[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 142-125 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی دارودرمانی بر کنش های اجرایی و مشکلات رفتاری برون نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی: یک مطالعه پیگیرانه
فاطمه هدایتی شالکوهی1 ، بهمن اکبری* 1، الهام بیدآبادی2 ، لیلا مقتدر1
1- گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری های اطفال، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (707 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی­ توجه- فزون‌کنشی، اختلالی عصب- روان­ شناختی مزمن با الگوی پایدار نارسایی­توجه، تکانشگری، و فزون­ کنشی است که بر کنش ­های اجرایی افراد مبتلا، تأثیر سوء دارد و عاملی برای مشکلات رفتاری آنها است. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دارودرمانی بر کنش­های اجرایی و مشکلات رفتاری برون­نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی در قالب مطالعه پیگیرانه انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی مدارس استثنایی شهر رشت در نیم­سال دوم سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 24 نفر از کودکان جامعه مذکور بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (12 نفر در گروه دارودرمانی و 12 نفر در گروه گواه) جایدهی شدند. ابزار گردآوری داده­های این پژوهش شامل پرسشنامه­ (سیاهه) رتبه­بندی رفتاری کنش­های اجرایی- فرم کوتاه (جیوویا و همکاران، 2000) و سیاهه مشکلات رفتاری کودک (آخنباخ، 2001) بود. تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تی وابسته در محیط SPSS24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که مداخله دارودرمانی بر بهبود کنش­های اجرایی کلی، کاهش مشکلات رفتاری برون­نمود کلی، و مؤلفه ­های آنها در کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون ­کنشی مؤثر بوده است (001/0>p). همچنین نتایج نشان داد بعد از گذشت 2 ماه بین میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری در کنش­های اجرایی کلی، مشکلات رفتاری برون­نمود کلی و مؤلفه ­های آنها تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشانگر پایدار ماندن دارودرمانی در گذر زمان است (05/0<p).
نتیجه­ گیری: دارودرمانی با تأثیر بر ساختارهای مغزی همچون قشر پیشانی تحتانی راست و اینسولا و همچنین انتقال­ دهنده ­های عصبی دوپامین و نوراپی­نفرین به تقویت مهارت خودنظم‌جویی، ارتقاء عملکرد مغزی، و در نهایت به بهبود کنش ­های اجرایی و کاهش مشکلات رفتاری برون­نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی منجر می­ شود.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: نارسایی توجه - فزون کنشی، کنش های اجرایی، مشکلات رفتاری برون نمود، دارودرمانی
متن کامل [PDF 1728 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1401/5/12 | انتشار: 1402/3/31
فهرست منابع
1. Saputro D. Is Neurofeedback therapy beneficial for Attention Deficit Hyperactivity Disorder? Scientia Psychiatrica. 2021; 2(1): 46-50. [Link] [DOI:10.37275/scipsy.v2i1.29]
2. Barkley RA. Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. New York: Guilford press; 2020, pp 88-89. [Link]
3. Dalrymple RA, Maxwell LM, Russell S, Duthie J. (2020). NICE guideline review: Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management (NG87). Arch Dis Child Educa Pract Ed. 2020; 105(5): 289-293. https://doi: 10.1136/ archidischild-2019-316928. [Link] 10.1136/archdischild-2019-316928 []
4. Sayal K, Prasad V, Daley D, Ford T, Coghill D. ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. Lancet Psychiatry. 2018; 5(2): 175-186. [Link] [DOI:10.1016/S2215-0366(17)30167-0]
5. Cortese S. Pharmacologic treatment of attention deficit-hyperactivity disorder. New England Journal of Medicine. 2020; 383(11): 1050-1056. https://doi: 10.1016/S2215-0366(17)30167-0. [Link] [DOI:10.1016/S2215-0366(17)30167-0]
6. Mechler K, Banaschewski T, Hohmann S, Häge A. Evidence-based pharmacological treatment options for ADHD in children and adolescents. Pharmacology and Therapeutics. 2021; 230:107940. (In Press). https://doi.org/10.1016/j.pharmthera.2021.107940 [DOI:10.1016/j.pharmthera.107940. [Link]]
7. Gordon CT, Hinshaw SP. Executive functions in girls with and without childhood ADHD followed through emerging adulthood: Developmental trajectories. J Clin Child Adolesc Psychol. 2019: 49(4): 509-523. http://dx.doi: 10.1080/15374416.2019.1602840. [Link] [DOI:10.1080/15374416.2019.1602840]
8. Soto EF, Irwin LN, Chan ES, Spiegel JA, Kofler MJ. Executive functions and writing skills in children with and without ADHD. Neuropsychology. 2021; Advance online publication. https://doi.org/10.1037/neu0000769 [DOI:10.1037/neu0000769. [Link]]
9. Huhdanpää H, Klenberg L, Westerinen H, Bergman PH, Aronen ET. Impairments of executive function in young children referred to child psychiatric outpatient clinic. Clinical child psychology and psychiatry. 2019, 24(1): 95-111. https://doi:10.1177/1359104518786537. [Link] [DOI:10.1177/1359104518786537]
10. Sosic-Vasic Z, Kröner J, Schneider S, Vasic N, Spitzer M, Streb J. The association between parenting behavior and executive functioning in children and young adolescents. Front Psychol. 2017; 8: 472-479. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00472 [DOI:10.3389/ fpsyg.2017.00472. [Link]]
11. Yousefi R, Soleimani M, Ghazanfariyanpoor S. Comparison between switching and creativity among bilingual and monolingual children. Jrehab. 2017; 18(1):1- 12. https://doi: 10.21859/jrehab-18011. (Persian). [Link] [DOI:10.21859/jrehab-18011]
12. Serpell ZN, Esposito AG. (2016). Development of executive functions: Implications for educational policy and practice. Policy Insights Behav Brain Sci. 2016, 3(2): 203-210. DOI: 10.1177/2372732216654718. [Link] [DOI:10.1177/2372732216654718]
13. Kaga Y, Ueda R, Tanaka M, Kita Y, Suzuki, K, Okumura Y., Inagaki M, et al. Executive dysfunction in medication-naïve children with ADHD: A multi-modal fNIRS and EEG study. Brain and Development. 2020; 42(8): 555-563. https://doi: 10.1016/j.braindev.2020.05.007. [Link] [DOI:10.1016/j.braindev.2020.05.007]
14. Ahmad SI, Hinshaw SP. Attention-deficit/hyperactivity disorder, trait impulsivity, and externalizing behavior in a longitudinal sample. J Abnorm Child Psychol. 2017; 45(6): 1077-1089. https:/doi: 10.1007/s10802-016-0226-9. [Link] [DOI:10.1007/s10802-016-0226-9]
15. Mirnasab M. Comorbidity of attention deficit hyperactivity. Studies in Medical sciences. 2011; 22(1): 53- 61. (Persian). [Link]
16. Mulraney M, Zendarski N, Mensah F, Hiscock H, Sciberras E. Do early internalizing and externalizing problems predict later irritability in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder? Aust N Z J Psychiatry. 2017; 51(4): 393-402. https://doi: 10.1177/0004867416659365. [Link] [DOI:10.1177/0004867416659365]
17. Yeganeh T, Hossein Khanzadeh A, Zarbakhsh M. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Social Skills Training (CBSST) on Reducing Symptoms of Students with Externalizing Behavior Disorders. Psychology of Exceptional Individuals. 2013; 3(11): 41- 63. (Persian). [Link]
18. Liu X, Xiao H, Xie F, Zheng X, Du Y, Huang Y, Lin H. Current pharmacotherapy for preschool children with attention deficit hyperactivity disorder. J Pharm Biomed Sci. 2018; 8(2), 14-21. [Link]
19. Sibley MH, Graziano PA, Coxe S, Bickman L, Martin P. (2021). Effectiveness of motivational interviewing− enhanced behavior therapy for adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized community-based trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2021; 60(6): 745-756. https://doi: 10.1016/j.jaac.2020.07.907. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2020.07.907]
20. Oliva F, Malandrone F, di Girolamo G, Mirabella S, Colombi N, Carletto S, Ostacoli L. (2021). The efficacy of mindfulness-based interventions in attention-deficit/hyperactivity disorder beyond core symptoms: A systematic review, meta-analysis, and meta-regression. J Affect Disord. 2021 [DOI:10.1016/j.jad.2021.05.068]
21. 292: 475-486. https://10.1016/j.jad. 2021.05.068 [Link] [DOI:10.1088/1475-7516/2021/05/068]
22. Azam F, Saberi H, Kazemi Kavaki A. The Effectiveness of Neurofeedback and " Transcranial Direct Current Stimulation" on the Executive Function of Response Inhibition of Boys 6 to 11 years with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. JHPM. 2020; 9 (3):49-60. (Persian). [Link]
23. Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Visual-Motor Skills Training on the Severity of Symptoms of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (3):1-14. https://doi:10.52547/jcmh.9.3.2. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.3.2]
24. Delazar E, Hadianfard H, Aflakseir A, Kousha M. The Effectiveness of Mindfulness and Modification Therapy on Impulsivity and Risk-Taking Behaviors in Adolescents with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (1): 100-118. https://doi:10.52547/jcmh.9 .1.8 [DOI:10.52547/jcmh.9.1.8]
25. Karaosman T, Gumus YY. (2022). The effects of methylphenidate treatment on bullying perpetration and victimization in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Child Adolesc psychopharmacology. 202232(2), 107-116. https://doi: 10.1089/cap.2021.0119. [Link] [DOI:10.1089/cap.2021.0119]
26. Young JR, Yanagihara A, Dew R, Kollins SH. Pharmacotherapy for Preschool Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Current Status and Future Directions. CNS drugs.2021; 35: 403-424. doi: 10.1007/s40263-021-00806-z. [Link] [DOI:10.1007/s40263-021-00806-z]
27. Grandjean A, Suarez I, Miquee A, Da Fonseca D, Casini L. Differential response to pharmacological intervention in ADHD furthers our understanding of the mechanisms of interference control. Cogn Neuropsychol. 2021; 1-15. https://doi.org/10.1080/02643294.2021.1908979 [DOI:10.1080/02643294.2021.1908979. [Link]]
28. Sharma A, Couture J. A review of the pathophysiology, etiology, and treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Annals of Pharmacotherapy. 2014; 48(2): 209-225. [DOI:10.1177/1060028013510699]
29. Faraone SV. The pharmacology of amphetamine and methylphenidate: relevance to the neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder and other psychiatric comorbidities. Neurosci Biobehav Rev. 2018; 87: 255-270. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2018.02.001]
30. Torkman M, kakabraee K, Hosseini S. 'The effectiveness of drug therapy on executive functions, behavioral problems and clinical symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder', medical journal of Mashhad university of medical sciences. 2021; 64(1): 24- 32. [Persian]. https:// 10.22038/MJMS.2021.18071. [Link]
31. Azami S, Talepasand S, Nazifi M, Issac Rahimian. Compare the Effectiveness of Rehabilitation and Drug Therapy Approaches in Improving Clinical Symptoms and Academic Performance of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2017; 7(13): 1-8. (Persian). DOR:20.1001.1.23222840.1396.7.0.88.6. [Link]
32. Hedayati Shalkouhi F, Akbari B, Bidabadi E, Moghtader L. Comparison of the Effectiveness of Pharmacotherapy and Neurofeedback on Improving Executive Functions in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health. 2022; 9 (1): 192-208. https://doi: 10.52547/jcmh.9.1.13 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.13]
33. Hakimjavadi M, Gholamali Lavasani M, Shakouri HR, Abdolahifar A, Momeni F. Comparison of the efficacy of behavioral, medicinal therapy on reduction of hyperactivity/ attention deficit disorder symptoms in children. J Gorgan Univ Med Sci. 2015; 17(1): 42- 47. (Persian). [Link]
34. Azimi A, Makund Hosseini S, Azimi R, Hasanpour M. The effectiveness of Ritalin on the executive functioning of children with attention deficit/hyperactivity disorder in Bander Gestalt tests and Raven-Rangi matrices, the second international conference on modern research in Management, Economics and Human Sciences;2014. https://civilica.com/doc/493837. (Persian). [Link]
35. Mei H, Xie R, Li T, Chen Z, Liu Y, Sun C. Effect of Atomoxetine on Behavioral Difficulties and Growth Development of Primary School Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Prospective Study. Children. 2022; 9(2): 212-223. https://doi: 10.3390/children9020212. [Link] [DOI:10.3390/children9020212]
36. Van Stralen JP. A controlled trial of extended-release guanfacine and psychostimulants on executive function and ADHD. J Atten Disord. 2020; 24(2): 318-325. https://doi: 10.1177/1087054717751197. [Link] [DOI:10.1177/1087054717751197]
37. Gioia GA, Isquith PK, Guy SC, Kenworthy L. Behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychol. 2000, pp: 45-100. [Link] [DOI:10.1037/t73087-000]
38. Nodei K, Sarami G, Keramati H. The relation between function and working memory capacity and Students' reading performance: The role of age, sex and intelligence. Journal of Cognitive Psychology. 2016; 4(3): 11-20. [Persian]. [Link]
39. Achenbach TM, Rescolar LA. Manual for the ASEBA School - age forms and profiles. Burlington: ASEBA. 2001. [Link]
40. Minaee A. Adaptation and standardization of child behavior checklist, youth self-report, and teacher's report forms. JOEC. 2006; 6(1): 529- 558. (Persian). https://doi:20.1001.1.16826612.1385.6.1.3.6. [Link]
41. Yazdkhasti F, Oreyzi H. Standardization of Child, Parent and Teacher's Forms of child behavior checklist in the city of Isfahan. LJPCP. 2011; 17(1):60 -70. (Percian). [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati Shalkouhi F, Akbari B, Bidabadi E, Moghtader L. The Effectiveness of Pharmacotherapy on Executive Functions and Externalizing Behavior Problems in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder: A Follow-up Study. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 9
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1257-fa.html

هدایتی شالکوهی فاطمه، اکبری بهمن، بیدآبادی الهام، مقتدر لیلا. اثربخشی دارودرمانی بر کنش های اجرایی و مشکلات رفتاری برون نمود کودکان با اختلال نارسایی توجه - فزون کنشی: یک مطالعه پیگیرانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :125-142

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1257-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645