:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 83-73 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان
خلیل اسماعیل پور* 1، افروز میر1 ، احمد زارعی1
1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (5632 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای اختلال نافرمانی مقابله­ ای در کودکان و پیامدهای بعدی این اختلال، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه مشکلات دلبستگی با شدت علائم اختلال نافرمانی مقابله ­ای در کودکان دبستانی بود.

روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری دانش ­آموزان مدارس ابتدایی منطقه 4 آموزش‌وپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394 را شامل می­ شد. شرکت‌کنندگان تعداد 229 نفر (119 دختر، 110 پسر) از کودکان در دامنه سنی 11-6 ساله بودند که با روش نمونه­ گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب و از والدین شان خواسته شد مقیاس درجه­ بندی اختلال نافرمانی مقابله­ ای (هومرسن و همکاران، 2006) و پرسشنامه دلبستگی میان خویشاوندی (کاپنبرگ و هالپرن، 2006) را در رابطه با کودک خود تکمیل کنند. داده ­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین مؤلفه ­های مربوط به مشکلات دلبستگی و اختلال نافرمانی مقابله­ ای وجود دارد (01/0P<) و مشکلات دلبستگی پیش­ بین قوی برای شدت علائم اختلال نافرمانی مقابله ­ای در کودکان دبستانی است؛ به‌طوری ­که این مؤلفه ­ها توانستند 40 درصد واریانس رفتارهای مقابله­ ای کودکان را تبیین کنند.

نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش حاضر، همسو با نظریه دلبستگی بالبی، نقش دلبستگی در اختلال نافرمانی مقابله ­ای تأیید می ­شود. تلویحات تشخیصی و درمانی مشکلات دلبستگی برای درمان کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابله ­ای در مقاله بحث شده است.

واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله ای، دلبستگی، رابطه مادر - کودک
متن کامل [PDF 565 kb]   (3435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/5 | پذیرش: 1395/6/12 | انتشار: 1395/9/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها