:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 31-17 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه عملکرد خانواده با تحمل پریشانی در دانش آموزان دختر: نقش واسطه ای حرمت خود
راضیه حاجی شریفی1 ، سمیه کشاورز* 2، علیرضا کاکاوند2
1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (1194 مشاهده)
زمینه و هدف: تحمل پریشانی به عنوان ساختاری مهم در شروع و ابقا آسیب­ های روانی و همچنین پیشگیری و درمان ایفای نقش می­ کند. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط عملکرد خانواده با تحمل پریشانی با نقش واسطه ­ای حرمت خود در دانش ­آموزان دختر بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش از نوع همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان دختر پایه نهم منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس، 220 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه عملکرد خانواده (اپستاین و همکاران، 1983)، پرسشنامه تحمل پریشانی (گاهر و سیمونز، 2005) و پرسشنامه حرمت خود (روزنبرگ، 1965) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و نرم­افزار ایموس نسخه 24 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان از برازش مطلوب مدل پژوهش داشت. بر اساس نتایج به دست آمده بین عملکرد خانواده و حرمت خود (02/9=t و 63/0=β) و بین حرمت خود و تحمل پریشانی (30/6=t و 58/0=β) ارتباط مستقیم وجود دارد، ولی بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی (96/1 =t و 15/0=β) ارتباط مستقیم یافت نشد. همچنین نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی ارتباط غیرمستقیم به واسطه حرمت خود (0/01P<) وجود دارد.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده بین عملکرد خانواده و تحمل پریشانی دانش ­آموزان دختر به واسطه­ حرمت خود ارتباط وجود دارد. در تدوین مداخلات روان‌شناختی برای افزایش تحمل پریشانی دانش ­آموزان دختر، توجه ویژه به عوامل سببی، پیشنهاد می ­شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: تحمل پریشانی، دانش آموزان دختر، عملکرد خانواده، حرمت خود
متن کامل [PDF 1525 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1402/2/30 | انتشار: 1402/3/30
فهرست منابع
1. Kechter A, Barrington-Trimis JL, Cho J, Davis JP, Huh J, Black DS, et al. Distress tolerance and subsequent substance use throughout high school. Addict behav. 2021;120:106983. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2021.106983 [DOI:10.1016/j.addbeh.2021.106983 [Link]]
2. Felton JW, Collado A, Havewala M, Shadur JM, MacPherson L, Lejuez CW. Distress tolerance interacts with negative life events to predict depressive symptoms across adolescence. J Clin Child Adolesc Psychol. 2018; 48(4):633-642. https://doi.org/10.1080/15374416.2017.1405354 [DOI:10.1080/15374416.2017.1405354 [Link]]
3. Keough ME, Riccardi CJ, Timpano KR, Mitchell MA, Schmidt NB. Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behav ther. 2010;41(4):567-74. https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.04.002 [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002 [Link]]
4. Carpenter JK, Sanford J, Hofmann SG. The effect of a brief mindfulness training on distress tolerance and stress reactivity. Behav ther. 2019;50(3):630-45. https://doi.org/ 10.1016/j.beth.2018.10.003 [Link] https://doi.org/10.1016/j.beth.2018.10.003 [DOI:10.1016/j.beth.2018.10.003 [Link]]
5. Amoee H, Rashvand F. The relationship between cognitive emotion regulation and distress tolerance with psychological well-being of Qazvin Municipality sanctuary staff. journal of comperhensive study in urban management. 2020;1(3):80-9[Persian]. [DOI:CSUM-2101-1027 [Link]]
6. Cano M Á, Castro F G, De La Rosa M, Amaro H, Vega WA, Sánchez M & de Dios M. Depressive symptoms and resilience among Hispanic emerging adults: Examining the moderating effects of mindfulness, distress tolerance, emotion regulation, family cohesion, and social support. Behav Med, 2020;46(3-4), 245-257. https://doi.org/10.1080/08964289.2020.1712646 [DOI:10 .1080/08964289.2020.1712646 [Link]]
7. Katz-Wise S, Ehrensaft D, Vetters R, Forcier M & Austin B. Family Functioning And Mental Health Of Transgender And Gender-Nonconforming Youth In The Trans Teen And Family Narratives Project. J Sex Res, 2018; 55(4-5):582-90. https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1415291 [DOI:10.1080/00224499.2017.1415291[Link]]
8. Sharifi F, Amiri S, Ghasemi V. Predicting Adolescents' Moral Identity From Family Function. J Psychol Achiev, 2018; 25(1):45-58. [Link]
9. Reardon T, Harvey K, Baranowska M, O'Brien D, Smith L, Creswell C. What Do Parents Perceive Are The Barriers And Facilitators To Accessing Psychological Treatment For Mental Health Problems In Children And Adolescents? A Systematic Review Of Qualitative And Quantitative Studies. Eur Child Adolesc Psychiatry, 2017; 26(6):623-47. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0930-6 [DOI:10.1007/s00787-016-0930-6 [Link]]
10. Dai, L., & Wang, L. Review Of Family Functioning. Open Journal Of Social Sciences, 2015; 3(12), 134. http://dx.doi. org/10.4236/jss.2015.312014 [Link] [DOI:10.4236/jss.2015.312014]
11. Burlaka V. Externalizing Behaviors Of Ukrainian Children: The Role Of Parenting. Child Abuse & Neglect, 2016; 54:23-32. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.12.013 [DOI:10.1016/j.chiabu.2015.12.013 [Link]]
12. Molina S, Celocia M, Cuyacot J, Serna CD, Santos J, Felica AG, et al. Self-Esteem and Distress Tolerance of Criminology Students of the University of Bohol. ACADEME. 2017;11:19-33. https://doi.org/10.15631/aubgsps.v11i1.97 [DOI:10.15631/ aubgsps.v11i1.97 [Link]]
13. Galanakis MJ, Palaiologou A, Patsi G, Velegraki I-M, Darviri C. A literature review on the connection between stress and self-esteem. Psychology. 2016;7(5):687-694. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2016.75071 [Link] [DOI:10.4236/psych.2016.75071]
14. Abdullah ESPS, Winarsunu T, Yuniardi MS. The Effect of Self Esteem Group Therapy on Distress Tolerance of Broken Home Teenagers. J Psychiatry Psychol Res. 2020;3(5):266-71.[Link]
15. Hamzeh G. personality assessment: savalan; 2019 [Persian].[Link]
16. Minev M, Petrova B, Mineva K, Petkova M, Strebkova R. Self-esteem in adolescents. Trakia Journal of Sciences. 2018;16(2):114-118. http://dx.doi.org/10.15547/tjs.2018.02.007 [Link] [DOI:10.15547/tjs.2018.02.007]
17. Shim SS, Wang C, Cassady JC. Emotional well-being: The role of social achievement goals and self-esteem. Personality and Individual Differences. 2013;55(7):840-845. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.07.004 [DOI:10.1016/j.paid.2013.07.004 [Link]]
18. Biro FM, Striegel-Moore RH, Franko DL, Padgett J, Bean JA. Self-esteem in adolescent females. J Adolesc Health. 2006;39(4):501-507. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2006.03.010 [DOI:10.1016/j.jadohealth.2006.03.010 [Link]]
19. Sharifabad M, Hesary FB, Miri MR, Dastjerdi R, Sharifzadeh GR. Self‐esteem in adolescent girls: A qualitative study. WHB. 2020;7(2):26-32. https://doi.org/ 10.30476/whb.2020.84215.1028 [Link] [DOI:10.30476/whb.2020.84215.1028 [Link]]
20. Goudarzi S, Tavakolian E, Ghaedian Z. Investigating the relationship between family functioning and self-esteem in high school students. The Third National Conference on Science and Technology of Educational Sciences, Social Studies and Psychology of Iran. 2017 [Persian]. [Link]
21. Ferro MA, Boyle MH. The impact of chronic physical illness, maternal depressive symptoms, family functioning, and self-esteem on symptoms of anxiety and depression in children. J abnorm child psychol. 2015;43(1):177-187. https://doi.org/10.1007/s10802-014-9893-6 [DOI:10.1007/s10802-014-9893-6 [Link]]
22. Rezaei-Dehaghani A, Paki S, Keshvari M. The relationship between family functioning and self-esteem in female high school students of Isfahan, Iran, in 2013-2014. Iran j nurs midwifery res. 2015;20(3):371-377.[Link]
23. Parke RD, Ladd GW. Family-peer relationships: Modes of linkage: Routledge; 2016. [Link] [DOI:10.4324/9781315625928]
24. Katz-Wise SL, Ehrensaft D, Vetters R, Forcier M, Austin SB. Family functioning and mental health of transgender and gender-nonconforming youth in the trans teen and family narratives project. J Sex Res. 2018;55(4-5):582-590. https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1415291 [DOI:10.1080/00224499.2017.1415291 [Link]]
25. Amiri S, Sharifi F, Ghasemi V. Predicting adolescents' moral identity from family function. Psychological achievements, 2018, 25(1): 45-58. [Persian]. https:// doi.org/10.22055/psy.2018.13305.1168 [Link]
26. Shi X, Xu L, Wang Z, Wang S, Wang A, Hu X, et al. Poor sleep quality and suicidal ideation among Chinese community adults: A moderated mediation model of mental distress and family functioning. Current Psychology. 2021; 1(1):1-12. https://link.springer.com/article/10.1007/ s12144-021-01845-x [Link]
27. Yen C-F, Yang P, Wu Y-Y, Cheng C-P. The relation between family adversity and social anxiety among adolescents in Taiwan: effects of family function and self-esteem. J Nerv Ment Die. 2013;201(11):964-70. https://doi.org/10.1097/NMD.0000000000000032 [DOI:10.1097/nmd.0000000000000032[Link]]
28. Shi J, Wang L, Yao Y, Su N, Zhao X, Zhan C. Family function and self-esteem among Chinese university students with and without grandparenting experience: moderating effect of social support. Front psychol. 2017;8(1):1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00886 [DOI:10.3389%2Ffpsyg.2017.00886 [Link]]
29. Kroplewski Z, Szcześniak M, Furmańska J, Gójska A. Assessment of Family Functioning and Eating Disorders-The Mediating Role of Self-Esteem. Front psychol. 2019;10(1):1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00921 [DOI:10.3389%2Ffpsyg.2019.00921 [Link]]
30. Farshad MR, Najarpourian S, Salmabadi M. Prediction of family function based on couples' communication patterns and perceived social support in nurses of Hormozgan University of Medical Sciences. IJPN. 2018;6(1):18-24. [Persian] [Link]
31. Reardon T, Harvey K, Baranowska M, O'Brien D, Smith L, Creswell C. What do parents perceive are the barriers and facilitators to accessing psychological treatment for mental health problems in children and adolescents? A systematic review of qualitative and quantitative studies. Eur child adolesc psychiatry. 2017;26(6):623-647. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0930-6 [DOI:10. 1007/s00787-016-0930-6 [Link]]
32. Dai L, Wang L. Review of family functioning. Open Journal of Social Sciences. 2015;3(12):134. http://dx.doi. org/10.4236/jss.2015.312014 [Link] [DOI:10.4236/jss.2015.312014]
33. Kline R. Data preparation and psychometrics review. Principles and practice of structural equation modeling (4th ed). New York, NY: Guilford. 2016; 64-96.[Link].
34. Epstin D, Nathan B, bishop S. The McMaster model of family functioning. JMFT. 1978; (4):19-31. [Link] [DOI:10.1111/j.1752-0606.1978.tb00537.x]
35. Sanaee zaker B, Amini F. Comparison of family functioing in two groups of independent and dependent female students. Journal of counseling research. 2000;2(7):9-28. [Persian].[Link]
36. Yousefi N. An Investigation of the Psychometric Properties of the McMaster Clinical Rating Scale (MCRS). Educational Measurement. 2012; 2(7): 91-120. [Persian]. [Link].
37. Samadzade M, Shaeiri MR, Javidi N. Communication Patterns Questionnair: The Reliability and Validity. FCPJ, 2013; 3(1): 124-150. [Persain]. https://dorl.net/dor/20. 1001.1.22516654.1392.3.1.7.9. [Link]
38. Rotter B. Generalized expectancies of internal versus external control of reinforcements. Psychol Monogr,1966; 80 (1), 609-609. http://dx.doi.org/10.1037/h0092976 [Link] [DOI:10.1037/h0092976]
39. Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motiv Emot. 2005;29(2):83-102. http://dx.doi.org/10.1007/ s11031-005-7955-3 [Link] [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3]
40. Tofangchi M, Ghamarani A, Rezaei H. The Psychometric Properties of Distress Tolerance Scale (DTS) in Women with Tension-Type Headaches. JAP, 2022; 12 (4) :34-43 [Persian]. [Link]
41. Mohammadi N. Preliminary review of the validity and reliability of the Rosenberg Self-Esteem Scale. IJPCP, 2005;1(4):313-20. [Persian]. [Link]
42. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research. 1998;295(2):295-336. [Link]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها