:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 39-31 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسـۀ پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی
احمد به پژوه* 1، اکرم پرند1 ، ناهید امامی1 ، سیده زهرا سیدنوری
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (5141 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال کاستی توجه و بیش ­فعالی، یکی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که می‌تواند عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را با مشکل روبه‌رو سازد. پژوهش حاضر باهدف مقایسۀ پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ابتدایی با و بدون اختلال کاستی توجه و بیش­ فعالی در شهر تهران انجام شد.

روش: طرح پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان ابتدایی آموزش و پرورش منطقۀ هفده شهر تهران بود که از این میان نمونه‌ای به حجم 160 دانش‌آموز ابتدایی در پایه‌های پنجم، چهارم و سوم (80 دانش‌آموز با اختلال کاستی توجه و بیش­ فعالی و 80 دانش‌آموز بدون این اختلال) به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال مورد نظر در دانش‌آموزان، فهرست بررسی هجده سوالی اختلال کاستی توجه و بیش­ فعالی (غنی زاده و جعفری، 2010) توسط معلمان تکمیل شد. در این پژوهش، ملاک پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دو گروه با و بدون اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی، محاسبۀ میانگین نمرات دروس فارسی، دیکته، ریاضی و علوم در پایه‌های تحصیلی گذشته بود. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال نسبت به دانش‌آموزان بدون این اختلال کمتر است (01/0 >p). همچنین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر با اختلال کاستی توجه و بیش ­فعالی در مقایسه با دانش‌آموزان پسر، بالاتر است (05/0 >p).

نتیجه‌گیری: به ‌منظور پیشگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش­ فعالی، شناسایی به ‌موقع این گونه دانش‌آموزان و اجرای راهبردهای درمانی مناسب برای آنها توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 542 kb]   (2222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/13 | پذیرش: 1395/6/10 | انتشار: 1395/6/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها