[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 75-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی امیددرمانی گروهی بر افسردگی، احساس تنهایی، و خودکارآمدی دانش‌آ‌موزان دختر
طاهر موید قاعدی* 1، شهره قربان شیرودی1
1- دانشگاه آزاد واحد تنکابن
چکیده:   (5421 مشاهده)

زمینه و هدف: از مبانی نظری امیددرمانی به ندرت برای بهبود علائم روان‌شناختی دختران نوجوان استفاده شده است و اطلاعات اندکی در مورد تاثیر امیددرمانی گروهی وجود دارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی امید درمانی گروهی برافسردگی، احساس تنهایی، و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر بود.

روش: پژوهش حاضر آزمایشی‌ و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر  پایه 10 و 11مدارس ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 93-94 بود. برای نمونه گیری 200 دانش‌آموز دختر به طور خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند و در مرحله پیش‌آزمون به پرسشنامه افسردگی بک (1971)، مقیاس احساس تنهایی آشر (1983) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1985) پاسخ دادند. پس از نمره‌گذاری و غربالگری 30  نفر که ضعیف‌ترین نمرات را داشتند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل  (15 نفر) گمارده شدند. گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد و برای گروه آزمایش، هشت جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش امیددرمانی گروهی اجرا شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس‌یک­متغیری‌ پس از کنترل مقادیر پیش‌آزمون نشان داد نمرات خلق افسرده و احساس تنهایی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به‌طور معنی‌داری پایین‌تر است (05/0P<)، اما بین نمرات پس‌آزمون این دو گروه، تفاوتی از نظر خودکارآمدی وجود نداشت (05/0P>).

نتیجه‌گیری: آموزش امیددرمانی‌گروهی تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش افسردگی، و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی دارد. براین اساس به مشاوران آموزشی پیشنهاد می‌شود از روش امیددرمانی گروهی برای دانش‌آموزانی مبتلابه اختلال‌های خلقی و احساس تنهایی استفاده نمایند.

واژه‌های کلیدی: امیددرمانی گروهی، افسردگی، احساس تنهایی، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 553 kb]   (3689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/12 | پذیرش: 1395/6/2 | انتشار: 1395/6/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moayed Ghaedi T, Ghorban Shiroodi S. The Efficacy of Group Hope Therapy on Depression, Loneliness, and Self-Efficacy in Female Students. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :65-75
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-138-fa.html

موید قاعدی طاهر، قربان شیرودی شهره. اثربخشی امیددرمانی گروهی بر افسردگی، احساس تنهایی، و خودکارآمدی دانش‌آ‌موزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :65-75

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645