[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 166-152 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه گروهی گربه سازگار کندال و آموزش مدیریت والدین بر اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان دبستانی
محمود نصوحی دهنوی1 ، احمد غضنفری*1 ، رضا احمدی1
1- گروه روانشناسی، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر کرد، ایران
چکیده:   (2049 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالات اضطرابی از اختلالهای رایج کودکی است که میزان بهبودی خودبهخودی پایین و همبودی بالایی با سایر اختلالات دارند. تاب‌آوری روند تحول را از آسیبهای روانشناختی حفظ میکند و باعث میشود افراد در مواجهه با فشارهای روانی از سبکهای کنار آمدن مؤثرتری استفاده کنند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه گربه سازگار و آموزش مدیریت والدین بر میزان اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای اختلال اضطرابی انجام شد.
روش: این پژوهش شبه­تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایشی ویک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان ابتدایی دارای اختلال اضطرابی شهر مبارکه (استان اصفهان) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. در این پژوهش ۴۵ دانشآموز دبستانی دارای اختلال اضطرابی بهصورت تصادفی، در گروههای آزمایشی و گواه جایدهی شدند. دانش‌آموزان گروه آزمایشی 1 تحت آموزش ده جلسه ۶۰ دقیقهای برنامه گربه سازگار و مادران گروه آزمایشی 2 تحت آموزش ده جلسه ۷۵ دقیقهای آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند. گروهها قبل، بعد از مداخله، و ۴۵ روز بعد به پرسش‌نامه‌های اضطراب سنج (اسپنس، ۱۹۹۷) و تاب‌آوری (مرل، ۲۰۱۰) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانسآمیخته در محیط SPSS24 انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد هر دو برنامه گربه سازگار و آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب و افزایش تاب‌آوری تأثیر معنادار داشتهاند (001/0P<). اثربخشی برنامه گربه سازگار در کاهش اضطراب از برنامه مدیریت والدین بیشتر است (001/0P<) و بین دو برنامه در افزایش تابآوری، تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجهگیری: برنامههای گربه سازگار و مدیریت والدین روشهایی مناسب جهت کاهش اضطراب و افزایش تاب‌آوری دانش‌آموزان بوده و این الگوها جهت گسترش سلامت روانی پیشنهاد میشود.
شماره‌ی مقاله: 11
واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی، تاب‌آوری، برنامه گربه سازگار، آموزش مدیریت والدین
متن کامل [PDF 1144 kb]   (819 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/20 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/3/1
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-5. 2020; Translation (Rezaei F,et al): Tehran. Honorable Publications. 2013; [Persian] [Link]
2. Zolfaghari A, Elahi T. Children's level of anxiety in relation to their level of awareness and attitude towards corona virus based on the health belief model and the level of stress, anxiety and depression of mothers. Journal title 2020; 14 (1):40-55 http://dx.doi.org/10.52547/rph.14.1.40 [Link]
3. Peterman JS, Carper MM, Kendall PC.Anxiety disorders and comorbid sleep probloms in school-aged youth: rview and future research directions, hild psychiatr Hum Developmental tages.2015; 46:376-92. https://doi.org/10.1007/s10578-014-0478-y [DOI:10.1007/s10578-014-0478-y [Link]]
4. Shokri MH, H; Alizadeh H, Farrokhi N. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy of coping cats on the level of courage in children with anxiety disorder. Journal of Exceptional Children Empowerment. 2021; Year 12, Number 1 (34), pp. 85-75. [Persian] [DOI:10.22034/ceciranj.2021.213123.1318 [Link]]
5. Nesheiwat K M, Brandwein D. "Factors related to resilience in preschool and kindergarten students".Child welfare. 2011; 90(1): 7-24. [Link]
6. SeyedMahmoudi J, Rahimi C, Mohammadi, N. Factors affecting resilience in people faced with psychological trauma. Ferdowsi University of Mashhad Clinical and Counseling Psychology Research. 2011; 1(1):5-14[Persian] [DOI:10.22067/ijap.v1i1.1135 [Link]]
7. Kendall PC, Flannery E, Panichelli SM, Southam M, Henin A, Warman M. Therapy for youths with anxiety disorders a second randomized clincal trial. J Con Clin Psychol .1997; 65:366-80. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-006X.65.3.366 [Link] [DOI:10.1037/0022-006X.65.3.366]
8. Kendall PC, Hedtke KA. Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual. Workbook Publishing; 2006 [Link]
9. Kendall P C, Gosch E, Furr J, Sood E. Flexibility within fidelity. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.2008; 47: 987-993. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e31817eed2f [DOI:10.1097/chi.0b013e31817eed2f [Link]]
10. Bomyea J, Ball TM, Simmons A N, Campbell-Sills L, Paulus M P, Stein M B. Change in neural response during emotion regulation is associated with symptom reduction in cognitive behavioral therapy for anxiety disorders. Journal of Affective Disorders.2020; 271(15): 207-214. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.04.001 [DOI:10.1016/j.jad.2020.04.001 [Link]]
11. Bernhardt S. Anxiety and Behavior: Brief Cognitive Behavioral Therapy in School with a Ten-Year-Old Boy Using the Coping Cat Program.MA. Dissertation. Faculty of Psychology, Minesota State University, USA. 2019. [Link]
12. Haj Mohammadi Z, Haji Alizadeh K. The effectiveness of the coping cat program on the symptoms of generalized anxiety disorder and social phobia in boys and girls with anxiety disorders. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2020; 28, 1, 27-35. [Persian] http://dx.doi.org/10.29252/sjimu.28.1.27 [Link] [DOI:10.29252/sjimu.28.1.27]
13. Zarghami F, Heidarinasab L, Shaeiri M, Shahrivar Z. A study in the impact of coping cat based cognitive behavior therapy on reduced anxiety in the children aged 8 to 10 with anxiety disorder. Clin Psychol Stud .2015; 5:183-202. [Persian] [Link]
14. Karami W, Edavi H A, H, Amiriyan A. Effectiveness of cognitive-behavioral intervention training in reducing exam anxiety and shyness of students. Journal of Applied Psychological Research.2016; 8(3) 29-45. [Persian] [DOI:10.22059/japr.2017.65034 [Link]]
15. Bazargan M, and Amiri M. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on students' math anxiety and self-expression. Journal of principles of mental health.2018; 20(6), 417, [Persian] [DOI:10.22038/jfmh.2018.11770 [Link]]
16. Norris L. A & Kendall P. C. A Close Look Into Coping Cat: Strategies Within an Empirically Supported Treatment for Anxiety in Youth. Journal of Cognitive Psychotherapy.2020 34(1), 4-20. https://doi.org/10.1891/0889-8391.34.1.4 [DOI:10.1891/0889-8391.34.1.4 [Link]]
17. Beygi A, Najafi M, Mohammadyfar MA, Abdollahi A. The Effectiveness of Positive Cognitive Behavioral Therapy on Self-Esteem and Resilience among the Adolescents with Depression Signs. J Res Behav Sci 2018; 16(1): 47-53. [Persian] dor:/20.1001.1.17352029.1397.16.1.7.3 [Link]
18. Ajilchi B, Borjali A, Janbozorgi M. The impact of a parenting skills training program on stressed mothers and their children's self-esteem level. Proced Soci Behav Sci. 2011; 30:316-26. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.06.583[Persian] https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.063 [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.063 [Link]]
19. Mikaeli Manee F, Abkhiz S. Examining the psychometric properties of the anxiety scale of children and adolescents based on DSM-5. Journal of Clinical Psychology. 2019; Year 12, Number 4 (48 consecutive): pp. 49-62. [Persian] [DOI:10.22075/jcp.2021.20602.1899 [Link]]
20. Kling A, Forster M, Sundell K, Melin L. A randomized controlled effectiveness trialof parent management training with varying degrees of therapist support. Behav Therap 2010; 41:530-42. https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.02.004 [DOI:10.1016/j.beth.2010.02.004 [Link]]
21. Isazadegan A, Ebrahimzade K, Sepas L, Zeynalpour F. A Meta-Analysis of the Effect of Parental Management Training on Behavioral and Emotional Problems in Iranian Children. J Child Ment Health 2019; 6 (3):78-88 [Persian] http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.3.8 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.3.8]
22. Aeini B, Hajializadek K. Comparison of the effectiveness of parental management and play therapy for anxiety and social problems in children with confrontational disobedience disorder. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2021; Volume 28, Number 5, pp. 64-75. [Persian] http://dx.doi.org/10.29252/sjimu.28.5.64 [Link] [DOI:10.29252/sjimu.28.5.64]
23. IsaNejad O, Saeedi T, Alipur E.The effect of teaching positive parenting program on behavioral problems and responsibility taking among aggressive elementary students. JOURNAL oF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY STUDIES Year:2019 | Volume:16 | Issue:35 Page(s): 191-210 [DOI:10.22111/jeps.2019.5072 [Link]]
24. Vaziri A, Ahadi H, Makoundi B, Asgari P, Bakhtiarpour S. Comparison of the effectiveness of executive function training and parental management in reducing the symptoms of children with anxiety disorders. Journal of Psychological Methods and Models.2016; Year 7, No. 23, pp. 99-114. [Persian] [Link]
25. Spence SH. Structure of anxiety symptoms among children: A confirmatory factor-analytic study. Journal of Abnormal Psychology. 1997; 106(2):280-97. https://doi.org/10.1037//0021-843X.106.2.280 [DOI:10.1037//0021-843x.106.2.280 [Link]]
26. Mousavi R, Mousavi SS, Mahmoudi Gharaei J, Akbari Zardkhaneh S. [Assessment and diagnosis instruments of anxiety disorders among child and adolescents (Persian)]. Annals of Military and Health Sciences Research. 2008; 6(2):147-54. [Persian] [Link]
27. Soleimani M. The practicality of the validity of the Spence questionnaire. Master's thesis in psychometrics. Islamic Azad University, South Tehran branch. (2017). [Persian] [Link]
28. Merrell, K. W., Cohn, B. P., & Tom, K. M. (2011). Social-Emotional Assets and Resilience Scales-Teacher Form (SEARS-T) [Database record]. APA PsycTests. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/t69131-000 [Link] [DOI:10.1037/t69131-000]
29. Hoseini Yazdi, S. A; Mashhadi, A; Kimiaee, S. A; Asemi, Z. Effectiveness of Children of Divorce Intervention Program (CODIP) on externalized and internalized problems in children of divorce. Journal of Family Psychology, 2021; 2(1): 3-14. [Persian] [Link]
30. Famil Ahmarian F S, Khodabakhshi-koolaee A, Taghvaei D, Ahgher G. Comparison of effectiveness two group programs FRIENDS for life and Coping Cat on fear among boys' children. JPEN 2021; 81) :1-11 [Persian] http://jpen.ir/article-1-586-en.html [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosouhi Dehnavi M, Ghazanfari A, Ahmadi R. Comparison of the Effectiveness of Kendall's Coping Cat Group Program and Parent Management Training on Anxiety and Resilience of Elementary School Students. J Child Ment Health 2023; 9 (4) : 11
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1300-fa.html

نصوحی دهنوی محمود، غضنفری احمد، احمدی رضا. مقایسه اثربخشی برنامه گروهی گربه سازگار کندال و آموزش مدیریت والدین بر اضطراب و تاب‌آوری دانش‌آموزان دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (4) :152-166

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( دوره نهم شماره چهارم زمستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710