:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 122-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی علّی خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری میان دانش آموزان
زهره آهنگر قربانی1 ، اکبر عطادخت* 2، نیلوفر میکائیلی2 ، نادر حاجلو2
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (896 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت خلاقیت دانش­ آموزان در نظام آموزشی روز به روز نمایان­تر می­شود، با وجود این خلاقیت در دانش ­آموزان نوجوان، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل علّی از خلاقیت بر مبنای بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی خودکارآمدپنداری در دانش ­آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی و تحلیل آن بر اساس مدل ساختاری بود. نمونه مورد مطالعه 314 (269 دختر، 45 پسر) دانش ­آموز دوره متوسطه از شهرستان عباس ­آباد در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونه­ گیری در دسترس در آزمون شرکت کردند. اطلاعات به­ دست آمده با استفاده از پرسشنامه­ های خلاقیت (عابدی،1372)، بهزیستی روان‌شناختی (ریف،2002) و خودکارآمدپنداری (شرر و همکاران،1982) گردآوری شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از نرم­ افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر مستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت 0/31(0/002P< خودکارآمدپنداری بر خلاقیت 0/37 (0/001P<)، و بهزیستی روان­شناختی بر خودکارآمدپنداری 0/79 (0/002P<) است. همچنین میزان تأثیر غیرمستقیم بهزیستی روان‌شناختی بر خلاقیت با میانجی­ گری خودکارآمدپنداری 0/11 (3/32= T) بوده است؛ بنابراین با توجه به نتایج، مدل حاضر از برازش خوبی برخوردار بود و تأیید شد.
 نتیجه­ گیری: نتایج حاضر، ایده ارزشمندی را برای پژوهشگران و مربیان درباره مسائل مرتبط با خلاقیت برای دانش­ آموزان فراهم کرده است و اهمیت خودکارآمدپنداری در ارتباط خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان مورد حمایت قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، بهزیستی روان شناختی، خودکارآمدپنداری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1180 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/11 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار: 1401/7/14



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها