[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر فرایندهای خانوادگی و شیوه های فرزند پروری آنها
محسن شکوهی یکتا* 1، سعید اکبری زردخانه ، اکرم پرند ، مریم محمودی ، پریسا مشروطی
چکیده:   (4650 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه سبک­ های ارتباطی خانواده و نحوه ارتباط والد- کودک، از آموزش­ های حل مسئله تأثیر می ­­پذیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر شیوه­ های فرزندپروری و فرایندهای خانوادگی است.

 روش: پژوهش حاضر از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی است. جامعه آماری مشتمل بر مادران دانش‌آموزان پیش ­دبستانی و دبستانی شهر تهران در سال 1392 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 55 نفر از مادران این دانش ­آموزان بود که به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از دو پرسشنامه سبک ­های فرزندپروری بامریند (1967) و مقیاس فرایندهای خانوادگی سامانی (1386) استفاده شد.

یافته­ ها: یافته ­ها نشان دادند شرکت در دوره آموزش مهارت­ های حل مسئله اثر مثبتی بر عملکرد شرکت ­کنندگان در سبک ­های فرزندپروری و فرایندهای خانوادگی آنها داشته است؛ به‌طوری‌که این برنامه منجر به بهبود مهارت ارتباطی، انسجام و احترام متقابل، و مهارت مقابله والدین شده و سبب کاهش استفاده والدین از شیوه­ های فرزندپروری سهلگیرانه و مستبدانه شده است.

 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش مهارت‌های حل مسئله به منظور بهبود سبک ­های فرزندپروری و کیفیت ارتباط­ های بین ­فردی درون خانواده و فرایندهای خانوادگی پیشنهاد می­ شود. شرکت در این برنامه با بهبود روابط و تغییر شیوه­ های فرزندپروری سهل ­گیرانه و مستبدانه می­ تواند موجب افزایش تجربه پیامدهای مطلوب توسط فرزندان، بهبود کیفیت روابط والد- فرزند و تبعات مطلوب روانی و اجتماعی گردد. به این ترتیب، مداخله حاضر را می‌توان به‌عنوان مداخله­ای مفید به درمانگران­ پیشنهاد کرد.

واژه‌های کلیدی: مادران، حل مسئله، رابطه والد ـ فرزند، فرزندپروری
متن کامل [PDF 704 kb]   (2419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/13 | پذیرش: 1394/12/18 | انتشار: 1395/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Parand A, Mahmoudi M, Mashrouti P. Effect of Teaching Problem Solving to Mothers on Family Processes and Parenting Styles. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :29-40
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-116-fa.html

شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، پرند اکرم، محمودی مریم، مشروطی پریسا. تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر فرایندهای خانوادگی و شیوه های فرزند پروری آنها. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :29-40

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-116-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645