[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 46-31 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه تجارب آسیب زای دوران کودکی و قلدری سایبری با نقش میانجی صفات سه گانه تاریک در نوجوانان
محمود خلیلی نژاد رشت آباد*1 ، زینب آور2 ، فاطمه رحمتی توسه کله1 ، احمدعلی نعمت پور درزی3
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (2001 مشاهده)
زمینه و هدف: قلدری سایبری از آسیب­ پذیرترین نوع قلدری در نوجوانان است که ممکن است ناشی از تجارب آسیب­ زای کودکی و صفات سه­گانه تاریک شخصیت آنان باشد. از این­رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجارب آسیب­ زای دوران کودکی و قلدری سایبری با نقش میانجی صفات سه ­گانه تاریک در نوجوانان انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع مطالعات همبستگی با الگویابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه یکم و دوم ناحیه یک شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه اولیه 480 نفر و به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای تصادفی انتخاب شدند که بعد از حذف نمونه ­های مخدوش، تعداد 380 نمونه به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده­ ها شامل پرسشنامه تجربه قلدری قربانی سایبری (آنتیادو و همکاران، 2016)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (برنستاین و همکاران، 1994) و مقیاس شخصیت تاریک (جانسون و وبستر ، 2010) بودند. جهت تجزیه ‌وتحلیل داده­ها از روش تحلیل معادلات ساختاری و نرم ­افزارهای SPSS22 و Amos24 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان­ دهنده برازش مطلوب مدل پیشنهادی بوده است. یافته­ ها نشان داد تجارب آسیب­ زای دوران کودکی بر قلدری سایبری (583/0= β) و صفات سه­ گانه تاریک (714/0= β) و صفات سه­گانه تاریک بر قلدری سایبری (318/0= β) اثر مستقیم دارد (05/0>P). همچنین نقش میانجی صفات سه­ گانه تاریک بین تجارب آسیب­ زای دوران کودکی و قلدری سایبری (227/0=β) معنادار شد (05/0>P).
نتیجه­گیری: به‌طورکلی می­ توان نتیجه گرفت افراد آسیب­ دیده در دوران کودکی مستعد قلدری سایبری در فضای مجازی هستند که صفات سه­ گانه تاریک شخصیت نیز نقش معناداری در پیش­ بینی قلدری سایبری در نوجوانان دارد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: قلدری سایبری، تجارب آسیب‌زای دوران کودکی، صفات سه‌گانه تاریک، نوجوانان
متن کامل [PDF 1307 kb]   (679 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/8 | پذیرش: 1403/4/6 | انتشار: 1403/4/6
فهرست منابع
1. Zhou S. Status and risk factors of Chinese teenagers' exposure to cyberbullying. Sage Open. 2021; 11(4): https://doi.org/10.1177/21582440211056626 [DOI:10.1177/21582440211056626. [Link]]
2. Trompeter N, Jackson E, Sheanoda V, Luo A, Allison K, Bussey K. Cyberbullying prevalence in Australian adolescents: Time trends 2015-2020. J Sch Violence. 2022; 21(3):252-65. https://doi.org/10.1080/15388220.2022.2075881 [DOI:10.1080/15388220.2022. 2075881. [Link]]
3. Asgharpor Z, Zarbakhsh Bahri MR. The Mediating Role of Parental Psychological Aggression and Physical Punishment in the Relationship of Parenting Styles with Bullying. J Child Ment Health. 2018; 5(1):68-79. [Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-294-en.html. [Link]
4. Albdour M, Hong JS, Lewin L, Yarandi H. The impact of cyberbullying on physical and psychological health of Arab American adolescents. J Immigr Minor Health. 2019; 21(2): 706-715. https://doi.org/10.1007/s10903-018-00850-w [DOI:10.1007/s10903-018-00850-w. [Link]]
5. Ünal‐Aydın P, Özkan Y, Öztürk M, Aydın O, Spada MM. The role of metacognitions in cyberbullying and cybervictimization among adolescents diagnosed with major depressive disorder and anxiety disorders: A case-control study. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2023; 30(3): 659-670. https://doi.org/10.1002/cpp.2826 [DOI:10.1002/cpp.2826. [Link]]
6. Xie Y, Yang Q, Lei F. The relationship of internet gaming addiction and suicidal ideation among adolescents: the mediating role of negative emotion and the moderating role of hope. Int J Environ Res Public Health. 2023; 20(4): 33-75. https://doi.org/10.3390/ijerph20043375 [DOI:10.3390/ijerph20043375. [Link]]
7. Méndez I, Jorquera AB, Ruiz-Esteban C, Martínez-Ramón JP, Fernández-Sogorb A. Emotional intelligence, bullying, and cyberbullying in adolescents. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2019; 16(23): 37-48. https: //doi. Org / 10. 3390/ijerph16 234837. [Link] [DOI:10.3390/ijerph16234837]
8. Zhu C, Huang S, Evans R, Zhang W. Cyberbullying among adolescents and children: a comprehensive review of the global situation, risk factors, and preventive measures. Frontiers in public health. 2021; 9. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.634909 [DOI:10. 3389/fpubh.2021.634909. [Link]]
9. Khalilinejad M, Latif M. Bullying and victimization: predicting role of the quality of marital, parent-child, and sibling relationships. J Child Ment Health. 2021; 7(4): 215-232. [Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-1030-en.html. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.4.14]
10. Ng ED, Chua JY, Shorey S. The effectiveness of educational interventions on traditional bullying and cyberbullying among adolescents: A systematic review and meta-analysis. Trauma Violence Abuse. 2022; 23(1): 32-51. https:// doi. org/10.1177/ 1524838 020 933867. [Link]
11. Gualco B, Focardi M, Defraia B, Calvello P, Rensi R. Cyberbullying victimization among adolescencts: results of the International self-report delinquency study 3. Int J Adolesc Youth. 2022; 27(1):125-134. https://doi.org/10.1080/02673843.2022.2037442 [DOI:10. 1080/02673843.2022.2037442. [Link]]
12. Majdi F, Bolghan-Abadi M, Mansouri A, Akbarzadeh M, Khodabakhsh MR. The mediating role of anger rumination in the relationship between family functions and adolescent cyber bullying. medical journal of mashhad university of medical sciences. 2021; 64(2): 2808-2819. [Persian] [DOI:10.22038/mjms.2021.19122. [Link]]
13. Estévez E, Cañas E, Estévez JF, Povedano A. Continuity and overlap of roles in victims and aggressors of bullying and cyberbullying in adolescence: A systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17(20):7452. https:// doi.org/10.3390/ijerph17207452. [Link] [DOI:10.3390/ijerph17207452]
14. Menin D, Guarini A, Mameli C, Skrzypiec G, Brighi A. Was that (cyber) bullying? Investigating the operational definitions of bullying and cyberbullying from adolescents' perspective. Int J Clin Health Psychol. 2021 [DOI:10.1016/j.ijchp.2021.100221]
16. Baier D, Hong JS, Kliem S, Bergmann MC. Consequences of bullying on adolescents' mental health in Germany: Comparing face-to-face bullying and cyberbullying. Journal of Child and Family Studies. 2019; 28: 2347-2357. https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-018-1181-6 .[Link] [DOI:10.1007/s10826-018-1181-6]
17. Nagata JM, Trompeter N, Singh G, Raney J, Ganson KT, Testa A, Jackson DB, Murray SB, Baker FC. Adverse childhood experiences and early adolescent cyberbullying in the United States. Journal of Adolescence. 2023; 95(3):609-616. https://doi.org/10.1002/jad.12124 [DOI:10.1002/jad.121 [Link]]
18. Silva S, Figueiredo P, Ramião E, Barroso R. Childhood Trauma and Cyberbullying Perpetration: The Mediating Role of Callous-Unemotional Traits. Victims & Offenders. 2023; 24: 1-5. [Link] [DOI:10.1080/15564886.2022.2126574]
19. Nova FF, Pfafman R, Kardys K, Kerrigan C, Guha S, Pater J. Uncovering adverse childhood experiences (aces) from clinical narratives within the electronic health record. Proc ACM Hum Comput Interact. 2022; 6: 1-29. https://doi.org/10.1145/3555605 [DOI:10.1145/3555605. [Link]]
20. Kircaburun, K., Demetrovics, Z., Király, O., & Griffiths, M. D. (2020). Childhood emotional trauma and cyberbullying perpetration among emerging adults: A multiple mediation model of the role of problematic social media use and psychopathology. International Journal of Mental Health and Addiction. 2018; 20: 548-566. https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-018-9941-5.[Link] [DOI:10.1007/s11469-018-9941-5]
21. Xu W, Zheng S. Childhood emotional abuse and cyberbullying perpetration among Chinese university students: The chain mediating effects of self-esteem and problematic social media use. Frontiers in psychology. 2022; 13: 28-36. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022. 1036128.[Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2022.1036128]
22. Chen Q, Zhu Y. Experiences of childhood trauma and cyberbullying perpetration among adolescents in China. Asia Pac J Soc Work Dev. 2023; 33(1):50-63. https:// doi.org/10 .10 80/02185385.2022.2077816.[Link] [DOI:10.1080/02185385.2022.2077816]
23. Akarsu Ö, Budak Mİ, Okanlı A. The relationship of childhood trauma with cyberbullying and cyber victimization among university students. Arch Psychiatr Nurs. 2022; 41(7): 181-187. Htt p s://doi.org/10.1016/ j.apnu.2022.06.004. [Link] [DOI:10.1016/j.apnu.2022.06.004]
24. Burcu TÜ, Yayak A, Hamzaoğlu N. The effects of childhood trauma experiences and attachment styles on cyberbullying and victimization among university students. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi. 2021; 3(4):241-249. https://doi.org/10.35365/ctjpp.21.4.25 [DOI:10.35365/ctjpp.21.4.25. [Link]]
25. Richard-Lepouriel H, Kung AL, Hasler R, Bellivier F, Prada P, Gard S, Ardu S, Kahn JP, Dayer A, Henry C, Aubry JM. Impulsivity and its association with childhood trauma experiences across bipolar disorder, attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. J Affect Disord. 2019; 244: 33-41. https://do i.o rg/10 .1016/ j .jad. 201 8.07.060. [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2018.07.060]
26. Nabizadeh Asl D, Shahabizadeh F, Ahmad M. Relationship between Traumatic Childhood Experiences and Schizotypal Personality Traits: The Mediating Role of Dissociative Experiences and Intolerance of Uncertainty. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2021; 9(4):24-36. [Persian]http://ijpn.ir/article-1-1765-en.html. [Link]
27. Ravishankar A, Sathiyaseelan A. Impact of Childhood Trauma on Psychological Distress and Personality Pathology in Young Adults. ECS Trans. 2022; 1(1):3129-3142. https://doi 312 9. 10.1149/10701.3129ecst. [Link] [DOI:10.1149/10701.3129ecst]
28. Enfael N, Omidvar B, Zarenejad M. Predicting borderline personality traits based on childhood trauma and family emotional atmosphere in drug addicts. Pajouhan Sci J. 2021; 19(3): 1-11. [Persian] http://psj.umsha.ac.ir/article-1-731-en.html.[Link]
29. Safaria T, Lubabin F, Purwandari E, Ratnaningsih EZ, Khairani M, Saputra NE, Rahmawati EI, Esita Z, Nazriani D, Miftahuddin M, Mariyati LI. The role of dark triad personality on cyberbullying: Is it still a problem?. International Journal of Scientific & Technology Research. 2020; 9(2): 4256-4260.https://repository.unja.ac.id/id/ eprint/18573. [Link]
30. Balakrishnan V, Khan S, Fernandez T, Arabnia HR. Cyberbullying detection on twitter using Big Five and Dark Triad features. Personality and individual differences. 2019; 141: 252-257. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.01.024 [DOI:10.1016/j.paid.2019.01.024. [Link]]
31. Alavi M, Latif AA, Ramayah T, Tan JY. Dark tetrad of personality, cyberbullying, and cybertrolling among young adults. Current Psychology. 2023; 42(32): 28441-28451. https: //doi .org/10.1007/s12144-022-03892-4. [Link] [DOI:10.1007/s12144-022-03892-4]
32. Wright MF, Huang Z, Wachs S, Aoyama I, Kamble S, Soudi S, Li Z, Lei L, Shu C. Associations between cyberbullying perpetration and the dark triad of personality traits: The moderating effect of country of origin and gender. Asia Pacific Journal of Social Work and Development. 2020; 30(3): 242-256. https://doi.org/10.1080/02185385.2020.1788979 [DOI:10. 1080/02185385.2020.1788979. [Link]]
33. Schade EC, Voracek M, Tran US. The nexus of the dark triad personality traits with cyberbullying, empathy, and emotional intelligence: a structural-equation modeling approach. Front Psychol. 2021; 12: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.659282 [DOI:10. 3389/fpsyg.2021.659282. [Link]]
34. Baheer R, Khan KI, Rafiq Z, Rashid T. Impact of dark triad personality traits on turnover intention and mental health of employees through cyberbullying. Cogent Business & Management. 2023; 10(1): 2191777. https://do i.org/ 10.1080/ 23311 975.202 3.2191777. [Link] [DOI:10.1080/23311975.2023.2191777]
35. Estric C, Calati R, Lopez-Castroman J. Adverse childhood experiences and neurocognition in borderline personality disorder: a call-to-action perspective review. Harvard Review of Psychiatry. 2022; 30(4): 248-260. DOI: 10.1097/ HRP.0000000000000344. [Link] [DOI:10.1097/HRP.0000000000000344]
36. Panatik SA, Raof NN, Noredin NA, Yusof J, Shahrin R. Effect of Dark Triad Personality on Cyberbullying Behavior among Malaysian University Students. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences. 2022; 25: 26-44 https://doi.org/ 10.55549/ epess. 1192356 . [Link] https://doi.org/10.55549/epess.1192356 [DOI:10.55549/ epess. 1192356 . [Link]]
37. Brown WM, Hazraty S, Palasinski M. Examining the dark tetrad and its links to cyberbullying. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2019; 22(8): 552-557. https://doi.org/ 10.1089/ cyber.2019.0172 .[Link] https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0172 [DOI:10.1089/ cyber.2019.0172 .[Link]]
38. Kircaburun K, Jonason P, Griffiths MD, Aslanargun E, Emirtekin E, Tosuntaş ŞB, Billieux J. Childhood emotional abuse and cyberbullying perpetration: the role of dark personality traits. Journal of interpersonal violence. 2021;36(7):11877-1893. https://doi.org/10.1177/0886260519889930 [DOI:10.1177/08862605 19889930 . [Link]]
39. Gajda A, Moroń M, Królik M, Małuch M, Mraczek M. The Dark Tetrad, cybervictimization, and cyberbullying: The role of moral disengagement. Curr Psychol. 2022 ; 42: 23413-23421. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03456-6 [DOI:10.1007/s12144-022-03456-6. [Link]]
40. Demircioğlu ZI, Göncü-Köse A. Antecedents of problematic social media use and cyberbullying among adolescents: attachment, the dark triad and rejection sensitivity. Current Psychology. 2023; 42(35): 31091-31109. https://doi: 10.1007/s12144-022-04127-2. [Link] [DOI:10.1007/s12144-022-04127-2]
41. Hosseini M, Sh A, Ghamarani A, Sajjadian I. Identifying the components of bullying prevention for children in the theory of individual psychology: a qualitative study. J Child Ment Health. 2020; 7(3): 219-233. [Persian] http:// childmentalhealth .ir/article-1-608-en.html. [Link] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.18]
42. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. 4th Ed. New York: Guilford Press.2015.pp: 300-332. [Link]
43. Antoniadou N, Kokkinos CM, Markos A. Development, construct validation and measurement invariance of the Greek cyber-bullying/victimization experiences questionnaire (CBVEQ-G). Computers in Human Behavior. 2016; 65: 380-390. https://doi.org/ 10.1016/ j.chb.2016.08.032. [Link] https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.032 [DOI:10.1016/ j.chb.2016.08.032. [Link]]
44. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD, Walker E, Pogge D, Ahluvalia T, Stokes J, Handelsman L, Medrano M, Desmond D, Zule W. Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse Negl. 2003; 27(2):169-190. https://doi.org/ 10.1016/S0145-2134 (02)00541-0. [Link] https://doi.org/10.1016/S0145-2134(02)00541-0 [DOI:10.1016/S0145-2134 (02)00541-0. [Link]]
45. Jonason PK, Webster GD. The dirty dozen: a concise measure of the dark triad. Psychol Assess. 2010; 22(2): 420-432. https://doi.org/10.1037/a0019265 [DOI:10.1037/a0019265. [Link]]
46. Basharpoor, S. Zardi, B. Psychometric Properties of Cyber-Bullying/Victimization Experiences Questionnaire (CBVEQ) in Students. J Sch Psychol 2019; 8 (1): 43-57. [Persian]doi: 10.22098/jsp.2019.795. https://jsp.uma.ac.ir/ article_795.html. [Link]
47. Soleimani A, Lashkari A, Torabi Y. The Relationship between Trauma and Psychological Well-Being: The Mediating Role of Fear of Happiness and Alexithymia. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2021; 19(1):116-127. [Persian] http:// doi.org/ ‎ 10.52547/rbs.19.1 .116 .[Link] [DOI:10.52547/rbs.19.1.116]
48. Ghomrani, A, Samadi, M., Taghinejad, M., Shamsi, A. The Study of the Validity and Reliability of the dark personality scale in students. Psychological Models and Methods, 2015; 6(20): 73-86. [Persian] https://dorl.net/dor/20.1001. 1.22285516.1394.6.20.5.2. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalilinejad Rasht Abad M, Avar Z, Rahmati Tosekale F, Nematpour Darzi A. Relationship between experiences of childhood trauma and cyberbullying with the mediating role of dark triad traits in adolescents. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1397-fa.html

خلیلی نژاد رشت آباد محمود، آور زینب، رحمتی توسه کله فاطمه، نعمت پور درزی احمدعلی. رابطه تجارب آسیب زای دوران کودکی و قلدری سایبری با نقش میانجی صفات سه گانه تاریک در نوجوانان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :31-46

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1397-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710