توانایی حل مسائل ریاضی با و بدون نیاز به بروزرسانی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، ناتوانی یادگیری، و دانش آموزان با تحول بهنجار
|
محمد شادبافی* |
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران |
|
چکیده: (2440 مشاهده) |
زمینه و هدف: دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در استفاده از حافظه فعال و در نتیجه بروزرسانی اطلاعات، نارسایی عمدهای دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقش بروزرسانی اطلاعات در حل مسائل ریاضی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، اختلال یادگیری، مبتلا به هر دو اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و یادگیری، و دانشآموزان بهنجار انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه پژوهش تمامی دانشآموزان کلاس پنجم مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1395-1396بود که از این میان30 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی،30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری، 30 نفر مبتلا به هر دو اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزونکنشی ، و 30 نفر دانشآموز بهنجار به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس برای گروههای نمونه 12 مسئله ریاضی طراحی شد که 6 مسئله بدون نیاز به بروزرسانی اطلاعات و 6 مسئله دیگر نیازمند بروزرسانی اطلاعات بود. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنیدار، تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در هر دو نوع مسئله، دانشآموزان بهنجار و دانشآموزان مبتلا به نارسایی توجه/ فزونکنشی، عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشته و دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز عملکردشان بهتر از دانشآموزانی بود که همزمان از اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزونکنشی رنج میبرند (0/001>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ضعف در حافظه فعال میتواند منجر به نارسایی در حل مسائل نیازمند بروزرسانی اطلاعات شود. |
|
واژههای کلیدی: حل مسئله ریاضی، بروزرسانی اطلاعات، نارسایی توجه / فزونکنشی، اختلال یادگیری |
|
متن کامل [PDF 716 kb]
(705 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/10 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1397/10/17
|
|
|
|