زمینه و هدف: فرآیند تحول کودک تابع تأثیر متقابل عوامل زیستی، روان شناختی و اجتماعی است و خانواده نقش بسیار اساسی را در این زمینه ایفا میکند. مطالعه پیشینه پژوهشی نشان میدهد که کودکان بیشتر از هرجایی در میان خانواده در معرض خطر خشونت و بدرفتاری قرار می گیرند و این آسیب های جسمی، جنسی، روانی و غفلت که به کودک وارد میشود وی را ازنظر روانی آشفته می کند و باعث ایجاد طرحوارهها و تفکرات غیرمنطقی در ذهن او میشود. طرحوارهها بهعنوان عناصر شناختی، نقش مهمی را در سازماندهی شخصیت و نحوه تفسیر تجربه های فرد از رویدادها ایفا می کنند.
روش: مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و مطالعه کتابخانهای انجام شد. بدین منظور پایگاه های علمی با کلیدواژه های مرتبط با موضوع پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و از اسناد و مقاله های بهدستآمده مواردی که دارای اطلاعات معتبر علمی بودند مورد تحلیل، بررسی، مقایسه، تبیین و استنتاج قرار گرفتند.
یافته ها: جمع بندی پیشینه پژوهشی درزمینه طرحوارههای سازش نایافته اولیه در کودکان آزاردیده نشان می دهد که بیشتر 18 طرحواره سازش نایافته اولیه ای که توسط جفری یانگ (1990) معرفی شد، در کودکان آزاردیده وجود دارد و هر یک از آزارگری ها و بدرفتاری های والدین بهنوبه خود منجر به شکل گیری و تشدید یک یا چند مورد از طرحوارههای سازش نایافته اولیه میشود.
نتیجه گیری: لازم است در سطح خرد و کلان برنامه ریزی های کافی برای ریشه یابی آسیب ها، ارائه راهکارهای پیشگیری، اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و برگزاری نشست های تخصصی جهت جلوگیری از آزار کودکان صورت گیرد.
Taher M, Taher M, Hossein Khanzadeh A A, Mojarrad A. Analytical Study of Early Maladaptive Schemas in Abused children. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :53-69 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-118-fa.html
طاهر محبوبه، طاهر ملیحه، حسین خانزاده عباسعلی، مجرد آرزو. مطالعه تحلیلی طرحوارههای سازش نایافته اولیه در کودکان آزاردیده. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :53-69