:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 49-36 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ آموزش حل‌ مسئله بر گسترۀ توجه دانش‌آموزان با نشانگان ‌داون
مریم صیدی1 ، غلامعلی افروز* 2، لیلا کاشانی وحید3 ، علی اکبر ارجمندنیا4 ، کیوان کاکابرایی5
1- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
5- گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1397 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترۀ توجه به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد شناختی که در یادگیری، حافظه و ادراک نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، در کودکان کم‌توان ذهنی با اختلال مواجه است. هدف این پژوهش بررسی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش ­آموزان با نشانگان ‌داون بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­ تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری با گروه گواه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان نشانگان داون شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 30 دانش­ آموز با نشانگان داون بود که با روش هدفمند، انتخاب و با جایدهی تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند و برنامۀ آموزش حل مسئله در طی 15 جلسۀ یک‌ساعته، هفته‌ای یک مرتبه (15 هفته) برای گروه آزمایش ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش گسترۀ توجه آزمون عملکرد پیوسته رازولد و همکاران بود. تحلیل داده‌ها توسط نسخه 24 نرم‌افزار SPSS و با استفاده از روش اندازه‌گیری مکرر مختلط انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به دست آمده، بین نمرات پیش‌آزمون-پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های گسترۀ توجه تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین نمرات پس‌آزمون-پیگیری تفاوت معنادار نبود (05/0 p).
نتیجه ­گیری: این پژوهش نشان داد آموزش حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش ­آموزان با نشانگان داون اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوۀ شناختی به‌ منزلۀ یک برنامۀ شناختی مؤثر در آموزش و پروش کودکان با نشانگان داون، از اهمیت فراوانی برخوردار است. تلویحات نتایج به‌دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسئله، دانش‌آموزان با نشانگان داون، گسترۀ توجه
متن کامل [PDF 1185 kb]   (500 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/16 | پذیرش: 1401/5/28 | انتشار: 1401/6/15
فهرست منابع
1. Hosseinkhanzadeh AA. Psychology of education and rehabilitation of people with special needs. 7th ed. Tehran: Avaye Noor Publications; 2016: 93-94. [Persian] [Link]
2. Afrooz GHA, Nosrati F. Down syndrome. 1st ed. Tehran: University of Tehran press; 2017: 91-93. [Persian] [Link]
3. Adamson LB, Bakeman R, Deborah DF, Romski M. Joint engagement and the emergence of language in children with autism and Down syndrome. J Autism Dev Disord. 2009; 39(1): 84-96. [Link] [DOI:10.1007/s10803-008-0601-7]
4. Mento G, Scerif G, Granziol U, Franzoi M, anfranchi S. Dissociating top-down and bottom-up temporal attention in Down syndrome: A neurocostructive perspective. Cogn Dev. 2019; 49: 81-93. [Link] [DOI:10.1016/j.cogdev.2018.12.004]
5. Barak-Levya Y, Atzaba-Poriab N. A mediation model of parental stress, parenting, and risk factors in families having children with mild intellectual disability. Res Dev Disabil, 2020; 98: 1-13. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2020.103577]
6. Kamran A, Moghtadaie K, Abdali Z, Salamat M. The effectiveness of attention training on improving the academic performance of students with spelling learning disabilities. J Child Ment Health. 2017; 4(1): 46-55. [Persian] [Link]
7. Safari N, Baezzat F, Ghaffari M. Effectiveness of cognitive rehabilitation program on attention dimensions and reading efficacy in students with dyslexia. J Child Ment Health. 2020; 7(3):167-181. [Persian] [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.14]
8. Sternberg RJ, Sternberg K. Cognitive psychology (Kharrazi, K & Hejazi, E, Translators). Thehran: Samt, 2021. [Persian] [Link]
9. Gray SA, Chaban P, Martinussen R, Goldberg R, Gotlieb H, Kronitz R, et al. Effects of a computerized working memory training program on working memory, attention, and academics in adolescents with severe LD and comorbid ADHD: A randomized controlled trial. J Child Psychol Psychiatr. 2012; 53(12): 1277-84. [Link] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02592.x]
10. Zdravkovic A, Milisavljevic M, Petrovic D. Attention in children with intellectual disabilities. Soc Behav Sci. 2010; 5: 1601-1606. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.332]
11. Shokoohi-Yekta M, Zamani N. The effectiveness of cognitive interpersonal problem-solving on reducing challenging behaviors of slow-learner students: single-subject study. Journal of psychological models and methods. 2012; 2(8): 55-71. [Persian] [Link]
12. Byrne A, Buckley S, Macdonald J, Bird G. Investigating the literacy, language and memory skills of children with Down syndrome. Journal of Down syndrome Research and Practice. 2014; 4(2): 51-58. [Link]
13. Lanfranchi S, Onnivello S, Lunardon M, Sella F, Zorzi M. Parent-based training of basic number skills in children with Down syndrome using an adaptive computer game. Research in developmental disabilities. 2021;112(2): 1-13. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2021.103919]
14. Friend M. Special education contemporary perspectives for school professionals. 3st ed. Upper saddle river, NJ: Pearson; 2010: 230-251. [Link]
15. Jacobs L, Turner LA, Faust M, Stewart M. Social problem solving of children with and without mental retardation. Journal of developmental and physical disabilities. 2002; 14(1): 37-50. [Link] [DOI:10.1023/A:1013511729076]
16. Dzurilla TJ, Gold fried MR. Problem solving and behavior modification. J Abnorm psychol. 1971; 78(1): 107-126. [Link] [DOI:10.1037/h0031360]
17. Shokoohi Yekta M, Davaei M, Zamani N, Poorkarimi J, Sharifi A. The efficacy of "I can problem solve" program in improving problem solving and social skills amongst preschoolers and first grade students. Advances in cognitive science. 2013; 15(3): 82-73. [Persian] [Link]
18. Kakabaraie K, Moradi AR. Family oriented problem solving training to parents and the impact on the child's perception of parents. Culture counseling. 2017; 8(29): 165-185. [Persian] [Link]
19. Arslan C. Interpersonal problem solving, self-compassion and personality traits in university students. Educ Res Rev. 2016; 11(7), 474-481. [Link] [DOI:10.5897/ERR2015.2605]
20. 2 . Haro B, Santana PC, Magana MA. Developing reading skills in children with Down syndrome through tangible interfaces. Journal of university of Colima. 2012; 79-86. [Link] [DOI:10.1145/2382176.2382183]
21. Doabler CT, Fien H. Explicit mathematics instruction: what teachers can do for teaching students with mathematics difficulties. Interv sch clin. 2013; 48(5), 276-285. [Link] [DOI:10.1177/1053451212473151]
22. Browder D, Flowers C, Ahlgrim L, Karvonen M, Spooner F, Algozzine R. The aignment of alternate assessment content with academic and functional curricula. The Journal of special education. 2004; 37(4): 211-223. [Link] [DOI:10.1177/00224669040370040101]
23. Kim SC, Lee HS. Effect of game-based cognitive training programs on cognitive learning of children with intellectual disabilities. Applied sciences. 2021; 11(8582): 1-13. [Link] [DOI:10.3390/app11188582]
24. Daugherty AM, Zwilling C, Paul EJ, Sherepa N, Allen C, Kramer AF, et al. Multi-modal fitness and cognitive training to enhance fluid intelligence. J Intell. 2018; 66: 32-43. [Link] [DOI:10.1016/j.intell.2017.11.001]
25. Shokoohi-Yekta M, Parand A, Dargahi M. Family-based preventive interventions: effects on parent-child relationship and parenting styles. J Child Ment Health. 2016; 3(2): 55-63. [Persian] [Link]
26. Kakabaraie K. The effect of family oriented problem solving curriculum education on parent-child relationship elementary School Students. Culture counseling. 2016; 7(26): 61-85. [Persian] [Link]
27. Hasani J, Hadianfard H. Due to compare retention in patients with schizophrenia, major depression, and normal individuals. Journal of Psychology and Education. 2007; 37(1), 159-184. [Persian] [Link]
28. Hadianfard H, Najarian B, Shokrkon H, Mehrabizade Honarmand M. Comparison of the effectiveness of three psychotherapy methods in reducing attention deficit-hyperactivity disorder in third and fourth grade elementary school boys in Shiraz. J EDU S. 2000; 7(1-2): 29-54. [Persian] [Link]
29. Narimani M, Soleymani E, Tabrizchi N. The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. JSP. 2015; 4(2): 118-134. [Persian] [Link]
30. 31 . Shure MB. I Can Problem Solve (ICPS): An interpersonal cognitive problem solving program for children. Resid Treat Child Youth. 2001; 18(3): 3-14. [Link] [DOI:10.1300/J007v18n03_02]
31. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston: Pearson; 2013, 568-573. [Link]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها