زمینه و هدف: بر طبق تجارب معلمی، تصور میشود نام و شهرتی که از طریق آن دانشآموزان مورد خطاب قرار میگیرند بر هیجان ها، عواطف و عملکرد آنها مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات میزان رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش: پژوهش حاضر به روش مقطعی- تحلیلی اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورۀ اول متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنها 521 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب کلاس درس (ریچموند، 2013)، حرمت خود (روزنبرگ، 1979)، و کمرویی (استنفورد- زیمباردو، 1977) پاسخ دادند. میزان رضایت از نام نیز در قالب یک سنجه بهصورت کم، متوسط، و زیاد درجهبندی شد. همچنین آخرین معدّل کل اکتسابی دانشآموزان بهعنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها از طریق تحلیل واریانس تکمتغیری در قالب طرح فاکتوریل 2×3 پردازش شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که رضایت کمتر از نام با اضطراب کلاس درس بیشتر، حرمت خود کمتر، کمرویی بیشتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتر همراه است (01/0P<). سرانجام تحلیل طبقات جنسیتی آشکار ساخت بهاستثنای ارزیابیهای عملکرد تحصیلی (که در آن گروه پسران در مقایسه با دختران همواره ضعیفتر بودند)، در سایر متغیرهای وابسته هیچ تفاوت معنیداری از نظر جنسیت مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که رضایت از نام میتواند در برخی مواقع بهعنوان منبعی برای بهبود اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در محیط مدرسه در نظر گرفته شود.
Mousavi S V, Safari S, Rezaei S. The Impact of Satisfaction with the First Name on the Classroom Anxiety, Self-Esteem, Shyness, and Academic Performance of Students. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :37-48 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-219-fa.html
موسوی سید ولی اله، صفری سیمین، رضائی سجاد. تأثیر رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :37-48