers. Quarterly Journal of Education Studies. 2015; 1(2): 71-98. [Persian]. [Link]
35. Baer RA. Mindfulness-Based Treatment Approaches: Clinician's Guide to Evidence Base and Applications. Elsevier. 2014. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavian Z, Mohammadi M, Sarlak N, Ghodrat G. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Attributional Styles and Academic Optimism of Students. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1134-fa.html

موسویان ذبیح‌اله، محمدی معصومه، سرلک نیلوفر، قدرت گلناز. اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سبک‌های اسنادی و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :90-104

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1134-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652