:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 139-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه آموزشی تعامل مادر کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن بر مؤلفه‌های دلبستگی دانش آموزان با اختلال های اضطرابی
مهسا پوست چی* 1، پرویز شریفی درآمدی2 ، محمد عسگری3 ، فرنگیس کاظمی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1216 مشاهده)
زمینه و هدف: اصلاح سبک­ دلبستگی کودک یکی از روش­ های کاهش آسیب­های ناشی از اختلال­ ها و هیجان­ های منفی است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر­بخشی برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن بر مؤلفه‌های دلبستگی دانش ­آموزان دوره ابتدایی دارای اختلال­ های اضطرابی انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه­ آزمایشی با استفاده از طرح پیش ­آزمون­-­ پس ­آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دانش ­آموزان دختر دارای اختلال­ های اضطرابی منطقه 3 شهر تهران شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 در پایه ­های دوم و سوم دبستان و مادران آنها بود. با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند،30 دانش ­آموز دارای اختلال­ های اضطرابی به همراه مادرانشان وارد مطالعه شده و به‌صورت تصادفی در گروه آموزش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. جهت جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه دلبستگی (کاپنبرگ و هالپرن، 2006) استفاده شد. گروه آموزش برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن را در 12 جلسه دریافت کرد، ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. در پایان هر دو گروه در مراحل پس­ آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ­ها توسط نسخه 24 نرم­افزار SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد در مرحله پس ­آزمون تفاوت معنا­دار کلی بین گروه آموزش و گروه گواه در نمرات مؤلفه‌های دلبستگی وجود داشت (0/05>p)، به نحوی که برنامه آموزشی به بهبود مؤلفه‌های تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، و دوری­گزینی منجر شد. همچنین این معنا­داری (0/05>p) در مرحله پیگیری پس از 50 روز، پایدار بود.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت برنامه آموزشی تعامل مادر­-­کودک مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن به بهبود سبک دلبستگی در دانش­ آموزان دوره ابتدایی دارای اختلال ­های اضطرابی منجر شد. در نتیجه می ­توان از این برنامه آموزشی به‌عنوان مداخله ­ای مناسب برای بهبود مشکلات ناشی از دلبستگی کودکان دارای اختلال­ های اضطرابی در دوره ابتدایی استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: درمان تعامل مادر کودک، سبک دلبستگی، اختلال های اضطرابی کودکان
متن کامل [PDF 1624 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/19 | پذیرش: 1401/8/2 | انتشار: 1401/9/8



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها