[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اختلال های خواندن در بین دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه
حمیرا احمدی1 ، عثمان محمودی* 2، جبار صالح3 ، غفار کریمیانپور4
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
4- دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل
چکیده:   (5419 مشاهده)

زمینه و هدف: افراد دوزبانه­ درصد بالایی از جمعیت جهان را تشکیل می­دهند. این افراد در بیشتر کشورها از جمله ایران با مشکلات زبانی و یادگیری متعددی مواجه ­اند. در پژوهش حاضر اختلال­ های خواندن در دانش ­آموزان یک­ زبانه و دوزبانه مقایسه شده است. 

روش: در پژوهش علّی مقایسه­ ای حاضر از میان تمامی دانش ­آموزان پسر پایه سوم که در سال تحصیلی 91-1390 در شهرستان روانسر مشغول به تحصیل بودند، 88 دانش­ آموز ( 44 نفر دانش ­آموز کرد زبان و 44 نفر دانش­ آموز فارس زبان) با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای، انتخاب و مقایسه شدند. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های محقق­ ساخته درک لغت و درک مطلب و آزمون معلم­ ساخته جهت اخذ نمرات پایانی خواندن به دست آمد. داده ­ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند.

یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در زمینه اختلال­ های خواندن تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنا که کودکان یک­ زبانه در زمینه درک لغات، آزمون کلاسی و نمره کلی خواندن به طور معناداری بهتر از دانش­ آموزان دوزبانه بودند.

بحث: اصلاح نظام آموزشی، تدوین و تدریس مواد و دروس مختص افراد دوزبانه می ­تواند روند پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دوزبانه و کاهش اختلال­ های یادگیری در آنها را تسریع کند. یافته­ های این پژوهش می­تواند تلویحات مهمی در برنامه­ های آموزشی تربیت معلمان و روش تدریس داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: اختلال های خواندن، دانش آموزان، یک زبانه، دوزبانه
متن کامل [PDF 381 kb]   (2361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/15 | پذیرش: 1393/9/25 | انتشار: 1393/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi H, Mahmoudi O, Saleh J, Karimian Pour G. Comparison of Reading Disorders in Monolingual and Bilingual Students. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :27-35
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-25-fa.html

احمدی حمیرا، محمودی عثمان، صالح جبار، کریمیانپور غفار. مقایسه اختلال های خواندن در بین دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :27-35

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-25-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645