[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون نمود کودکان پیش دبستانی
نیکو فرحزادی1 ، مجتبی امیری مجد* 2، سعیده بزازیان2
1- دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
چکیده:   (2757 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال‌های درون­نمود آثار طولانی­مدتی بر سطوح کنش‌وری رفتاری، جسمانی، شناختی، و هیجانی کودکان برجای می‌گذارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به منظور  بررسی تأثیر نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون­ نمود کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش  نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود.  بر این اساس از بین تمامی کودکان دختر پیش‌دبستانی که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز پیش‌دبستانی غرب تهران مشغول به تحصیل بودند 30 کودک با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس کودکان گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت­ تأثیر  آموزش بوسیله نمایش خلاق قرار گرفتند. سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ (2001) به عنوان ابزار پژوهش در مراحل غربالگری و اجرای پیش­آزمون و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفت. در پایان داده‌های جمع‌آوری‌شده با  روش  تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون­نمود کودکان در مؤلفه‌های انزوا/ افسردگی و اضطراب/ افسردگی تأثیر معناداری دارد (05/0) اما در مؤلفه شکایات جسمانی تأثیری نداشته است.
نتیجه‌گیری: نمایش خلاق از طریق فعال‌سازی و پویایی ذهن و برون­ریزی احساساتی که زمینه بروز آن وجود نداشته است، موجب کاهش اختلال‌های درون­نمود کودکان می‌شود بنابراین  روان­شناسان و درمانگران کودک می­توانند نمایش خلاق را به عنوان یک روش درمانی در کنار سایر روش­ها مورد توجه قرار دهند.  
واژه‌های کلیدی: نمایش خلاق، اختلال‌های درون نمود، کودکان پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 911 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/19 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1397/9/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahzadi N, miri Majd M A, Bazzazian S. The Effect of Creative Drama on Internalizing Disorders in Preschool Children. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :47-57
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-246-fa.html

فرحزادی نیکو، امیری مجد مجتبی، بزازیان سعیده. تأثیر روش نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون نمود کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :47-57

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645