زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه_ فزونکنشی یکی از اختلالات شایع روانشناختی است که مشکلات زیادی در روابط بین فردی ایجاد میکند بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش مشکلات رفتاری دروننمود و بروننمود در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_ فزونکنشی در رابطه بین پریشانی روانی با نقش میانجی سبکهای والدگری و نقش تعدیلکننده دلبستگی ایمن است. روش:روش پژوهش حاضر توصیفی _ همبستگی از نوع معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_ فزونکنشی مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناسی منطقه یک شهر تهران در سال 1402 بودند. تعداد 276 نفر از جامعه مذکور به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس تجدیدنظرشده دلبستگی بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، سیاهه مشکلات رفتاری کودکان (فرم والدین) (آخنباخ، 1991)، پرسشنامه سبکهای والدگری (بامریند، 1971)، و فهرست نشانهای هاپکینز (دروگاتیس و همکاران، 1974) بود. دادهها با روش الگوی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS27وSmartPLS4 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان دادپریشانی روانی با نقش میانجی والدگری سهلگیرانه بر روی رفتارهای مشکلساز برونی (004/0p=، 062/0 B=) و رفتارهای مشکلساز درونی (008/0p=، 054/0 B=) مثبت و معنادار بود. نتیجهگیری:براساس نتایج بهدست آمده، با افزایش دلبستگی ایمن، کاهش پریشانی روانی، و سبک والدگری سهلگیرانه و مستبدانه، میتوان رفتارهای مشکلساز درونی و برونی را کاهش داد و پریشانی روانی بالاتر، ببه افزایش سبکهای والدگری سازشنیافته و رفتارهای مشکلساز منجر میشود.
Determining the role of internalizing and externalizing behavioral problems in mental distress in children with attention deficit hyperactivity disorder mediated by parenting styles and moderated by secure attachment. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 5 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1514-fa.html
کاشانی لیلا، وکیلی سمیرا، عزیزی محمدپارسا. تعیین نقش مشکلات رفتاری دروننمود و بروننمود در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزونکنشی در رابطه بین پریشانی روانی با نقش میانجی سبکهای والدگری و نقش تعدیلکننده دلبستگی ایمن. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :70-90