[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 114-97 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر روی‌آوردهای مصاحبه انگیزشی و ذهنی‌سازی بر اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان با ترومای کودکی
بهروز ایزدآبادی1 ، بهمن اکبری*1 ، لیلا مقتدر1
1- گروه روان‌شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (398 مشاهده)
زمینه و هدف: تجربه هرگونه حادثه‌ آسیب‌زا در دوران کودکی می‌تواند بهزیستی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر روی‌آوردهای مصاحبه انگیزشی و ذهنی‌سازی بر اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان با ترومای کودکی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه‌‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری ۲ ماهه با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری، تمامی دانش‌آموزان با ترومای کودکی در مقطع سنی ۱۲ تا ۱۵ سال بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان رشت مراجعه کرده‌اند. نمونه مورد نظر۳۰  دانش‌آموز از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه‌گیری دردسترس و براساس معیارهای ورود و خروج و داوطلبانه انتخاب و به صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو گروه آزﻣﺎیﺶ و گواه (در هر گروه ۱۵ دانش‌آموز) جایدهی شدند. برنامه آموزشی مبتنی بر روی‌آوردهای مصاحبه انگیزشی و ذهنی‌سازی در قالب ۱۱ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایش به صورت گروهی اجرا شد و گروه گواه در طی فرایند مطالعه هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل آخرین نسخه اعتباریابی شده پرسشنامه‌های چندبعدی اجتناب تجربه‌ای گامز و همکاران (2011) و پرسشنامه ترومای کودکی برنشتاین و فینک (1998) در ایران بود. تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته و نرم افزار SPSS-26 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان‌ دادکه تفاوت معناداری بین کاهش میانگین اجتناب تجربه‌ای (۱۱۵/ ۳F=، ۰۴/0P=) و مؤلفه‌های اجتناب رفتاری (۶۷۰/ ۶F=، ۰۱/0P=)، انزجار از آشفتگی (۴۶۴/ ۳F=، ۰۴/0P=) و حواس‌پرتی- توقف (۹۷۵/ ۵F=، ۰۲/0P=) در مرحله پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه وجود دارد و این نتایج (کاهش اجتناب تجربه‌ای) در گروه آزمایش و در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (05/0P<).
نتیجه‌گیری: بر‌اساس نتایج این پژوهش، می‌توان استنباط کرد که آموزش مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و ذهنی‌سازی با ایجاد راهبردهای شناختی لازم برای مواجهه با تنیدگی‌ها به جلوگیری از مارپیچ فروکاهنده خلق و تفکر منفی و گرایش به پاسخ‌های نگران‌کننده و اجتنابی دانش‌آموزان با ترومای کودکی کمک کرده است.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: مصاحبه انگیزشی، ذهنی‌سازی، اجتناب تجربه‌ای، ترومای کودکی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1617 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار: 1403/11/28
فهرست منابع
1. Park JY, Lee CW, Jang Y, Lee W, Yu H, Yoon J, et al. Relationship between childhood trauma and resilience in patients with mood disorders. Journal of Affective Disorders. 2023; 323:162-170. https://pubmed.ncbi.nlm. nih.gov/36395993/ [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2022.11.003]
2. Doba K, Saloppé X, Choukri F, Nandrino JL. Childhood trauma and posttraumatic stress symptoms in adolescents and young adults: The mediating role of mentalizing and emotion regulation strategies.Child Abuse & Neglect. 2022; 132:105815. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35914329/ [Link] [DOI:10.1016/j.chiabu.2022.105815]
3. Tarber DN, Cohn TJ, Casazza S, Hastings SL, Steele J. The role of self-compassion in psychological well-being for male survivors of childhood maltreatment. Mindfulness. 2016;7:1193-202. https://link.springer.com/article/10.100 7/s12671-016-0562-4 [Link] [DOI:10.1007/s12671-016-0562-4]
4. Strathearn L. Maternal neglect: oxytocin, dopamine and the neurobiology of attachment. Journal of neuroendocrinology. 2011; 23(11):1054-65. https://doi.org/ 10.1111/j.1365-2826.2011.02228.x [Link] https://doi.org/10.1111/j.1365-2826.2011.02228.x [DOI:10.1111/j.1365-2826.2011.02228.x [Link]]
5. Hosseini Ramaghani NA, Rezaei F, Sepahvandi MA, Gholamrezaei S, Mirderikvand F. The mediating role of the metacognition, time perspectives and experiential avoidance on the relationship between childhood trauma and post-traumatic stress disorder symptoms. European journal of psychotraumatology. 2019;10(1):1648173. https://doi.org/10.1080/20008198.2019.1648173 [DOI:10.1080/20008198.2019.1648173 [Link]]
6. Hershenberg R, Mavandadi S, Wright E, Thase ME. Anhedonia in the daily lives of depressed veterans: A pilot report on experiential avoidance as a moderator of emotional reactivity. Journal of affective disorders.2017; 208:414-417. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27814567/ [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2016.10.011]
7. Kline NK, Berke DS, Rhodes CA, Steenkamp MM, Litz BT. Self-blame and PTSD following sexual assault: A longitudinal analysis. Journal of interpersonal violence. 2021;36(5-6):NP3153-168. https://doi.org/10.1177/0886260518770652 [DOI:10.1177/088626 0518770652 [Link]]
8. Shmouli Selah Cheini R, Naseri A. Mediating role of experiential avoidance in predicting borderline personality disorder based on childhood trauma. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2024;10(6):142-156. [Persian] http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2186-en.html [Link]
9. Oehlman Forbes D, Lee M, Lakeman R. The role of mentalization in child psychotherapy, interpersonal trauma, and recovery: A scoping review. Psychotherapy. 2021; 58(1):50-67. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32881544/ [Link] [DOI:10.1037/pst0000341]
10. Najian A, Kachooei M, Farahani H. Online mentalization-based treatment on negative affection and non- suicidal self-injury in adolescence. Journal of Research in Psychopathology. 2022; 3(8):34-40. [Persian] https://jrp .uma.ac.ir/article_1586.html [Link]
11. Hatam M, Abolghasemi A, Kafi M. The Impact of Empathy Training on Social Problem Solving Skills in Female Students with Traumatic Experience. J Child Ment Health 2019; 6 (2):107-118. [Persian] https://doi.org/10.29252/jcmh.6.2.10 [DOI:10.29252 /jcmh.6.2.10 [Link]]
12. Ensink K, Bégin M, Normandin L, Godbout N, Fonagy P. Mentalization and dissociation in the context of trauma: Implications for child psychopathology. Journal of trauma & Dissociation. 2017;18(1):11-30. https://pubmed.ncbi. nlm.nih.gov/27070273/ [Link] [DOI:10.1080/15299732.2016.1172536]
13. Lo CK, Tse N, Chiu J. A mixed-method non-randomized pilot evaluation of a mentalization-informed motivational interviewing group intervention for concerned significant others of adolescents withexcessive gaming behaviors. Children and Youth Services Review. 2024;159:107496. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107496 [DOI:10.1016/j.childyouth.2024.107496 [Link]]
14. Almansour M, AlQurmalah SI, Razack HI. Motivational interviewing-an evidence-based,collaborative, goal-oriented communication approach in lifestyle medicine: A comprehensive review of the literature. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2023;18(5):1170-1178. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37206188/ [Link] [DOI:10.1016/j.jtumed.2023.03.011]
15. Snape L, Atkinson C. The evidence for student-focused motivational interviewing in educational settings: A review of the literature. Advances in School Mental Health Promotion. 2016;9(2):119-139. https://www.tandfonline. com/doi/full/10.1080/1754730X.2016.1157027 [Link] [DOI:10.1080/1754730X.2016.1157027]
16. Rokhyani E, Sugiyo S, Edy P. Effectiveness of Motivational Interviewing (MI) Technique Towards Resilience of Sexual Violence Students of Yunior High School in Nganjuk. International Journal of Innovative Science and Research Technology. 2020; 5(7)ISSN No: 2456-2165. [Link] [DOI:10.38124/IJISRT20JUL571]
17. Arkowitz H, Miller WR, Rollnic S. Motivational Interviewing in the Treatment of Psychological Problems. Second Edition, The Guilford Press.2015;NewYorkLond on. https://www.amazon.com/Motivational-Interviewing-Treatment-Psychological-Applications/dp/1593855850 [Link]
18. Schwarzer NH, Nolte T, Fonagy P, Feigenbaum J, King-Casas B, Rüfenacht E, et al. Linking mentalizing capacity, shame, and depressive symptoms in the context of childhood maltreatment. Children and Youth Services Review.2024;163,10778. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107787 [DOI:10.1016/j.childyouth.2024.107787 [Link]]
19. Darabi M, Manavipour D, Mohammadi A. The effectiveness of the program based on mentalization and mindfulness (mother and child) in behavioral and emotional problems of primary school children. Journal of Applied Family Therapy. 2023;4(1):115-133. [Persian] https://doi.o rg/10.22034/aftj.2023.336257.1511 [Link] [DOI:10.61838/kman.aftj.4.1.7]
20. Hamidi M, Shariat S, Aghabozorgi S, Keshavarz Mohammadi R. The Effectiveness of Child-based Mindfulness Program on Impulsivity and Aggression in Children with Externalizing Disorders. J Child Ment Health 2020; 6 (4 :144-155. [Persian] https://doi.org10.29252/j cmh.6.4.14 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.4.14]
21. Mohammadi Y, Savabi Niri V, Shayanfar S. The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Therapy on Emotion Regulation and Self-Concept Improvement in Children with Divorced Parents. J Child Ment Health 2023; 10 (2): 4. [Persian] https://doi.org/10.61186/jcmh.10.2.5 [DOI:10.61186/jcmh.10.2.5 [Link]]
22. Oh H, Lee C. Culture and motivational interviewing. Patient education and counseling. 2016; 99(11):1914-1919. https://doi.org/10.1016/j.pec.2016.06.010 [DOI:10.1016/j.pec.2016.06.010 [Link]]
23. Bourojeni SF, Ahmadi R, Ghazanfari A, Sharifi T. The effectiveness of mindfulness-based and motivational interviewing group therapy on pain self-efficacy and distress tolerance in patients with multiple sclerosis. Journal of Psychological Science. 2021; 20(100):635-51.[Persian]
24. http://psychologicalscience.ir/article-1-1084-en.html [Link]
25. Pallant J. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. McGraw-hill education (UK). 2020; 778 - 780. https://doi.org/10.4324/9781003117452 [DOI:10.4324/9781003117452 [Link]]
26. Gámez W, Chmielewski M, Kotov R, Ruggero C, Watson D. Development of a measure of experiential avoidance: the Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire. Psychological assessment. 2011; 23(3):692-713. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21534697/ [Link] [DOI:10.1037/a0023242]
27. Bernstein D, Fink L. Childhood Trauma Questionnaire. A Retrospective Self-Report. Manual/The Psychological Corporation, Harcourt Brace & Company; 1998. https://doi.org/10.1037/t02080-000 [DOI:10.1037/t02080-000[Link]]
28. Watson D, Clark LA , Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Pers Soc Psychol. 1988; 54(6):1063-70. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3397865/ [Link] [DOI:10.1037//0022-3514.54.6.1063]
29. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences. 2001; 30(8):1311-27. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00113-6]
30. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6 [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00113-6 [Link]]
31. McCrae RR, Costa PT,. Jr. Rotation to Maximize the Construct Validity of Factors in the NEO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research. 1989; 24 (1), 107-124. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2401_7 [DOI:10.1207/s15327906mbr2401_7 [Link]]
32. Bond FW, Hayes SC, Baer RA, Carpenter KM, Guenole N, Orcutt HK, Waltz T, Zettle RD. Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior therapy. 2011; 42(4):676-88. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22035996/ [Link] [DOI:10.1016/j.beth.2011.03.007]
33. Moradi A, Barghi Irani Z, Bagiyan Koulemarz MJ, Kariminejad K, Zabet M. Factor determination and psychometric features of the Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire (MEAQ). Social Cognition. 2018; 6(2):57-82. [Persian] https://sc.journals.pnu.ac.ir/arti cle_4422.html [Link]
34. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD, Walker E, Pogge D, Ahluvalia T, et al. Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect. 2003; 27(2):169-190. https://pu bmed.ncbi.nlm.nih.gov/12615092/ [Link] [DOI:10.1016/S0145-2134(02)00541-0]
35. Roy A. Combination of family history of suicidal behavior and childhood trauma may represent correlate of increased suicide risk. Journal of affective disorders. 2011; 130(1-2):205-208. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20943272/ [Link] [DOI:10.1016/j.jad.2010.09.022]
36. Garrusi B, Nakhaee N. Validity and reliability of a Persian version of the childhood trauma questionnaire. Psychological reports. 2009; 104: 509-516. https://doi. org/10.2466/PR0.104.2.509-516 [Link] [DOI:10.2466/PR0.104.2.509-516]
37. Rosengren DB. Building motivational interviewing skills: A practitioner workbook. Guilford publications; 2009. https://www.amazon.com/Building-Motivational-Interviewing-Skills Practitioner/dp/1606232991[Link]
38. Bateman A, Fonagy P. Mentalization-based treatment for personality disorders: A practical guide. Oxford University Press; 2016. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199680375.001.0001 [DOI:10.1093/med:psych/9780199 680375.001.0001 [Link]]
39. Midgley N, Ensink K, Lindqvist K, Malberg N, Muller N. Mentalization-based treatment for children: A time-limited approach. 2017. https://www.amazon.com/Mentalization-Based-Treatment-Children-Time-Limited-Approach/dp/1433827328 [Link] [DOI:10.1037/0000028-000]
40. Izadabadi B, Akbari B, Moqhtader L. Determining the Validity of the Educational Package Based on Motivational Interviewing and Mentalization Approaches for Experiential Avoidance and Sense of Agency of Students with Childhood Trauma. Salamat-I ijtimai (Community Health). 2023; 10(4).30-41. [Persian] [DOI:10. 22037/ch.v10i4.31734 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadabadi B, Akbari B, Moqhtader L. The effectiveness of the educational program based on motivational interviewing and mentalization approaches on the experiential avoidance of students with childhood trauma. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1446-fa.html

ایزدآبادی بهروز، اکبری بهمن، مقتدر لیلا. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر روی‌آوردهای مصاحبه انگیزشی و ذهنی‌سازی بر اجتناب تجربه‌ای دانش‌آموزان با ترومای کودکی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :97-114

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1446-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710