:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 43-58 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علّی خشونت فیزیکی و عاطفی والدین با مدیریت خشم و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای با میانجی‌گری رابطه والد- فرزند و همدلی
ناصر بهروزی، فاطمه فرزادی، حمید فرامرزی
چکیده:   (4144 مشاهده)

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله­ ای یکی از شایع‌ترین اختلال‌های رفتار مخرب است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه رابطه علی خشونت فیزیکی و عاطفی والدین با مدیریت خشم و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای با میانجی‌گری رابطه والد- فرزند و همدلی دانش‌آموزان بود.

 روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. 100 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم تا ششم دبستان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر اهواز به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان هومرسون و همکاران (2006)، پرسشنامه کودک‌آزاری و ضربه برنستاین (1995)، مقیاس تاکتیک تعارض اشتراس (1979)، پرسشنامه رابطه والد- فرزند فاین و همکاران (1983)، مقیاس مدیریت هیجانی کودک زمان و همکاران (2001)، پرسشنامه همدلی بارون-کوهن (2003)، مقیاس رفتار کودک لاد و پروفلیت (1996) و مصاحبه بالینی ساختاریافته بود.

یافته­ ها: نتایج مدل نشان داد که خشونت عاطفی دارای اثر مستقیم معنی‌دار بر رفتار پرخاشگرانه و مدیریت خشم بود اما خشونت فیزیکی تنها دارای اثر مستقیم بر رفتار پرخاشگرانه بود. همچنین همدلی و رابطه والد- فرزند به‌عنوان واسطه بین خشونت فیزیکی و خشونت عاطفی با مدیریت خشم و رفتار پرخاشگرانه قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری: این نتایج اهمیت نوع رفتارهای والدین و شناخت هر چه بیشتر علائم و چگونگی رویارویی درست با کودک مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای را در بهبود نشانه‌های اختلال برجسته کرده است.

واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، خشونت فیزیکی و عاطفی، همدلی، مدیریت خشم، رفتار پرخاشگرانه
متن کامل [PDF 721 kb]   (1662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/16 | پذیرش: 1395/6/18 | انتشار: 1395/9/20


XML   English Abstract   Print



دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها