:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 164-152 برگشت به فهرست نسخه ها
نسخه گزارش والدین مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان: مطالعه مقدماتی ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی
سعید اکبری زردخانه* 1، مریم آل بویه2 ، علی محمد زنگانه3 ، نادر منصورکیایی4 ، محسن جلالت دانش3 ، مجتبی مهدوی5
1- گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3- معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران
4- معاونت تربیت بدنی و سلامت، وزارت آموزش و پرورش
5- دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده:   (4223 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالهای رفتاری، مشلات شایع و ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای خانواده و کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند و با شیوع بالایی از مشکلات و پیامدهای منفی اجتماعی همراه هستند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان ـ  فرم والدین بود.
روش: برای انجام این پژوهش در ابتدا 190 گویه تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 125 گویه جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش والدین دانش­آموزان مدارس ابتدایی شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه دربرگیرنده حدود 100 نفر از والدین در هر یک از استان­ها بود که از دو شهرستان به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در مجموع نمونه پژوهش حاضر بالغ بر 600 نفر بود.
یافتهها: یافته‌های حاصل از تحلیل گویه ­ها، نشان از حذف 14 گویه داشت. تحلیل عاملی اکتشافی به روش مجذورات تعمیم‌یافته و چرخش ایکوامکس نشان داد که این نسخه از مقیاس با شش مؤلفه دارای ساختار ساده و هماهنگ با چهارچوب نظری است. دامنه ضرایب همگونی درونی (آلفای کرونباخ) مؤلفه‌های استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روان‌شناختی کودکان بین 65/0 (خودتنظیمی) تا 90/0 (نقص در انجام تکالیف) به دست آمد. همچنین بررسی ضرایب همبستگی گویه ­ها با زیرمقیاس‌ها نشان می‌دهد که این ضرایب بین 17/0 (گویه 101) و 73/0 (گویه37) است.
نتیجهگیری: در مجموع، می‌توان گفت نسخۀ مقدماتی گزارشی والدین سلامت روان‌شناختی کودکان مقطع ابتدایی، از ویژگی­ های مطلوب روان‌سنجی برخوردار است که انجام بررسی‌های بیشتر می‌تواند به بهبود ویژگی‌های آن منجر شود.
واژه‌های کلیدی: سلامت روان شناختی، کودک، ابزار سازی
متن کامل [PDF 1614 kb]   (2017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/15 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1396/12/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها