[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 208-192 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی دارودرمانی و نوروفیدبک بر بهبود کنش های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی
فاطمه هدایتی شالکوهی1 ، بهمن اکبری* 1، الهام بیدآبادی2 ، لیلا مقتدر1
1- گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری های اطفال، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (728 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی­ توجه- فزون‌کنشی یکی از شایع ­ترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است که بر کنش­ های اجرایی افراد مبتلا، تأثیر منفی دارد. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی و مقایسه دارودرمانی و نوروفیدبک بر بهبود کنش ­های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی مدارس استثنایی شهر رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 36 نفر از کودکان جامعه مذکور بودند که به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه (12 نفر در گروه دارودرمانی، 12 نفر در گروه نوروفیدبک، و 12 نفر در گروه گواه) جایدهی شدند. ابزار گردآوری داده­ های این پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه­ رتبه ­بندی رفتاری کنش ­های اجرایی (جیوویا و همکاران، 2000) بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط SPSS22 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که هر دو روش دارودرمانی و نوروفیدبک بر بهبود کنش­های اجرایی کلی و مؤلفه­ های آن در کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی مؤثر بوده است (0/001>p). با این حال، نوروفیدبک بیشتر از دارودرمانی بر بهبود کنش­ های اجرایی کلی و مؤلفه ­های آن در کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی اثر داشته است (0/001>p).
نتیجه ­گیری: دارودرمانی با تأثیر بر ساختارهای مغزی و نوروفیدبک علاوه بر تأثیر بر ساختارهای مغزی با استفاده از اصول یادگیری شرطی­ سازی عاملی به لحاظ کارکردی نیز به تغییر و بهبود امواج مغزی، تقویت مهارت خودنظم‌جویی، ارتقاء عملکرد مغزی و در نهایت به میزان بیشتری به بهبود کنش­های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی منجر می­ شود.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی، کنش های اجرایی، دارودرمانی، نوروفیدبک
متن کامل [PDF 1308 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1401/3/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati Shalkouhi F, Akbari B, Bidabadi E, Moghtader L. Comparison of the Effectiveness of Pharmacotherapy and Neurofeedback on Improving Executive Functions in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :192-208
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1220-fa.html

هدایتی شالکوهی فاطمه، اکبری بهمن، بیدآبادی الهام، مقتدر لیلا. مقایسه اثربخشی دارودرمانی و نوروفیدبک بر بهبود کنش های اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :208-192

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1220-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( دوره نهم شماره اول بهار 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463