زمینه و هدف:دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص علاوه بر مشکلات تحصیلی دارای مشکلات هیجانی- اجتماعی نیز هستند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه مشکلات هیجانی، ارتباط با همسالان، و رفتار مطلوب اجتماعیدر دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص (اختلال خواندن و اختلال ریاضی) و دانشآموزان بهنجار صورت گرفت. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 95-1394 بود که برای انتخاب نمونه با مراجعه به مرکز اختلالهای یادگیری شهرستان تبریز، 50 دانشآموز مبتلا به اختلال خواندن، 50 دانشآموز مبتلا به اختلال در ریاضی، و 50 نفر از میان دانشآموزان بهنجار نیز به روش در دسترس بهعنوان گروه گواه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه توانمندی و مشکلات (گودمن، 1997) بر روی گروهها اجرا شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کمترین تفاوت معنادار استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد که مشکلات هیجانی، مشکل در برقراری ارتباط با همسالان، و رفتار مطلوب اجتماعی در ترکیب گروههای موردمطالعه تفاوت معناداری دارند (0/001p<) بهطوریکه دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خواندن و ریاضی در مقایسه با دانشآموزان بهنجار از مشکلات هیجانی- اجتماعی بیشتری برخوردارند(0/001p<). نتیجهگیری:با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد مشکلات یادگیری مانند اختلالهای خواندن و ریاضی باعث ایجاد مشکلات دیگری نظیر مشکلات هیجانی و مشکل در تعاملات اجتماعی نیز میشود.
Bayrami M, Hashemi T, Shadbafi M. Comparison of Emotional-Social Problems in Students with and without Specific Learning Disabilities in Reading and Mathematics. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :69-78 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-196-fa.html
بیرامی منصور، هاشمی تورج، شادبافی محمد. مقایسه مشکلات هیجانی- اجتماعی در دانشآموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلالهای یادگیری خواندن و ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :69-78