1- دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
چکیده: (2757 مشاهده)
زمینه و هدف:اختلالهای دروننمود آثار طولانیمدتی بر سطوح کنشوری رفتاری، جسمانی، شناختی، و هیجانی کودکان برجای میگذارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر کاهش اختلالهای درون نمود کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. بر این اساس از بین تمامی کودکان دختر پیشدبستانی که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز پیشدبستانی غرب تهران مشغول به تحصیل بودند 30 کودک با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس کودکان گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقهای تحت تأثیر آموزش بوسیله نمایش خلاق قرار گرفتند. سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ (2001) به عنوان ابزار پژوهش در مراحل غربالگری و اجرای پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. در پایان دادههای جمعآوریشده با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده نشان داد که نمایش خلاق بر کاهش اختلالهای دروننمود کودکان در مؤلفههای انزوا/ افسردگی و اضطراب/ افسردگی تأثیر معناداری دارد (05/0) اما در مؤلفه شکایات جسمانی تأثیری نداشته است. نتیجهگیری: نمایش خلاق از طریق فعالسازی و پویایی ذهن و برونریزی احساساتی که زمینه بروز آن وجود نداشته است، موجب کاهش اختلالهای دروننمود کودکان میشود بنابراین روانشناسان و درمانگران کودک میتوانند نمایش خلاق را به عنوان یک روش درمانی در کنار سایر روشها مورد توجه قرار دهند.
Farahzadi N, miri Majd M A, Bazzazian S. The Effect of Creative Drama on Internalizing Disorders in Preschool Children. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :47-57 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-246-fa.html
فرحزادی نیکو، امیری مجد مجتبی، بزازیان سعیده. تأثیر روش نمایش خلاق بر کاهش اختلالهای درون نمود کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :47-57