:: دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 204-193 برگشت به فهرست نسخه ها
درک تجارب معلمان مدارس با نیازهای ویژه از آموزش فراگیر: یک مطالعه پدیدارشناسی
یوسف ادیب* 1، میرمحمود میرنسب1 ، کیوان رفیعیان2 ، عبداله رشیدزاده2 ، اعظم ختمی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیریز، تبریز، ایران
چکیده:   (3509 مشاهده)
مقدمه و هدف: آموزش فراگیر یکی از برنامه‌های مهم و اساسی در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه است. هدف این پژوهش مطالعه درک و تبیین تجربیات معلمان مدارس با نیازهای ویژه درباره چگونگی و شرایط آموزش کودکان با نیازهای ویژه و طرح آموزش فراگیر است.
روش: این پژوهش به روش کیفی با روی­آورد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و داه‌های به دست آمده از این مصاحبه‌ها با روش پدیدارشناسی اسمیت (1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: با تجزیه و تحلیل داده‌ها در نهایت پنج مضمون اصلی استخراج شد که بیان‌کننده تجارب معلمان کودکان مدارس با نیازهای ویژه در موردکار با کودکان با نیازهای ویژه و دیدگاه آنها در رابطه با طرح آموزش فراگیر است که این مضامین عبارت از مزایا، معایب،آموزش، بسترسازی فرهنگی و اجتماعی، امکانات، و معایب جداسازی هستند.
نتیجه‌گیری: در بررسی تجارب و دیدگاه معلمان مدارس با نیازهای ویژه مشخص شد که  طرح آموزش فراگیر دارای محاسن و مزایای متعددی است و چگونگی آموزش در این طرح، شیوه‌ها، اهداف و محتوای آموزش مهم بوده و همچنین آماده شدن بسترهای فرهنگی اجتماعی و فراهم شدن امکانات از مقدمات ضروری اجرای این طرح است. نظام آموزش و پرورش کنونی که بیشتر مبتنی بر جداسازی دانش‌آموزان است دارای معایب اساسی بوده و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای همه دانش‌آموزان باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش فراگیر، پدیدارشناسی، آموزش، بسترسازی فرهنگی، کودکان با نیازهای ویژه
متن کامل [PDF 785 kb]   (3718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/14 | پذیرش: 1396/12/21 | انتشار: 1396/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( دوره چهارم شماره چهارم زمستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها