1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران 3- دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران 4- گروه آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده: (3826 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در معرض خطر مشکلات هیجانی و اجتماعی هستند،هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. برای این منظور تعداد 25نفر از کودکان با اختلال طیف اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان را به صورت گروهی در هشتجلسه دریافت کرد ولی گروه گواه، این آموزش را دریافت نکردند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به وسیله پرسشنامه مهارت های اجتماعی استون (2003) ارزیابی شدند. برای تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیلداده ها نشان داد که گروه آزمایش به طور معناداری پس از اجرای مداخله در حیطه درک عاطفی، آغاز و حفظ تعامل، عملکرد بهتری از گروه گواه داشته است (0/01 >P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش تنظیم هیجان با بالابردن مهارت های تنظیم هیجانی در روابط اجتماعی و دیدگاه گیری عاطفی و شناختی باعث بهترشدن درک عاطفی، آغاز، و حفظ تعامل اجتماعی در کودکان طیف اوتیسم می شود.
Rezaei Dehnavi S, Dehghani A, Rashidi S, Shojaee S. The Impact of Emotion Regulation Training on Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :138-148 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-430-fa.html
رضایی دهنوی صدیقه، دهقان اکرم، رشیدی سمیه، شجاعی ستاره. تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :138-148