1- گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران 2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران 4- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (4986 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی یکی از رایج ترین اختلال های دوره کودکی است که مشکلات فراوانی را برای کودک و خانواده او ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شنبازی بر کاهش نشانه های تکانش گری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلابه اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی انجام شد. روش:پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان پسر 7-5 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در مهدکودک های شهر کرمانشاه در سال 1395 بود که تعداد 20 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و گواه (10 نفر) جای دهی شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی توجه- فزون کنشی اسپیرافکین و گادو (1984) و مجموعه نشانههای چهارمین راهنمای آماری و تشخیصی اختلال های روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج بهدستآمده نشان داد تکنیک شن بازی بر کاهش نشانه های نارسایی توجه و تکانش گری در گروه آزمایش مؤثر بود (001/0P<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که استفاده از تکنیک شن بازی با تقویت قشر پریفرونتال کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی بر کاهش نشانه های اختلال مؤثر است؛ در نتیجه این شیوه میتواند بهعنوان یک شیوه تکمیلی در کنار درمانهای اصلی این اختلال به کار رود.
Ghadampour E, Shahbazirad A, Haghighi Kermanshahi M, Mohammadi F, Naseri N. The Effects of Sand Play Therapy in Reduction of Impulsivity and Attention Deficit in Boys with ADHD . J Child Ment Health 2018; 5 (2) :36-46 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-306-fa.html
قدم پور عزت اله، شهبازی راد افسانه، حقیقی کرمانشاهی مارال، محمدی فرشته، ناصری نرگس. تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش نشانه های تکانشگری و نارسایی توجه در کودکان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :36-46