[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
سید ولی اله موسوی1 ، سیمین صفری2 ، سجاد رضائی* 1
1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
چکیده:   (4422 مشاهده)
زمینه ‌و هدف: بر طبق تجارب‌ معلمی، تصور می‌شود نام و‌ شهرتی که ‌از طریق آن دانش‌آموزان مورد خطاب قرار می‌گیرند بر هیجان­ ها، عواطف و عملکرد آنها مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی اثرات میزان رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر به‌ روش مقطعی- تحلیلی اجرا شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر دورۀ‌ اول متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنها 521 دانش‌آموز به‌ روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به ‌پرسشنامه­های اضطراب کلاس درس‌ (ریچموند، 2013)، حرمت خود ‌(روزنبرگ، 1979)، ‌و کمرویی (استنفورد- زیمباردو، 1977) پاسخ دادند. میزان رضایت از نام نیز در قالب یک سنجه به‌صورت کم، متوسط، و زیاد درجه‌بندی شد. همچنین آخرین معدّل کل اکتسابی دانش‌آموزان به‌عنوان شاخصی از عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس تک‌متغیری در قالب طرح فاکتوریل 2×3 پردازش شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان‌ داد که رضایت کمتر از نام با اضطراب کلاس درس بیشتر، حرمت خود کمتر، کمرویی‌ بیشتر و عملکرد تحصیلی ضعیف‌تر همراه است (01/0P<). سرانجام تحلیل طبقات جنسیتی آشکار ساخت به‌استثنای ارزیابی‌های عملکرد تحصیلی ‌(که در آن گروه پسران در مقایسه با دختران همواره ضعیف‌تر بودند)، در سایر متغیرهای وابسته هیچ تفاوت‌ معنی‌داری از نظر جنسیت مشاهده‌ نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به ‌نتایج می‌توان گفت که رضایت از نام می‌تواند در برخی مواقع به‌عنوان منبعی برای ‌بهبود اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در محیط مدرسه در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: نام، اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 713 kb]   (2307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1396/6/8 | انتشار: 1396/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S V, Safari S, Rezaei S. The Impact of Satisfaction with the First Name on the Classroom Anxiety, Self-Esteem, Shyness, and Academic Performance of Students. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :37-48
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-219-fa.html

موسوی سید ولی اله، صفری سیمین، رضائی سجاد. تأثیر رضایت از نام بر اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی، و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :37-48

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-219-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645