:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 81-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگی های ترسیمی کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده
حسین کاویان فر1 ، حبیب الله نادری1 ، عادله اصلی پور* 2
1- دانشگاه مازندران
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5222 مشاهده)
 زمینه و هدف: آزمون ترسیم خانواده برای بررسی عملکرد خانواده، کیفیت دلبستگی کودک- والد، و رابطه کودک با سایر اعضای خانواده مفید است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی ­های ترسیمی کودکان خانواده ­های تک ­فرزند و چند­فرزند بر اساس آزمون ترسیم خانواده بود.
روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علّی مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان خانواده­ های تک­ فرزند و چند­فرزند (دختر و پسر) 7 تا 10 ساله مراجعه ­کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان­ شناختی شهر ساری در بهار سال 1396 بود. نمونه­ شامل 14 کودک تک­فرزند و 16 کودک دارای خواهر و برادر هستند که با توجه به تمایلشان برای ترسیم نقاشی خانواده از بین تمامی کودکان مراجعه­ کننده با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ترسیم خانواده بود. جهت تحلیل داده ­ها از مجذور خی استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین کودکان در خانواده­ های تک ­فرزند و چند­فرزند در اولین شخص ترسیم­شده (05/0 ˂ p) و افزودن فردی جدید (0/05 ˂ p) تفاوت معنادار وجود دارد. در شاخص ­های ترسیمی تفاوت معناداری بین کودکان دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه ­گیری: ترتیب تولد و تعداد فرزندان یکی از عوامل مؤثر در شکل­ گیری شخصیت، ویژگی­ های عاطفی و رفتاری کودکان است و آزمون ترسیم خانواده ابزار مناسبی است تا کودکان در فضایی امن، انگیزه ­ها، ترس ­ها، و تمایلاتشان را بیان کنند.
واژه‌های کلیدی: ویژگی های ترسیمی، تک فرزند، ترسیم خانواده
متن کامل [PDF 667 kb]   (1893 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/23 | پذیرش: 1396/5/6 | انتشار: 1396/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها