:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 45-34 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مشکلات رفتاری کودکان
مورینا ولی پور* 1، سیمین حسینیان1 ، مهسیما پورشهریاری1
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)
چکیده:   (4942 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات رفتاری کودکان منجر به بروز مشکلات فراوانی در مدرسه می‌شود و نه­ تنها به تحصیل کودکان خدشه وارد می‌کند بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و کاهش توجه و حرمت خود آنها نیز می‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اثربخشی آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مشکلات رفتاری کودکان (دختر) بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ششم مدارس واقع در منطقه 2 تهران در سال تحصیلی 96- 1395 بود که از بین آنها 20 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ سنجش ذهن‌آگاهی کودک و نوجوان (گرکو و بائر، 2011) و فهرست مشکلات رفتاری کودکان (کوای و پترسون، 1987) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد. شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی برای کودکان به صورت  12 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد که دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه گواه در پس‌آزمون به‌طور معناداری، مشکلات رفتاری (نشانه‌های اختلال رفتار هنجاری، نشانه‌های مشکلات توجه و ناپختگی و اضطراب و گوشه‌گیری) کمتری داشتند. همچنین افزایش معناداری در ذهن‌آگاهی و پذیرش کودکانی که در برنامه شرکت کرده بودند مشاهده شد (01/0>P).
نتیجه‌گیری: بنا‌بر یافته‌های حاصل از این پژوهش، می‌‌توان از روش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی برای کودکان، در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش ذهن‌آگاهی کودکان استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، شناخت درمانی، مشکلات رفتاری، کودک
متن کامل [PDF 1361 kb]   (3033 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/21 | پذیرش: 1396/9/6 | انتشار: 1396/12/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها