[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 148-138 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم
صدیقه رضایی دهنوی* 1، اکرم دهقان2 ، سمیه رشیدی3 ، ستاره شجاعی4
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
3- دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
4- گروه آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (3826 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در معرض خطر مشکلات هیجانی و اجتماعی هستند، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش مهارت­ های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود.
روش: روش پژوهش شبه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون و گروه گواه بود. برای این منظور تعداد 25 نفر از کودکان با اختلال طیف اوتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان را به صورت گروهی در هشت جلسه دریافت کرد ولی گروه گواه، این آموزش را دریافت نکردند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس ­آزمون به ­وسیله پرسشنامه مهارت ­های اجتماعی استون (2003) ارزیابی شدند. برای تجزیه وتحلیل داده­ها از تحلیل کواریانس استفاده شد.
 یافته­ها:  نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها نشان داد که گروه آزمایش به طور معناداری پس از اجرای مداخله در حیطه درک عاطفی، آغاز و حفظ تعامل، عملکرد بهتری از گروه گواه داشته است (0/01 >P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش تنظیم هیجان با بالابردن مهارت­ های تنظیم هیجانی در روابط اجتماعی و دیدگاه­ گیری عاطفی و شناختی باعث بهترشدن درک عاطفی، آغاز، و حفظ تعامل اجتماعی در کودکان طیف اوتیسم می شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، آموزش تنظیم هیجان، مهارت‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 800 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/10 | پذیرش: 1397/3/17 | انتشار: 1398/2/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Dehnavi S, Dehghani A, Rashidi S, Shojaee S. The Impact of Emotion Regulation Training on Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2019; 6 (1) :138-148
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-430-fa.html

رضایی دهنوی صدیقه، دهقان اکرم، رشیدی سمیه، شجاعی ستاره. تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (1) :138-148

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-430-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( دوره ششم شماره اول بهار 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645