:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علی حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبک‌های والدگری مادران کودکان مبتلا به کم‌توانی‌ذهنی با میانجی‌گری خودنظم‌جویی شناختی هیجان
نیلوفر شکیب* 1، هادی هاشمی رزینی2
1- بیمارستان روانپزشکی روزبه، تهران، ایران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (3990 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود کودکان کم‌توان‌ذهنی در خانواده موجب تحمیل فشارهایی بر والدین و در‌نهایت باعث محدود شدن پیشرفت کل خانواده می‌شود. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگی‌والدینی با سبک‌های والدگری مادران کودکان مبتلا به کم‌توان‌ذهنی بود.
روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مادران دانش‌آموزان مبتلا به کم‌توانی‌ذهنی متوسط مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 شهر تهران و کرج بودند که از بین آنها نمونه ­ای به حجم 130 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های نظم‌جویی شناختی هیجان گارنفـسکی(2007)، مقیــاس چندبعــدی حمایــت اجتمــاعی ادراک­شــده زیمـت و همکـاران (1988)، مقیاس تنیدگی والدینی بری و جونز(1995)، و شیوه‌های والدگری بامریند (۱۹۷۳) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل  قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که فقط تاثیر حمایت اجتماعی بر سبک‌های والدگری معنادار نیست (21/1) در حالی که تنیدگی والدینی و راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان تاثیر معنی‌داری بر سبک‌های والدگری دارند (0/05p<). همچنین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی تاثیر معنی‌داری بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان دارند (0/05p<). در نهایت نقش واسطه‌ای راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبک‌های والدگری پذیرفته شد.
نتیجه‌گیری: راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان، مؤلفه مرکزی در سازماندهی رفتار سازش‌یافته و جلوگیری از رفتارهای سازش‌نایافته است و از این راه می‌تواند جنبه‌های منفی تنیدگی والدینی موثر بر سبک‌های والدگری مادران را کاهش دهد و از طرفی اثرات ناشی از حمایت اجتماعی را تعدیل کند.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان، حمایت اجتماعی، تنیدگی والدینی، سبک‌های والدگری، مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی
متن کامل [PDF 873 kb]   (1008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/30 | پذیرش: 1396/6/19 | انتشار: 1396/10/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها