[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 156-146 برگشت به فهرست نسخه ها
توانایی حل مسائل ریاضی با و بدون نیاز به بروزرسانی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، ناتوانی یادگیری، و دانش آموزان با تحول بهنجار
محمد شادبافی*
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2424 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی در استفاده از حافظه فعال و در نتیجه بروزرسانی اطلاعات، نارسایی عمده­ای دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقش بروزرسانی اطلاعات در حل مسائل ریاضی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، اختلال یادگیری، مبتلا به هر دو اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و یادگیری، و دانش‌آموزان بهنجار انجام شد.
 روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه پژوهش تمامی دانش‌آموزان کلاس پنجم مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1395-1396بود که از این میان30 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی،30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری، 30 نفر مبتلا به هر دو اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزون‌کنشی ، و 30 نفر دانش‌آموز بهنجار به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس برای گروه­های نمونه 12 مسئله ریاضی طراحی شد که 6 مسئله بدون نیاز به بروزرسانی اطلاعات و 6 مسئله دیگر نیازمند بروزرسانی اطلاعات بود. درنهایت داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنی‌دار، تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در هر دو نوع مسئله، دانش‌آموزان بهنجار و دانش‌آموزان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشته و دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز عملکردشان بهتر از دانش‌آموزانی بود که همزمان از اختلال یادگیری و  نارسایی توجه/ فزون‌کنشی رنج می‌برند (0/001>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ضعف در حافظه فعال می‌تواند منجر به نارسایی در حل مسائل نیازمند بروزرسانی اطلاعات شود.
واژه‌های کلیدی: حل مسئله ریاضی، بروزرسانی اطلاعات، نارسایی توجه / فزون‌کنشی، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 716 kb]   (699 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/10 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1397/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadbafi M. Comparison of Students with ADHD, LD, and Typically Developing Students in the Ability of Solving Mathematical Problems when Information must be Updated and when They must not be Updated. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :146-156
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-194-fa.html

شادبافی محمد. توانایی حل مسائل ریاضی با و بدون نیاز به بروزرسانی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، ناتوانی یادگیری، و دانش آموزان با تحول بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :146-156

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-194-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645