[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 145-135 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس - بی اختیاری
فرحناز شاکه نیا* 1، محمدباقر کجباف1 ، طاهره گلکاری1
1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4078 مشاهده)
زمینه و هدف: راهبردهای مقابله ­ای و کیفیت دلبستگی از متغیرهای مهم در سلامت روانی کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای مقابله­ای و کیفیت دلبستگی در دانش ­آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس­- بی‌اختیاری بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دختر پایه چهارم و پنجم شهر شیراز در سال تحصیلی 1395 بود. در این پژوهش از میان 60 دانش ­آموز دختر دوره ابتدایی، بر اساس نمونه ­گیری در دسترس، دو گروه 30 نفری مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس­- بی­­ اختیاری انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ها از مقیاس وسواس بی ­اختیاری ییل  براون (گودمن و همکاران، 1989)، مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان نسخه تجدیدنظر شده (گالون و رابینسون، 2005) و پرسشنامه رفتارهای مقابله­ ای کودکان (بریتانی وهرناندز، 2008) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه در متغیر کیفیت دلبستگی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05p < ). به‌عبارت‌دیگر کودکان مبتلابه اختلال وسواس­- بی ­­اختیاری نسبت به کودکان غیرمبتلا در متغیر کیفیت دلبستگی نمرات پایین ­تری کسب کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که ازخودبیگانگی و کنار آمدن ویرانگر با مشکل در کودکان مبتلابه اختلال وسواس­- بی‌اختیاری در مقایسه با کودکان غیر مبتلا بیشتر است (0/05p < ). درحالی‌که اعتماد و کنار آمدن سازش­یافته با مشکل در کودکان مبتلا در مقایسه با کودکان غیرمبتلا کمتر بود (0/05p < ).
نتیجه ­گیری: تشخیص به­ موقع اشکال در راهبردهای مقابله ­ای کودکان و سبک ­های دلبستگی و مداخله صحیح، در پیشگیری و درمان اختلال وسواس­- بی­ اختیاری مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: کیفیت دلبستگی، راهبردهای مقابله‌ای، اختلال وسواسی- بی‌اختیاری
متن کامل [PDF 796 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/2 | پذیرش: 1395/12/18 | انتشار: 1396/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakehnia F, Kajbaf M B, Golkari T. The Comparison of Coping Strategies and Quality of Attachment in Students with and without Obsessive-Compulsive Disorder. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :135-145
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-154-fa.html

شاکه نیا فرحناز، کجباف محمدباقر، گلکاری طاهره. مقایسه راهبردهای مقابله ای و کیفیت دلبستگی دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس - بی اختیاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :135-145

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-154-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645