[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 13-3 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش مدیریت تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی مادران دارای کودک مبتلا به مشکلات رفتاری
حکیمه خیری* 1، ایرج صالحی1 ، رضا سلطانی شال1
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
چکیده:   (4482 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد پژوهشی حاکی از این است که تنیدگی عامل مهمی در تعارضات زناشویی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش مدیریت تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری بود.
روش: این پژوهش نیمه ­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک پسر مبتلابه مشکلات ­رفتاری مقطع پیش­ دبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات ­رفتاری کودکان پیش­ دبستانی (شهیم و یوسفی، 1378)، 30 مادر با روش نمونه ­­گیری در دسترس انتخاب شدند و به­طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای ارزیابی رضایت زناشویی و تنیدگی مادران به ترتیب از پرسشنامه ­های رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1989) و تنیدگی والدینی (آبیدین، 1990) استفاده شد. گروه آزمایش، در ده جلسه 90 دقیقه­ ای تحت آموزش مدیریت تنیدگی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­­های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت تنیدگی تأثیر معناداری بر رضایت­ زناشویی و تنیدگی والدینی (01/0 >P ) داشت.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته ­های پژوهش حاضر، در کنار معناداری آماری، می‌توان به معناداری بالینی اشاره کرد؛ به این صورت که آموزش مدیریت تنیدگی می‌تواند با تأثیر بر ابعاد هیجانی، شناخنی، ارتباطی، انگیزشی و معناشناختی زندگی، رضایت از زندگی را افزایش دهد و درنتیجه سلامت روان مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری را افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت تنیدگی، رضایت زناشویی، تنیدگی والدینی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 1166 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/22 | پذیرش: 1396/8/2 | انتشار: 1396/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheiry H, Salehi I, Soltani Shal R. The Effectiveness of Stress Management Training on Marital Satisfaction and Parental Stress in Mothers with Children with Behavioral Problems. J Child Ment Health 2018; 4 (4) :3-13
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-248-fa.html

خیری حکیمه، صالحی ایرج، سلطانی شال رضا. تاثیرآموزش مدیریت تنیدگی بر رضایت زناشویی و تنیدگی والدینی مادران دارای کودک مبتلا به مشکلات رفتاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (4) :3-13

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645