[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 105-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر درمان راه حل محور بر تنظیم عاطفی بین فردی و خودمهارگری دانش آموزان ابتدایی
زهرا صیدایی گل سفیدی1 ، زهرا سادات پورسیدآقایی*2
1- گروه مشاوره خانواده، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2497 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به سلامت روانی و جسمی دانش ­آموزان به‌خصوص دانش ­آموزان دوره ابتدایی به‌عنوان آینده ­سازان و نیروی انسانی فردای کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان راه­حل­محور بر تنظیم عاطفی بین­ فردی و خودمهارگری دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، شبه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان فولادشهر بود که به روش در دسترس 30 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفرِ آزمایش و گواه جایدهی شدند. شرکت­کنندگان گروه آزمایش 8 جلسه پروتکل درمان راه ­حل­ محور را دریافت کردند، در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ­های خودمهارگری (اشنایدر، 2005) و پرسشنامه تنظیم عاطفی بین­ فردی (هافمن و همکاران، 2016) بود. در پایان تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک ­متغیری یک ­راهه توسط نرم­افزار spss26 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان دادند که تفاوت گروه آزمایش و گواه در مرحله پس­ آزمون در متغیرهای خودمهارگری، تنظیم عاطفی بین­ فردی و مؤلفه­ های عاطفه مثبت، توجه مثبت به عواطف دیگران، آرامش ­دهی عاطفی، و توجه به عواطف اجتماعی معنادار است (0/05P<)؛ بنابراین می­ توان گفت تفاوت معناداری بین اثربخشی درمان راه­ حل­ محور در متغیرهای خودمهارگری و تنظیم عاطفی بین­ فردی وجود دارد (0/05P<).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های به دست ­آمده، روش درمان راه­ حل ­محور از اندوخته ­ها و توانایی­ های کودکان در فرایند تغییر الگوهای ارتباطی استفاده می­ کند که تصویری از امید را در مراجعان ایجاد کرد؛ در نتیجه درمان راه ­حل ­محور، حس خودمهارگری و مدیریت روابط و مهارگری عواطف را در مراجعان تقویت می ­کند.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: درمان راه‌حل‌محور، تنظیم عاطفی بین‌فردی، خودمهارگری
متن کامل [PDF 1498 kb]   (613 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/8 | پذیرش: 1401/8/9 | انتشار: 1401/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saidaei Gol-Sefidi Z, Poorseyed Aghaei Z S. The Effect of Solution-focused Therapy on Interpersonal Emotion Regulation and Self-control of Elementary School Students. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1278-fa.html

صیدایی گل سفیدی زهرا، پورسیدآقایی زهرا سادات. تأثیر درمان راه حل محور بر تنظیم عاطفی بین فردی و خودمهارگری دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :93-105

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1278-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710